کد خبر: 62670 A

اصغر فرهادی: قهرمان فرآیندهای طولانی و غیرمنتظره‌ ایده پردازی بود

اصغر فرهادی: قهرمان فرآیندهای طولانی و غیرمنتظره‌ ایده پردازی بود

فرهادی: ایده اصلی فیلم «قهرمان» که موفق به کسب جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن شد، نخستین بار زمانی که یک دانشجو بود به ذهنش خطور کرده و ریشه در تماشای یک نمایش انگلیسی دارد که توسط دیگر دانشجویان اجرا شد و موجب شد علاقه‌مند به داستان‌هایی درباره افرادی شود که با بازگرداندن چیزهای گمشده و جستجو برای پیدا کردن صاحب آنها، مورد تحسین قرار می گیرند وتبدیل به قهرمانان محلی می شوند.

ایران آرت: اصغر فرهادی در جریان رویداد رقبای فصل جوایز سینمایی در لس‌انجلس که از سوی نشریه ددلاین برگزار می‌شود، عنوان کرد که یک فرآینده طولانی مدت ذهنی و پس از آن مجموعه‌ای از تمرین‌ها در دنیای واقعی، شکل‌دهنده فیلم تحسین‌شده «قهرمان» بوده است. 

به گزارش ایسنا، فرهادی که از طریق مترجم در این رویداد صحبت می‌کرد گفت: ایده اصلی فیلم «قهرمان» که موفق به کسب جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن شد، نخستین بار زمانی که یک دانشجو بود به ذهنش خطور کرده و ریشه در تماشای یک نمایش انگلیسی دارد که توسط دیگر دانشجویان اجرا شد و موجب شد علاقه‌مند به داستان‌هایی درباره افرادی شود که با بازگرداندن چیزهای گمشده و جستجو برای پیدا کردن صاحب آنها، مورد تحسین قرار می گیرند وتبدیل به قهرمانان محلی می شوند. 

این سینماگر ایرانی در ادامه توضیح می‌دهد: این ایده که جوامع قهرمان می‌سازنند همیشه در ذهنش بوده هر چند در آن زمان هرگز فکر نمی‌کرده قرار است فیلمی درباره این ایده بسازد. اما او سال‌ها بعد و پس از تبدیل شدن به فیلمساز موفق و حرفه‌ای و در فاصله‌ای کوتاه پس از ساخت فیلم اسپانیایی‌زبان «همه می‌دانند» در سال ۲۰۱۸، به این ایده بازمی‌گردد.

او معتقد است که ایده‌های پربار فیلم معمولا زاییده دوره‌های طولانی و ناخودآگاه پردازش هستند: «این ایده‌ها به آرامی درون ذهنتان رشد می‌کنند و شما حتی نسبت به آن‌ها اگاه نیستید. نیمه شب ناگهان از خواب می‌پرید و حس می‌کنید، چیزی اذیت کننده در ذهن شماست و باید آن را بیرون بیاورید».

فرهادی همچنین به این موضوع اشاره کرد که چند روز پیش و در جریان سفر به لس آنجلس نیز اتفاق مشابهی را تجربه کرده است: «نمی‌توانستم بخوابم و ناگهان حس کردم ایده فیلم بعدی‌ام را پیدا کردم و تمام شب را مشغول نوشتن بودم. وقتی شروع به نوشتن می‌کنید ذهن شما مثل یک آهن ربا همه چیزهای که برای آن ایده مفید است را جذب می‌کند. زمان، خاطره و تجربیات شکل گیری اولیه مهم‌ترین و قدرتمندترین ابزارها در گنجینه یک فیلمساز محسوب می‌شوند و برای من اغلب چیزهایی که به ذهنم می‌آید از دوران کودکی است. فکر می‌کنم بزرگترین سرمایه‌ای که یک هنرمند در زندگی دارد، دوران کودکی است».

این کارگردان برنده اسکار درباره موضوع فیلم جدیدش توضیح داد: «مشغول کار بر روی این ایده هستم اما اجازه دهید که روی آن تامل کنم تا واقعا به ایده‌ای جدی تبدیل شود».

فرهادی که امسال با فیلم «قهرمان» نماینده سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار است، درباره استفاده از زمان در هنگام تعویق تولید این فیلم به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا از برگزاری یک فرآیند تمرین ۱۰ ماهه همراه با بازیگران خبر داد که خیلی زیاد به نفع فیلم تمام شده است و توضیح داد: «در واقع تمرین برای کارگردان و بازیگران مفیدتر است و در طول تمرینات می توان اشتباه کرد و بر اساس تصمیمات تغییراتی ایجاد کنید. در جریان تمرینات متوجه این موضوع شدم که باید به هر کاراکتر زمان خودش را بدهم و در نتیجه درک می‌کنیم که هر کدام از این شخصیت‌ها از کجا می‌آیند و بنابراین در جریان تمرینات شروع به برخی بازنویسی‌ها می‌کنم و نتیجه آن شد که هیچ شخصیتی سیاه یا سفید نیست».

فیلم «قهرمان» بر اساس پیش‌بینی‌ رسانه‌هی خارجی یکی از بخت‌های اصلی شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار ۲۰۲۰ است و در شاخه‌های بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه اصلی نیز شانس خواهد داشت.

 

اصغر فرهادی قهرمان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین