کد خبر: 9285 A

هنرمند مورد علاقه ونیز یک ایرانی است

هنرمند مورد علاقه ونیز یک ایرانی است

شیرین نشاط با فیلمی درباره "ام‌کلثوم" خواننده سرشناس عرب به هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز می‌رود.

ایران آرت: این روزها شیرین نشاط، هنرمند و فیلم‌ساز ایرانی توجه خاصی به هنر موسیقی دارد، او که از روز ششم اوت (15 مردادماه) اپرای مشهور "آیدا" اثر جوزپه وردی را در فستیوال سالزبورگ کارگردانی کرده 30 اوت (8 شهریور) به هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز می‌رود تا آخرین اثر سینمایی خود فیلم «درجست‌وجوی اُم‌کُلثوم» را در این جشنواره به نمایش بگذارد.

بدون شک باید شیرین نشاط را از هنرمندان مورد علاقه فستیوال‌های هنری ونیز دانست. او در سال 1999 و در چهل و هشتمین دوسالانه ونیز برنده شیر طلایی شد و در سال 2009 در شصت و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز تندیس شیر نقره‌ای را به خانه برد. او که داوری در این فستیوال‌ را هم در کارنامه خود دارد، بار دیگر پا به قدیمی‌ترین رویداد سینمایی جهان خواهد گذاشت.

نشاط که اجرای اپرایش سر و صدا زیادی در اروپا به پا کرده در گفت‌وگویی که با بی بی سی داشته درباره توجه‌اش در این روزها به هنر موسیقی گفته است:  پیش از این تجربه‌ای در زمینه کارگردانی اپرا نداشتم و از پیشنهاد مدیر فستیوال سالزبورگ تعجب کردم. پروژه بسیار هیجان‌انگیزی است. کلا تجربه اجرای زنده زیاد نداشته‌ام؛ اما موسیقی همیشه بخشی از کارم بوده. وقتی مدیر فستیوال سالزبورگ تماس گرفت کمی جا خوردم، چون روی اپرا کار نکرده‌ بودم، احساس می‌کردم آماده نیستم. از طرفی کار کردن با یکی از بهترین رهبران ارکستر دنیا و برجسته‌ترین خواننده‌های دنیا، آن هم روی اثر زیبای آهنگساز بزرگی مثل وردی، افتخاری است. در واقع فرصت غیرقابل‌باوری بود برای سنجیدن توان هنری‌ام. این بود که پذیرفتم. الان دو سال و نیم است مشغولیم. سر فرصت آیدا را مطالعه کردم، سعی کردم زبان اپرا را بفهمم و البته تنها نبودم، با تیم عظیمی  کار می‌کردیم.

او درباره فیلم «درجست‌وجوی اُم‌کُلثوم» و اولین نمایش این فیلم در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز گفت: این فیلم را شش سال پیش شروع کردم. فیلم زندگی‌نامه نیست. در واقع روایت شخصی یک زن ایرانی است که برگرفته از تجربه شخصی من برای ساختن فیلمی در مورد یک خواننده مشهور است. یعنی هنرمندی به مسیری که یک هنرمند دیگر رفته نگاه می‌کند و دشواری‌های زن بودن در یک جامعه مردسالار را می‌بیند. بنابراین فیلم در مورد این هنرمند کوچک است که در مورد آن هنرمند بزرگ سؤال‌های فراوان دارد. به نوعی در مورد خودش به عنوان یک زن، به عنوان یک زن خاورمیانه‌ای، زنی که بین زندگی سنتی، خانواده‌ای که رها کرده و تعهدش به کار و حرفه‌اش مانده است.

هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز 30 اوت تا 9 سپتامبر (8 تا 18 شهریور) برگزار می‌شود.

 

شیرین نشاط
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین