کد خبر: 69450 A

منوچهر هادی| نیسان آبی

اعتراض تند روزنامه اصولگرا به دستمزد میلیاردی منوچهر هادی/ شبکه نمایش خانگی را اول خودتان نابود می‌کنید بعد دیگران!

اعتراض تند روزنامه اصولگرا به دستمزد میلیاردی منوچهر هادی/ شبکه نمایش خانگی را اول خودتان نابود می‌کنید بعد دیگران!

روزنامه جوان با انتقاد از ماجرای درخواست یک میلیاردی منوچهر هادی برای ساخت هر قسمت از سریال شبکه نمایش خانگی، تیتر زد: شبکه نمایش خانگی را اول خودتان نابود می‌کنید بعد دیگران.

ایران آرت: جوان نوشت: در میان خبر‌های عجیبِ شبکه نمایش خانگی در چند روز اخیر، خبر درخواست دستمزد یک میلیاردی منوچهر هادی برای هر قسمت سریال «نیسان آبی ۲» از همه عجیب‌تر به نظر می‌رسد. هادی در حالی چنین رقمی را درخواست کرده که دو برابر مبلغ پیش‌بینی شده برای تولیدکنندگان سریال است و تامین چنین هزینه‌ای برای تهیه‌کنندگان سریال به راحتی میسر نیست. برآورد برای ساخت این سریال بدون دستمزد کارگردان نزدیک به سه میلیارد تومان پیش‌بینی شده و هادی به تنهایی درخواست رقمی یک میلیاردی کرده است تا او دیگر کارگردان سریال نباشد.  

نکته اول: درخواست عجیبِ آقای کارگردان سوالات زیادی را در ذهن عموم مردم ایجاد می‌کند. نخست آنکه کارگردانی مثل منوچهر هادی با کدام رزومه‌ای چنین رقم عجیبی را درخواست کرده است. در کارنامه هادی، به جز چند فیلم سینمایی، بیشتر کمدی‌های سطح پائین دیده می‌شود که ساختش کار و زمان زیادی نمی‌برد. مگر یک کارگردان برای ساخت هر قسمت یک سریال، چقدر زحمت می‌کشد که باید چنین فاصله نجومی بین آن‌ها و دستمزد مردم در سطح جامعه باشد.

هادی در شبکه نمایش خانگی کارگردان سریال‌های ضعیفی بوده و معمولا نقد‌های خوبی از سوی بینندگانش نگرفته است. هادی سریال‌های منوچهر هادی در شبکه نمایش خانگی مثل «گیسو» و «دل» با ناکامی روبه‌رو شد و همچنان جزو ضعیف‌ترین سریال‌های این حوزه به شمار می‌رود. هادی با اتکا به کدام رزومه هنری چنین رقمی را برای هر قسمت درخواست کرده است؟

نکته دوم: اگر از کنار کارنامه و رزومه هادی بگذریم، سوال بعدی به بی‌ضابطه بودن دستمزد‌ها در سینما و شبکه نمایش خانگی برمی‌گردد. در حالی که بسیاری از تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینما و شبکه نمایش خانگی، از دستمزد‌های عجیب سلبریتی‌ها و بازیگران سرشناس گلایه دارند، حال خودشان در حال برهم زدن توازن دریافت دستمزد‌ها هستند. اگر چنین چیزی در سینما و شبکه نمایش خانگی باب شود و کارگردانان برای هر قسمت دستمزد‌های نجومی طلب کنند، به زودی باید درِ پلتفرم‌های نمایش خانگی را تخته کرد.

در چنین وضعیتی باید به کارگردانی مثل هادی که در سال‌های اخیر عمده فعالیتش در شبکه نمایش خانگی بوده، گوشزد کرد فقط به دنبال سود و منافع مالی خودت نباش. در این حرفه در حال حاضر افراد زیادی مشغول کار هستند و در صورت باب شدن چنین روندی، همه از این وضعیت متضرر خواهند شد.

باید به کسانی که در شبکه نمایش خانگی فعال هستند گفت اگر در این حرفه فقط دنبال سود و منفعت خودتان باشید، این حرفه در آینده با مشکل زیادی روبه‌رو خواهد شد. با این تفاسیر در آینده‌ای نه چندان دور، این چرخه را خودِ کارگردانان و سلبریتی‌ها زمین می‌زنند و مخاطبان و دیگر عوامل شاغل در این حرفه نباید دنبال مقصر در جای دیگری بگردند.

نکته سوم: و اما نکته مهمتر آنکه، گردش مالی در حوزه سینما و شبکه نمایش خانگی بار دیگر مسئله مهم مالیات هنرمندان را پیش می‌کشد. واقعا بنا به کدام استدلال و منطقی، هنرمندی که برای چند ماه کار، درآمد میلیاردی دارد باید از مالیات معاف شود، ولی کارمند و کارگر باید با درآمد ۱۰ میلیون تومانی مالیات بدهد.

در این زمینه به هیچ عنوان عدالت رعایت نمی‌شود و قانونِ اشتباه معافیت مالیات هنرمندان باید هرچه زودتر اصلاح شود. هنرمندان همانند دیگر اقشار جامعه بخشی از این اجتماع هستند و نباید هیچ تفاوتی بین آن‌ها با دیگران قائل شد. همان اندازه که کار هنرمندان مهم است، کار کارگر و کارمند و استاد دانشگاه هم اهمیت دارد و نباید با تبعیض‌های نابجا در قوانین، فاصله طبقاتی را دامن زد.

امروز هنرمندان با بهره‌گیری از همین قوانین، زندگی‌های لاکچری برای خودشان فراهم کرده‌اند و بقیه مردم فقط شاهد این زندگی هستند و حسرتش را می‌خورند. در چند سال اخیر در زمینه اصلاح قانون معافیت مالیاتی هنرمندان تعلل زیادی رخ داده و مسئولان اجرایی کشور باید فکری به حال قانون نابرابر معافیت مالیاتی هنرمندان بکنند تا همه اقشار در وضعیتی برابر با همدیگر زندگی کنند.

 

پایان مطب روزنامه جوان

منوچهر هادی نیسان آبی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین