کد خبر: 66631 A

جشنواره سینما حقیقت ، جشنواره فیلم حقیقت

انصراف 25 فیلمساز از شانزدهمین جشنواره فیلم حقیقت/ فشارها بیش از سال 88 و 98 هست و فهرست فیلم ها را اعلام نمی کنیم

انصراف 25 فیلمساز از شانزدهمین جشنواره فیلم حقیقت/ فشارها بیش از سال 88 و 98 هست و فهرست فیلم ها را اعلام نمی کنیم

محمد حمیدی‌مقدم رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره فیلم حقیقت اعلام کرد: امسال 25 فیلمساز از حضور در شانزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» انصراف دادند.

ایران آرت: محمد حمیدی‌مقدم رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره فیلم حقیقت اعلام کرد:امسال 25 فیلمساز از حضور در شانزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» انصراف دادند.

به گزارش تسنیم رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همچنین در تکمیل این موضوع، تأکید کرد:نیاز به شفاف‌سازی می‌بینم که بگویم از میان این تعداد 5 فیلم مشکل حقوقی داشتند، 8 فیلم به دلیل فنی از جشنواره کنار رفتند و 9 تهیه‌کننده تمایلی به شرکت مستندشان در جشنواره «سینماحقیقت» نداشتند. باید بگویم که 3 فیلم نیز در اعتراض به شرایط کنونی جامعه و ناآرامی‌ها از حضور در این دوره انصراف دادند. 16 فیلم بلند، 15 فیلم نیمه بلند و 20 اثر کوتاه برای رقابت نهایی انتخاب شدند و همچنین 12 فیلم در بخش شهید آوینی و 9 فیلم خارج از مسابقه خواهیم داشت.

او ادامه داد: مطابق با استانداردهای جشنواره‌های جهانی ما short list اعلام کردیم. زیرا خیلی وقت‌ها باتوجه به موضوعات مختلفی، خیلی از آثار در لیست نهایی جابه‌جا می‌شوند. پس ما لیست اولیه نوشتیم و باید بگویم که این جشنواره به شکلی دموکراتیک و آزاد عمل کرد. همکاران من این امکان را به مستندسازان دادند که مختار باشند و در هر لحظه که نمی‌خواستند، فیلم خود را بیرون بکشند.

محمد حمیدی مقدم اظهار کرد: درنهایت تنها 25 فیلم از میان 583 فیلم انصراف دادند و فشاری که از جانب دیگران بر مستندسازان مبنی بر این که باید اثر خود را بیرون بکشند، می‌آید چیزی جز دیکتاتوری نیست. صنف باید دست عضو خود را برای شرکت کردن یا نکردن در رویدادهای سینمایی باز بگذارد.

حمیدی مقدم درباره افرادی که این دوره از حضور در جشنواره «سینماحقیقت» امتناع کردند، گفت: من به این حرکت نام تحریم نمی‌گذارم. بلکه نامش را عدم تمایل می‌گذارم، از نظر من تحریم وجود ندارد. چون به هر حال تولید بعدی هم وجود دارد اما فشار بیش از سال 88 و 98 هست. تیم محکمی داشتیم که با قدرت به کار خود ادامه دادند چون مرکز گسترش یک محل سیاسی نیست، بلکه یک محل فرهنگی است.

این مدیر سینمایی در ادامه درباره ساخت اثر مستند با موضوع ناآرامی‌های اخیر کشور و حمایت مرکز گفت: ما خیلی علاقه‌مندیم تا درباره ناآرامی‌های اخیر مستندسازی شود و درصورت داشتن نگاهی درست و جامع از ساخت چنین آثاری حمایت می‌کنیم. نقد مسائل اجتماعی و نگاه مطالبه‌گرانه‌ باید در آثار مستند وجود داشته باشد و ساختن مستند درباره چنین موضوعاتی قبل از آن که این آثار درگیر مرور زمان شوند مهم است.

جشنواره‌ فیلم حقیقت قرار است از بیستم آذرماه کار خود را در پردیس سینمایی ملت آغاز کند و به مدت 5 روز تا بیست و پنجم آذرماه، مستندهای سینمای ایران به نمایش درآیند.

 

جشنواره فیلم حقیقت جشنواره سینما حقیقت محمد حمیدی مقدم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین