کد خبر: 59736 A

فرزند جعفر پناهی پدیده جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱

فرزند جعفر پناهی پدیده جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱

"جاده خاکی" به عنوان ساخته اول پناه پناهی (فرزند جعفر پناهی) یکی از ۳۱ فیلمی است که فرصت رقابت برای کسب جایزه دوربین طلای بهترین فیلم اول جشنواره کن امسال را خواهد داشت.

ایران آرت: فیلم "جاده خاکی" اولین نمایش جهانی خود را در بخش دو هفته کارگرانان جشنواره فیلم کن تجربه کرد.

نشریه اسکرین در نقدی بر فیلم "جاده خاکی" ساخته پناه پناهی، این فیلم رو اثری دارای مولفه های کافی توصیف کرد که می‌تواند یکی از کشف‌های مهم امسال جشنواره کن باشد. 

به گزارش ایسنا، در بخش‌هایی از این مطلب به قلم "وندی آیدی" آمده است:  "نخستین فیلم بلند پناه پناهی ، درخشان ، سرشار از انرژی و فورانِ ناگهانی "لب خوانی های پر شور، گاه به شدت کمدی و گاه به شدت غم انگیز، بدون تردید از همه ی عوامل لازم برخوردار است تا یکی از کشفیات مهم امسال جشنواره کن باشد.

فیلمی جاده ای در اتومبیلی قرضی، پدری با پا در گچ، مادری که از میان اشک‌هایش می خندد، و پسر بچه ای که همچون اسفند روی آتش در داخل اتومبیل "یک لحظه اش سکون نیست". و پسری بالغ که هیچ نمی گوید و نگاهش به جاده ی پیش رو است. پناهی از این عناصراولیه، پرتره ای به شدت انسانی از خانواده ای بر سر دوراهی زندگی ارایه می دهد که به راحتی می توان با آن همذات پنداری کرد.

پسر جعفر پناهی، پناه پناهی در آخرین فیلمهای پدرش، دستیار و تدوین گر او بوده است دراین فیلم قدرتمند تردیدی باقی نمی گذارد ک با استعدادی قابل توجه و مستقل روبرو هستیم. شکی نیست که فیلم در جشنواره های بیشتری به نمایش گذاشته خواهد شد و ترکیب موفق طنز، بازی های درجه یک و موسیقی پاپ و قدیمی ایرانی توجه پخش کنندگان را جلب خواهد کرد. 


هیچ لحظه ای در قصه گویی فیلم نیست که حس زائد بودن را منتقل کند و هیچ تصمیم کارگردان در فیلم نیست که به تصمیم های کلیشه ای نزدیک شود. 

پناهی تسلطی کامل در تغییر لحن های شیطنت آمیز دارد، لحظه ای بسیار مفرح با حضور  یک دوچرخه سوار که گفتگویی صمیمانه را با والدین دنبال دارد و اشاره ای ست به خطیر بودن این سفر؛ تصویری وسیع و نفس گیر که در آن مهم‌ترین و عاطفی ترین رخداد فیلم اتفاق می افتد و به دنبال آن لحظه ای پر تخیل که پرسه زنان، هم ادای احترامی است به  "ادیسه ۲۰۰۱" و هم با تکراری طنازانه اشاره ای به اتومبیل استثنایی بتمن که داغان شده است. همه ی اینها، به گونه ای هیجان انگیز خلاقانه، به گونه ای رضایت بخش ساخته و پرداخته شده و مملو از گرما و انسانیت است که این، یک موفقیت است.

 "جاده خاکی" به عنوان ساخته اول پناه پناهی، یکی از ۳۱ فیلمی است که فرصت رقابت برای کسب جایزه دوربین طلای بهترین فیلم اول جشنواره کن امسال را نیز خواهد داشت. 

این فیلم اولین نمایش خود را روز ۱۰ جولای (۱۹ تیر) طی دو سانس در ساعت ۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ تجربه کرد و روز ۱۶ جولای (۲۵ تیر) ساعت ۱۹:۴۵ هم نمایش سوم و نهایی خود را خواهد داشت.

جشنواره فیلم کن جعفر پناهی پناه پناهی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین