کد خبر: 32915 A

معرفی برندگان جایزه قلم آمریکا / جایزه 75 هزار دلاری به نانا کاوامه رسید

معرفی برندگان جایزه قلم آمریکا / جایزه 75 هزار دلاری به نانا کاوامه رسید

مراسم اعلام برندگان جایزه قلم آمریکا در سال 2019 ساعاتی پیش برگزار و برگزیدگان هر بخش معرفی شدند.

ایران آرت: آمریکا برندگان جایزه پِن را در مراسمی باشکوه اعلام کرد؛ مراسمی که با حضور نویسندگان و اهالی نشر کتاب برگزار شد و سهم زنان در جایزه‌ای که هر ساله به معرفی نویسندگان بااستعداد و باتجربه معاصر از جمله نویسندگان کتاب اولی و آنانی که تأثیر ماندگاری بر ادبیات آمریکا داشتند می‌پردازد بیشتر بود.

به گزارش ایبنا، "سگ را بیرون بیاور" نوشته ویل ماکین برنده بخش مجموعه داستان‌کوتاهِ اول نویسنده انتخاب شد. جایزه کتاب اولیِ جایزه قلم به نویسنده‌ای اهدا می‌شود که نخستین رمان و مجموعه داستان کوتاهش را در سال 2018 منتشر کرده باشد. "فیل‌های شاد رقصان" نوشته چایا بووانسوار، "مرد خوش‌شانس" نوشته جمال برینکلی، "چند حقه" نوشته هلن دوویت، "نیمه خدایان" نوشته آکیل کوماراسامی دیگر آثاری هستند که در فهرست نهایی بخش کتاب‌اولی‌ها حضور داشتند.

"جمعه سیاه" نوشته نانا کاوامه برنده جایزه جین اشتاین، مهم‌ترین جایزه شب شد و بیشترین جایزه مالی، 75 هزار دلار، را نصیب نویسنده کرد. جایزه جین اشتاین مختص آثاری است که تاثیرگذاری، ارزش، و اصالت دارند. "تحصیلکرده" نوشته تارا وست‌اور، "فراداستان" نوشته ریچارد پاورز، "شهروند غیرقانونی" نوشته خوزه اولیوارز، و "حمل کردن: شعر" نوشته آدا لیمون دیگر  نامزدهای نهایی این بخش بودند.

"سر مردمان رنگین‌پوست" نوشته نفیسه تامپسون-اسپایر مو برنده بخش کتاب آزاد شد. در بخش کتاب آزاد که به بهترین اثر نویسندگان رنگین‌پوست، که آثارشان را در سال 2018 در آمریکا منتشر کرده‌اند، اهدا می‌شود نویسندگانی چون شائونا باربوسا، تیرس کولمن، انجل گارسیا، و جنی ژای حضور داشتند. سال گذشته جنی ژای با کتاب اولش در میان نامزدهای اولیه و نهایی جایزه قلم آمریکا در بخش کتاب‌اولی‌ها قرار داشت و این دومین بار بود که در فهرست قرار داشت. نکته جالب این بخش حذف "واشنگتن سیاه" نوشته اسی ادوگیان از فهرست نهایی بود که در فهرست نهایی جایزه بوکر 2018 هم حضور داشت و حتی جایزه گیلر، مهم‌‎ترین جایزه ادبی کانادا را هم در سال 2018 به دست آورد.

در بخش ترجمه نیز جایزه قلم به نویسندگانی اهدا می‌شود که آثاری را از کشورهای مختلف به زبان انگلیسی ترجمه کرده باشند. پنج اثر در این بخش به عنوان نامزدهای نهایی معرفی شده بودند. آثاری از زبان اسپانیایی، فرانسوی، ترکی، نروژی، و ایتالیایی نامزدهای این بخش را تشکیل می‌دادند که جایزه در نهایت به "مارتین آیتکن" برای ترجمه داستان "عشق" از هانا اورستاویک از زبان نروژی رسید.. "ماه هلالی" نوشته شهریار مندنی پور و ترجمه سارا خلیلی که در سال 2018 در آمریکا منتشر شد در فهرست اولیه قرار داشت اما موفق نشد به فهرست نهایی راه یابد. "شرق‌بریده" نوشته نگار جوادی، نویسنده ایرانی به زبان فرانسوی، که فهرست نهایی قرار داشت، موفق به دریافت جایزه نشد.

جایزه قلم آمریکا برندگان خود را در بخش‌های دیگری چون آثار علمی، غیرداستانی و ورزشی، زندگینامه، و شعر نیز اعلام کرد. علاوه بر این از چندین نویسنده از جمله جکی مک‌مولن، نویسنده آثار ورزشی، لاریسا فست‌هورس، داستان‌نویس، و همچنین آلکساندرا واتسون، ویراستار ادبی برای یک عمر خدمت به دنیای ادبیات تقدیر به عمل آمد.

هیئت داوران جایزه قلم آمریکا متشکل از نویسندگان برنده جایزه‌های مهم، فروشندگان کتاب، و منتقدین است. پیش از این افرادی چون جورج ساندرز، آدا لیمون، و هیلتون آلس جزء هیئت داوران این جایزه بوده‌اند. امسال داوران مختلفی در بخش‌های مختلف حضور دارند که در این میان می‌توان به افرادی چون نِل اروین پینتر، مورخ آمریکایی؛ سَم استفنسون، نویسنده و محقق؛ و ریچل سایم، نویسنده اشاره کرد.

جایزه قلم آمریکا 50 سال است که تلاش می‌کند استعدادهای ادبی کشور آمریکا را به دنیا معرفی کند. مدیران مؤسسه قلم معتقدند با در نظر گرفتن آثار ترجمه و آثار نویسندگان رنگین‌پوست نه تنها آثار ادبی را ارج می‌نهند بلکه از آزادی بیان در ایالات متحده دفاع می‌کنند.

جایزه ادبی جایزه پن جمعه سیاه جایزه قلم آمریکا جایزه پن 2019 نانا کاوامه یل ماکین سگ را بیرون بیاور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین