کد خبر: 59870 A

نگرانی از خط و نشان کشیدن برای هنرمندان

نگرانی از خط و نشان کشیدن برای هنرمندان

عبدالحسن برزیده، فیلمساز شناخته شده دفاع مقدس و از نسل هنرمندان انقلاب به ایسنا گفته است: من نگران نگاه آدم‌های جدیدی هستم که قرار است حوزه فرهنگ و وزارت ارشاد را اداره کنند. این نگرانی‌ها با توجه به تجربه گذشته وجود دارد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

ایران آرت: برزیده با اشاره به دولت‌های نهم و دهم که جریان حاکم بر آن زمان را با جریانی که از این پس قدرت را در دست می‌گیرد نزدیک می‌داند، اضافه کرد: من امیدوارم دوستان جدید از آن هشت سال آقای احمدی‌نژاد و دوستان دیگرِ در راس کار (در حوزه سینما) درس عبرت بگیرند چون روشن است که آن‌ها ناموفق بودند و اتفاقات بدی در آن دوران رخ داد. امروز هم می‌بینیم که برخی‌ها، هم در حوزه فرهنگ و هنر و هم در بخش‌های دیگر بدجور خط و نشان می‌کشند . چند روز پیش دیدم اطلاعیه‌ای داده بودند مبنی براینکه آقای رئیسی باید به شدت با هنرمندانی که وابسته و نفوذی هستند برخورد کند . خود ِ این عبارات بسیار خطرناک و تلخ است چون اگر یک دادگاه باشد و ثابت کند که مثلاً حسن برزیده از سفارت انگلستان خط می‌گیرد خیلی هم خوب است و ما هم استقبال می‌کنیم که پیگیری کنند تا جاسوس و وابسته مشخص شوند، اما وقتی قرار است همینطوری به آدم‌ها اَنگ و اتهام زده شود تا با این خشونت حذف شوند شرایط بدی می‌تواند به وجود آید و امیدوارم آقای رئیسی فریب این افراد را نخورد.

 کارگردان دکل و مزار شریف ادامه داد: من شخصا مطمئن هستم نفوذی‌ای که آن‌ها می‌گویند وجود دارد و در آن شکی ندارم، حتی در دستگاه‌های اطلاعاتی  هم نفوذی هست و قطعا در حوزه فرهنگ و هنر هم پیدا می‌شود، اما اگر نفوذی وجود دارد، آیا یکی از وظایفش این نیست که آدم‌های درست و حسابی و دلسوز و فهیم را حذف کند؟ من یادم می آید زمان جنگ (عراق و ایران) اسرائیل گفت ایران با ما ارتباط دارد و از ما اسلحه می‌خرد. امام گفتند این‌ها بَحر نجاست هستند و می‌خواهند خود را یک جوری به ما وصل کنند که نجس شویم. حالا هم حکایت این طور است، یعنی اگر جاسوسانی وجود داشته باشند - که از نظر من وجود دارند - سعی می‌کنند اولین کاری که انجام می‌دهند این باشد که آدم‌های دلسوز و باهوش و کسانی که می‌توانند مچ آن‌ نفوذی‌های واقعی را بگیرند حذف کنند و بهترین روش هم این است که آن‌ها را متهم به جاسوسی و نفوذی بودن بکنند یا برچسب بزنند که آن‌ها قصد دارند مملکت و حکومت را از بین ببرند . جوی که اخیرا این دوستان تند ما درست می‌کنند - دوستانی که سوابق و تجارب‌شان هم مشخص کرده چقدر از نگاه فرهنگی تهی هستند - بسیار خطرناک است.

او همچنین به ایسنا گفته است: بعضی وقت‌ها این دوستان به ما می‌گفتند که ما با هم اختلاف سلیقه داریم، ولی من معتقدم اتفاقاً اختلاف "عقیده" داریم؛ یعنی ما یک چیز می‌گوییم و آن‌ها یک چیز دیگر . من خود را مسلمان و آدم معتقدی می‌دانم اما اسلام آن‌ها را نمی‌شناسم . انگار اسلام آن‌ها فقط امکانی برای حکومت کردن و کار کردن است و حقیقتی نیست که بتوان پشت آن ایستاد. بنابراین خیلی دلم می‌خواهد که امیدوار باشم تجارب تلخ گذشته درسی باشد تا دولت جدید مراقبت و از این آدم‌ها دوری کند. امیدوارم آقای رئیسی افراد مناسبی را در این عرصه برسر کار بگذارد تا میان فیلمسازان وحدت ایجاد شود و در این اوضاع سخت بتوانند کار کنند.

 

 

عبدالحسن برزیده حسن برزیده دولت جدید
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین