کد خبر: 66762 A

سانسور آثار هنری، سانسور در ایران ، محدودیت

پرسش ساده علیرضا داوودنژاد درباره عجیب بودن سانسور در این روزهای مهم

پرسش ساده علیرضا داوودنژاد درباره عجیب بودن سانسور در این روزهای مهم

علیرضا داوودنژاد ،فیلمساز شناخته پرسیده است : چگونه ممکن است یک دولت متعهد به منافع و مصالح ملی به جای رشد و تقویت این روند و دانایی به توقف و سرکوب آن همت بگمارد؟

ایران آرت: علیرضا داوودنژاد در اعتماد نوشت:هر چیزی که به وجود آمدن یک منظومه هنری- رسانه‌ای محبوب و موفق برای فرزندان این سرزمین است باید از سر راه ملت کنار برود.

امروزه ما ابنای بشر همه در یک فضای دیجیتالی دیداری و شنیداری زندگی می‌کنیم و در این فضا روایت‌های هنری و رسانه‌ای مختلف وجود دارد و موفق‌ترین این‌گونه روایت‌ها آنهایی هستند که با اتکا به دانایی سینمایی تولید می‌شوند و اثرگذار و باورپذیر هستند. در واقع دانایی سینمایی خشت اول منظومه هنری - رسانه‌ای موفق و محبوب است.

الان در فضای دیداری و شنیداری مملکت ما برگ برنده دست کیست؟ در شرایطی که آثار ترکی و اروپایی و انگلیسی و امریکایی و مکزیکی و چینی و کره‌ای و هندی بر فضای دیداری و شنیداری مملکت غلبه پیدا کرده‌اند، مدیریت فرهنگی مملکت ایران بهتر است دانایی سینمایی را سرکوب کند و تولید محصولات مرغوب و رقابت‌پذیر داخلی را به رکود و ورشکستگی و توقف بکشاند یا از اینکه آثار ایرانی می‌توانند بدون بهره‌برداری از کلیشه‌های رایج در بازارها و جشنواره‌های دنیا -مثل برهنگی و خشونت- مخاطبان داخلی را راضی کنند و بالاترین جوایز جهانی را هم بگیرند، استقبال کند و به تقویت دانایی سینمایی ملت بپردازد و با اتکا به منظومه هنری - رسانه‌ای کشور به محصولات مرغوب و رقابت‌پذیر داخلی برای فراگیری و اثرگذاری آن تلاش کند؟

دانایی سینمایی همه آن چیزی است که منجر به ساخته شدن محصولات مرغوب و رقابت‌پذیر دیداری و شنیداری در دنیای هنر و جهان رسانه می‌شود.

موسیقی، ترانه‌سرایی، ادبیات نمایشی، گفتارنویسی، طراحی صحنه و لباس، چهره‌پردازی، بازیگری، کارگردانی، میزانس، قاب‌بندی، تدوین، ضرباهنگ، معماری صوتی، بصری و بسته‎بندی روایی باورپذیر، مولفه‌های اصلی دانایی سینمایی و عوامل ضروری برای به وجود آوردن یک منظومه هنری-رسانه‌ای موفق و محبوب هستند.

چگونه ممکن است یک دولت متعهد به منافع و مصالح ملی به جای رشد و تقویت این روند و دانایی به توقف و سرکوب آن همت بگمارد؟

پایان مطلب روزنامه اعتماد 

سانسور آثار هنری علیرضا داودنژاد سانسور در ایران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین