کد خبر: 67869 A

مجموعه دار هنری، جانی دپ، آلن دلون، ریچارد گی یر، رابرت پتینسون

سلبریتی‌هایی که مجموعه‌دار هنری شدند/ سرمایه‌گذاری مطمئن‌تر از طلا و مسکن

سلبریتی‌هایی که مجموعه‌دار هنری شدند/ سرمایه‌گذاری مطمئن‌تر از طلا و مسکن

برخی از ثروتمندان، حتی بدون اینکه درکی از هدف نقاش برای خلق یک اثر هنری داشته باشند، خرید تابلوهای هنری را نوعی سرمایه گذاری راحت به حساب می‌آورند. این نوع سرمایه‌گذاری در میان چهره‌های مشهور سینما و هنر نیز مرسوم است از جمله آلن دلون، جانی دپ، ریچارد گی‌یر، رابرت پتینسون و....

سجاد مالمیر

ایران آرت: سجاد مالمیر: چندی پیش اعلام شد که بیش از ۸۰ اثر هنری از مجموعه خصوصی آلن دلون، بازیگر مشهور هالیوود و سینمای فرانسه، در ماه ژوئن به حراج گذاشته می‌شود.

ستاره فرانسوی یکی از چندین سلبریتی صاحب نامی است که به جمع‌آوری مجموعه هنری و سرمایه‌گذاری در این زمینه علاقه‌مند است.

مخاطبان هنر به خوبی می‌دانند که سرمایه‌گذاری در این حوزه حتی مطمئن‌تر از سرمایه‌گذاری در حوزه طلا و مسکن است زیرا تجربه نشان داده ارزش آثار هنری به مرور چندین برابر شده و حتی در برخی موارد تحت شرایط خاص قیمت تابلوها و سایر آثار هنری نجومی شده و سر به فلک می‌کشد. از این رو برخی از ثروتمندان، حتی بدون اینکه درکی از هدف نقاش برای خلق یک اثر هنری داشته باشند، خرید تابلوهای هنری را نوعی سرمایه گذاری راحت به حساب می‌آورند. این نوع سرمایه‌گذاری در میان چهره‌های مشهور سینما و هنر نیز مرسوم است از جمله آلن دلون، جانی دپ، ریچارد گی‌یر، رابرت پتینسون و....

ماه گذشته فرانس ۲۴ خبر داد آلن دلون ۸۷ ساله در دهه ۱۹۶۰ میلادی با ایفای نقش در فیلم‌های کلاسیکی مانند «پلنگ»، «سامورائی» و «استخر» به یکی از تجسم‌های سبک فرانسوی تبدیل شد و حالا اعلام کرد قصد دارد دومین مجموعه هنری خصوصی خود را که بین ۴ تا ۵ میلیون یورو ارزش گذاری شده و شامل آثار کلاسیک هنرمندانی چون «دلاکروا» و «ورونزی» است، به فروش بگذارد.

این آثار پیش از اینکه در ۲۲ ژوئن به حراج گذاشته شوند در نیویورک، هنگ کنگ، ژنو، لندن و پاریس به نمایش درخواهند آمد.

این بازیگر در کاتالوگ حراجی بونهام کورنت پاریس گفت: اولین نقاشی خود را در سال ۱۹۶۴ در لندن خریدم و در طول سال‌ها، نقاشی‌ها، پرتره‌ها و مجسمه‌های بیشتری به دست آوردم که مرا تحت تأثیر قرار داد، با من صحبت کرد و حتی گاهی اوقات مرا دلداری داد. این آثار در طول سالیان متمادی با من همراه بوده و بخشی از زندگی من بوده است».

آلن دلون

در میان این آثار یک نقاشی رنگ روغن از «رائول دوفی» به ارزش بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار  یورو و یک پرتره اثر «اوژن دلاکروا» متعلق به سال ۱۸۲۵ به ارزش ۶۰۰ هزار یورو دیده می‌شود.

«دلون» در سال ۲۰۰۷ نیز مجموعه بزرگی از نقاشی‌های معاصر را فروخت و گفت که از ایده فروش پس از مرگ متنفر است. او همچنین در سال ۲۰۱۶ بخش‌های دیگری از متعلقات خود شامل مجموعه‌های ساعت و سلاح‌ را در سال ۲۰۱۶ به فروش رساند.

سرمایه‌گذاری جانی دپ روی آثار ژان میشل باسکیا

جانی دپ، ستاره نامدار هالیوود که خود در حوزه کشیدن نقاشی دستی بر آتش دارد، دیگر هنرمندی است که مجموعه هنری نگهداری می‌کند. این بازیگر در سال ۲۰۱۶ مجموعه‌ای از آثار ژان میشل باسکیا را به حراج گذاشت؛ مجموعه‌ای که در طول ۲۵ سال گذشته جمع‌آوری کرده بود و شامل هشت نقاشی و طراحی از مجموعه باسکیا بود. ستاره هالیوود در اوج کشمکش با همسر سابقش امبر هرد این آثار را در حراج کریستی در لندن به فروش گذاشت.

تقریبا تمام هشت نقاشی متعلق به جانی دپ که ۲۹ و ۳۰ ژوئن حراج می‌شوند، از سال ۱۹۸۱ به این سو خلق شده بودند.

آن زمان رئیس وقت بخش هنرهای معاصر و پس از جنگ کریستی در لندن به رویترز گفت: «بازار آثار باسکیا داغ است. جانی دپ هم قصد دارد از رکوردشکنی ماه پیش یک اثر دیگر باسکیا بهره ببرد.»

جانی دپ

با انتشار این خبر اما رسانه‌های آمریکایی در تحلیل این اقدام موضوع مشکلات حقوقی جانی دپ با همسرش امبر هرد را دلیل عرضه این آثار در حراج لندن عنوان کردند.

اما همانطور که اشاره شد، جانی دپ در کنار بازیگری در خلق نقاشی هم تبحر دارد. این بازیگر تابستان سال ۲۰۲۲ نقاشی‌های باب دیلن، کیث ریچاردز، الیزابت تیلور و ال پاچینو را که خودش نقاشی کرده بود به قیمت سه میلیون پوند یعنی چیزی معادل ۱۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به فروش رساند.

بازیگری که کلکسیون عکس جمع‌آوری می‌کند

ریچارد گی‌یر، بازیگر سرشناس آمریکایی که از فیلم‌های او می‌توان به شیکاگو، زن زیبا و هاچیکو اشاره کرد نیز یک مجموعه دار هنرهای تجسمی است.

ریچارد گی‌یر به جمع‌آوری عکس دلبستگی دارد و کلکسیونی از عکس‌های خاص از عکاسان به نامی مانند رابرت فرانک، ایروینگ پن, گوستاو لوگر، دیان آربس، آلفرد اشتیگلیتس، ادوارد وستون و دوئین مایکلز را گردآوری کرده است.

در حراج آنلاین کریستیز بیش از ۱۴۰ عکس از مجموعه شخصی گی‌یر به نمایش گذاشته شد. آثار بعضی از برجسته‌ترین هنرمندان این مدیوم - از پیشگامان این عرصه‌ هنری مانند آلفرد اشتیگلیتس, ادوارد وستون تا هنرمندان پیشکسوتی مانند ریچارد اودن و دیان آربس - در این مجموعه نگاه‌ها را به خود جلب کرد.

به گفته‌ی داریوس هیمز، سرپرست بین‌المللی عکس کریستیز، این مجموعه از سطحی از هماهنگی زیباشناسانه‌ای برخوردار است که در کمتر مجموعه‌ای دیده شده است و این درحالیست که گی‌یر از خود به سختی یه عنوان یک مجموعه‌دار یاد می‌کند و دلیل انتخاب عکس‌های مجموعه‌اش را اینگونه بیان می‌کند:‌ «این‌ها عکسهایی هستند که با من سخن گفتند.»

گی‌یر درباره انتخاب عکس‌های مجموعه‌اش می‌گوید: «به عنوان یک بازیگر، مهمترین ابزار من احساسات و داستانی است که به وسیله‌ آن گفته می‌شود. فکر می‌کنم بیشترین عکس‌هایی که با آنها ارتباط برقرار می‌کنم، عکس‌هایی هستند که داستانی برای گفتن دارند.»

پیشنهاد رابرت پتینسون به مجموعه‌داران هنری

رابرت پتینسون، ستاره فیلم‌های گرگ‌ و میش و بتمن دیگر بازیگری است که به عرصه هنرهای تجسمی ورود کرده است. این بازیگر تابستان گذشته شش اثر هنری را انتخاب کرد تا در حراج ساتبی به فروش برساند. 

پتینسون در بیانیه‌ای درباره روند گردآوری خود در این نمایشگاه گفت: «آنچه من به دنبال آن هستم این است که یک اثر هنری پیدا کنم که زبان خاص خود را داشته باشد. به این معنی که وجودش لزوما به نظر نمی­رسد که صرفا به خاطر خودش باشد و حضورش با ذره­ای از مفهوم زندگی همراه است. این امر، توانایی برقراری ارتباط شما با اثر را در سطح اولیه‌­­ای قرار می­دهد.»

رابرت پتینسون

نکات برجسته این نمایشگاه عبارت بودند از یک نقاشی بدون عنوان در سال ۱۹۶۴ توسط ویلهلم دکونینگ، نقاشی ریچارد سرا در سال ۲۰۱۱ چرخش شماره ۹، و یک طراحی بدون عنوان در سال ۲۰۰۵ توسط جولی مهرتو.

پتینسون مجسمه پرتره توماس هاوساگو در سال ۲۰۰۹ را به دلیل ایجاد احساس فراگیر «حضوری که در پشت سر شما ظاهر می­شود» تحسین کرد. او گفت که تابلوی «بوسیدن کنار پنجره» اثر «جنیو فیگیس» در سال ۲۰۱۵ «یک احساس از کِرِمی بودن» را با «سمی به‌طور ظریف و همزمان آزاردهنده» درهم می‌آمیزد.

او برای کسانی که به دنبال جمع‌آوری آثار هنری هستند توصیه می‌کند: «فقط قطعاتی را به دست آورید که قرار است آن­ها را دوست داشته باشید، مهم نیست که چه باشد. داشتن چیزی که قرار است تا آخر عمر از آن نگهداری کنید، احتمالا بهترین ایده است.»

جانی دپ آلن دلون سجاد مالمیر رابرت پتینسون ریچار گی‌یر مجموعه دار هنری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین