کد خبر: 67590 A

رضا کیانیان، تهران، بافت تاریخی تهران

انتقاد رضا کیانیان از شهرداری تهران/ شناسنامه تهرانی‌ها پاره و لگدکوب شده است

انتقاد رضا کیانیان از شهرداری تهران/ شناسنامه تهرانی‌ها پاره و لگدکوب شده است

رضا کیانیان با انتقاد از شهرداری تهران می‌گوید: شهر، محله، خاندان و... شناسنامه است. الان شناسنامه تهرانی‌ها پاره و لگدکوب شده است.

ایران آرت: اطلاعات نوشت: رضا کیانیان بازیگر و عکاس در نقد تخریب بافت های تاریخی در تهران می‌گوید: فردی که شناسنامه ندارد، معلوم نیست از کجا آمده است. کسی که شناسنامه دارد می‌فهمد که پدر و مادر و اجدادش کیستند و از کجا آمده است. شناسنامه فقط مربوط به آدم نیست، شهر، محله، خاندان و... شناسنامه است. الان شناسنامه تهرانی‌ها پاره و لگدکوب شده است. مثلا پرویز پرستویی می‌گوید من بچه دروازه غار هستم، الان دروازه غار وجود ندارد. پس پرستویی چطور به پسرش بگوید من این‎جا بزرگ شده‌ام؟

کیانیان ادامه می‌دهد: هر روز صفحه‌ای از شناسنامه بچه‌هایی که در این محل زندگی می‌کنند و بخشی مهاجرند، بخشی هم در محله مانده‌اند، پاره و دور ریخته می‌شود. چه کسی این کار را می‌کند؟ کسی که شناسنامه نمی‌شناسد. کسی که شناسنامه بشناسد، آن را نگهداری می‌کند. مسئولینی که سرکار می‌آیند و بافت تاریخی را تخریب می‌کنند، به لحاظ ذهنی و فرهنگی شناسنامه ندارند. گاهی کسانی در مسئولیت قرار می‌گیرند که از تخریب منتفع می ‌شوند، پس بی وقفه تخریب می‌کنند، همچنان‎که دیده‌ایم. آن‎ها به فکر جیب خودشان هستند، نه فرهنگ. فکر می‌کنند اگر آن پول را بگیرند خانه خود را می‌برند زعفرانیه! یادشان می‌رود که اگر خانه‌شان را به زعفرانیه ببرند شناسنامه‌‎شان را از دست داده اند، نمی‌دانند آن‎جا به آن‌ها می‌خندند.

او می‌افزاید: یکی از دوستانم در کانادا در یک شرکت سرمایه گذاری کار می‌کرد، می‌گفت یک فرد سنتی بازاری به شرکت آمد تا 20 میلیون دلار سرمایه‌ گذاری کند. چهره‌ و رفتارش شبیه کسانی بود که در بازار حجره داشته. می‌گفت بعد از مدتی رفت و آمد، دیدم حاج آقا با بچه‌اش مشغول بازی در پارک در نزدیکی خانه خود در یکی از شهرهای کاناداست، پیژامه‌اش را داخل پاچه شلوارش کرده و در پارک با بچه بازی می‌کند. نه این‎که پیژامه داخل شلوار ایرادی دارد، نه. مسأله این است که خود این فرد و بچه‌هایش که با سرمایه کشور ما برای خودشان در آن سوی دنیا زندگی راه انداخته ‎اند بی شناسنامه شده‌اند. او فرهنگ خودش را از دست داده، بچه‌اش هم بدون فرهنگ بزرگ می‌شود. کسی که از تخریب منتفع می‌شود، می‌رود الهیه و آن‎جا گم می‌شود، از بین می‌رود و چیزی از او نمی‌ماند.

بازیگر پیشکسوت عنوان می‌کند: شناسنامه‌های همه ما در حال گم شدن است، راهمان را بلد نیستیم، نمی‌دانیم بچه کدام محله هستیم. آپارتمان‌های زیادی ساخته شده و همسایه از همسایه خود خبر ندارد. این حاصل فقر نیست، حاصل بی ‎فرهنگی است. قدیمی‌ها می‌گفتند ما فقیر هستیم ولی حقیر نیستیم، الان برعکس، فقیر نیستند، حقیرند و چون حقیرند، زیرساخت‌های شهر را خراب می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: کسی که بافت تاریخی را تخریب می‌کند، تاریخ شهر را نمی‌داند. در ذهنش هم شناسنامه شهری وجود ندارد. کسی که شهردار می‌شود باید مهندس یا شهرساز باشد. باید بداند ورودی و خروجی شهر چیست، اتوبان‌های شهر چگونه باید باشد، خیابان چیست، محله یعنی چه، آموزش در محله یعنی چه، خط آسمان چیست. این‎ها را یک شهردار باید بداند، وقتی نمی‌داند، شهر این گونه می‌شود. این‎ها را نمی‌دانند، فقط می‌خواهند پول در بیاورند تا شهر را آباد کنند، پول را هم از جایی به  دست می ‌آورند که درست نیست.

کیانیان می‌گوید: من مهندس نیستم، به شهر و کشور خودم علاقه مندم و از روی علاقه این موضوعات را مطالعه و دنبال کرده‌ام، شما که شهرداری چرا نمی‌دانی و چرا مشاورانت موارد مهم را نمی‌گویند؟

 

رضا کیانیان شهرداری تهران تهران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین