کد خبر: 67622 A

حسین هاشم پور، صندوق اعتباری هنر، وام هنرمندان

هنرمندان سال گذشته ۱۴۹ میلیارد تومان وام گرفتند!/ حسین هاشم‌پور و یک نکته و سه پرسش

هنرمندان سال گذشته ۱۴۹ میلیارد تومان وام گرفتند!/ حسین هاشم‌پور و یک نکته و سه پرسش

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر فهرستی بلند بالا از انواع وام ها ، تسهیلات و حتی مشوق های مالی به هنرمندان در سال ۱۴۰۱ را منتشر کرده است. حسین هاشم پور ، سردبیر ایران آرت در این باره یک نکته و سه پرسش مطرح کرده است.

ایران آرت: سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر اعلام کرد: در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۴۹ میلیارد تومان تسهیلات به اعضای واجد شرایط پرداخت شد. پنج هزار و۲۷۷ نفر از اعضا به‌ منظور اخذ بیش از ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری (بدون بهره) به بانک عامل معرفی شدند.صندوق هنر با پرداخت مبلغ ۱۵ میلیارد و ۶۳۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به ۲ هزار و ۳۱۰ نفر از اعضایی که دچار مشکل معیشتی بودند، آنان را تحت پوشش قرار داد. همچنین با تخصیص بیش از ۴۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه، ۳۳۴ پروژه فرهنگی و هنری را تحت پوشش قرار داد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برای دومین سال متوالی تمامی اعضای صندوق که در بازه زمانی مهر ۱۴۰۰ تا اسفندماه ۱۴۰۱ صاحب فرزند شدند و یا اقدام به ازدواج کردند نیز تحت عنوان دو طرح شمیم (ازدواج) و جوانه (فرزندآوری) علاوه بر پرداخت مبلغ پنج میلیون تومان بلاعوض از تسهیلات قرض الحسنه برخوردار شدند. در سالی که گذشت، به یکهزار و ۵۵۱ نفر از اعضای صندوق (۱۰۵۷ نفر مشمول طرح جوانه و ۴۹۴ نفر در طرح شمیم) هدیه بلاعوض و قرض الحسنه ضروری، بیش از هفت میلیارد و ۷۵۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و بیش از ۴۶ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ضروری تخصیص یافت.

 

IMG_20230403_095636

یک نکته و سه پرسش حسین هاشم پور :

اول: چنین آماری ثابت می کند جامعه هنری ایران به خصوص اکثریت هنرمندان با چه سختی روزگار می گذرانند. تازه این فهرست هنرمندانی ست که از نگاه صندوق مزبور واجد شرایط بودند !

دوم : هنرمندان وام گیرنده در این وانفسای بیکاری و گرانی افسارگسیخته چگونه باید قسط این وام ها را پس بدهند؟

سوم : پیشتر بارها و بارها نوشته ام همه دولت ها به سهم خود آهک به پای درخت هنر ایران ریخته اند با همین رویکردهای مسکنی و فقیر پروری. آیا وقت آن نرسیده وزارت ارشاد به جای تاسیس انواع موسسه های مالی ، انجمن ها و صندوق هایی اینچنینی برای توسعه و گسترش بازار هنر و به طبع اشتغال آفرینی اقدام عملیاتی روشن ارائه دهد؟ در کشورهای بی هنر هم، هنر زاینده و درآمد آفرین است چرا در ایران به این روز افتاده است؟

چهارم: با سپاس از زحمات صندوق اعتباری هنر که می گویند در شرایط دشوار دستگیر هنرمندان بودند ، لابد دسترسی شفاف به تک تک این ارقام فهرست و راستی آزمایی آنها ممکن هست. بدیهی ست این کم ترین حق جامعه هنری ست و ارائه اطلاعات شفاف در زمره وظایف اولیه دولت است . مثلا : بیش از ۴۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای ۳۳۴ پروژه فرهنگی و هنری ؟!

 

IMG_20230403_095929

 

حسین هاشم پور صندوق اعتباری هنر وام هنرمندان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین