کد خبر: 65244 A

سعید روستایی، نوید محمدزاده، برادران لیلا، ترانه علیدوستی، توقیف، رخشان بنی اعتماد، وزارت ارشاد، مهران احمدی، رضا عطاران، شیشلیک

سینماگران و روزهای عجیب/ از توقیف برادران لیلا و شیشلیک تا شایعه ممنوعیت زوج بازیگر

سینماگران و روزهای عجیب/ از توقیف برادران لیلا و شیشلیک تا شایعه ممنوعیت زوج بازیگر

توقیف برخی فیلم‌ها، عدم صدور پروانه ساخت به برخی سینماگران و شایعه ممنوعیت برخی از بازیگران، باعث نگرانی اهالی سینما شده است.

سجاد مالمیر

 

ایران آرت: سجاد مالمیر: در حالی که در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ اوضاع گیشه سینمای ایران ناامیدکننده بوده و میزان استقبال تماشاگران از فیلم‌های روی پرده نسبت به بهار سال ۱۳۹۸ (قبل از کرونا) یک سوم شده، سخت‌گیری‌ها برای تولید فیلم و صدور پروانه ساخت و پروانه نمایش نیز دوچندان شده و سینماگران متعددی پشت سد ارشاد مانده‌اند.

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی گفته بود که در دوران ریاست او سخت‌گیری‌ها تنها روی فیلم‌های مبتذل اعمال شده اما شواهد نشان می‌دهد که تاکنون بیشتر مشکلات برای فیلم‌های اجتماعی به وجود آمده است. نمونه بارز آن اعلام رسمی توقیف فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی است که مثل دو فیلم قبلی این کارگردان درون‌مایه‌ای اجتماعی دارد؛ فیلمی با بازی ترانه علیدوستی، پیمان معادی و نوید محمدزاده که کارگردانش در جشنواره فیلم کن با صراحت گفت حاضر است قید اکران در ایران را بزند اما تن به سانسور آن ندهد. همزمان با اعلام توقیف این فیلم، شایعاتی نیز مبنی بر ممنوع‌الفعالیت شدن نوید محمدزاده و همسرش فرشته حسینی به خاطر بوسه عاشقانه آن‌ها بر روی فرش قرمز کن به گوش می‌رسد که هنوز به صورت رسمی تأیید نشده است.

اثر دیگری که تاکنون موفق به کسب مجوز اکران از دولت سیزدهم نشده، «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان با بازی رضا عطاران و پژمان جمشیدی است.

چندی پیش مهدویان با اشاره به سخنان رییس سازمان سینمایی که گفته بود «برنامه مدیران مربوطه در دولت سیزدهم این است که هیچ فیلمی از جانب سازمان سینمایی و وزارت ارشاد توقیف نشود»، خاطر نشان کرد: «اگر این حرف‌ها صادقانه است پس چرا فیلم سینمایی شیشلیک را که همه‌ مجاری قانونی را طی کرده و یک سال پیش پروانه‌ی نمایش گرفته از بلاتکلیفی و به قول خودتان انسداد بیرون نمی‌آورید؟» 

همچنین به نظر می‌رسد فیلم دیگری از رضا عطاران با نام «روشن» که سیمرغ جشنواره فیلم فجر را برای این بازیگر به ارمغان آورد نیز وارد فهرست فیلم‌های توقیفی شده است. 

مورد دیگر، عدم صدور مجوز ساخت به رخشان بنی‌اعتماد است که ۸ سال پس از «قصه‌ها» قصد داشت فیلم اجتماعی دیگری تولید کند.

«قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله نیز همچنان در بلک لیست ارشاد است. تفاوت این فیلم با سایر آثاری که به آن اشاره شد این است که «قاتل و وحشی» مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد دولت روحانی نیز نبود و در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به دلیلی که از سوی مسئولان، نمایش سر تراشیده و گوش‌های لیلا حاتمی در فیلم عنوان شد، مجوز شرکت و نمایش در جشنواره را دریافت نکرد و بایکوت شد.

افزایش فشارها و بالا رفتن میزان کنترل روی آثار سینمایی در حالی رخ می‌دهد که سینمای ایران اوضاع خوبی را سپری نمی‌کند و حتی برخی از سینماگران نسبت به آینده بحرانی سینما هشدار داده‌اند. از جمله، مهران احمدی که در اکران مردمی «روز ششم» عنوان کرد: «این روزها اوضاع سینما مانند سایر بخش‌ها خوب نیست و به نظر می‌رسد با این وضعیت در دو سال آینده کلک سینما کنده است و ما باید به دنبال کار دیگری برویم.» با این اوصاف، باید منتظر ماند و دید که آیا وزارت ارشاد دولت سیزدهم به نگاه سخت‌گیرانه خود ادامه می‌دهند یا شرایط به مرور تغییر کرده و سینماگران با آزادی عمل بیشتری به تولید فیلم‌های سینمایی خواهند پرداخت.

 

رضا عطاران محمدحسین مهدویان نوید محمدزاده رخشان بنی اعتماد سعید روستایی مهران احمدی سجاد مالمیر شیشلیک برادران لیلا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین