کد خبر: 37042 A

شاعر زن بریتانیایی تاریخ‌ساز شد

شاعر زن بریتانیایی تاریخ‌ساز شد

آلیس آسوالد شاعر برجسته بریتانیایی که پس از سه قرن به عنوان نخستین زن استاد شعر آکسفورد انتخاب شد.

ایران آرت: آلیس آسوالد به عنوان آخرین استاد شعر آکسفورد انتخاب شد. او نخستین زنی است که ۳۰۰ سال پس از بنیان‌گزاری این مقام مهم به این جایگاه دست یافته است.

او پس از اعلام این خبر گفت: "پس از یک فرآیند مشخصا تشویش‌برانگیز، بسیار خوشحال، نگران و از کسانی که مرا انتخاب کردند سپاس‌گزارم. من به دنبال فکر کردن به تمام اشکال شعر هستم."

۹ کتاب شعری که آسوالد تاکنون منتشر کرده به خاطر اکتشاف طبیعت و افسانه برای او جوایز مهمی نظیر تی‌اس الیوت، گریفین و جایزه شعر کاستا را به ارمغان آورده است. کرول آن دافی، ملک‌الشعرای پیشین انگلیس، آسوالد را بهترین شاعر حال حاضر بریتانیا می‌داند و جینت وینترسن او را وارث به‌حق تد هیوز معرفی می‌کند: "شاعری که از محل عبور عابران و پارک‌ها نمی‌گذرد، بلکه فضای باز و زندگی بکری را می‌پیماید که در انتظار کشف دوباره‌ی ماست."

نگرش رویامانند آسوالد به نواحی روستایی ریشه در مشاهدات موشکافانه او از حیوانات، گیاهان و مناظر دارد و بازنویسی او از داستان‌های کهن سرشار از انسانیت و همدردی است.

به گزارش ایبنا، آلیس آسوالد در سال ۱۹۶۶ متولد شد و در آکسفورد در رشته کلاسیک تحصیل کرد. او در کنار شاعری به باغبانی مشغول شد. اولین مجموعه شعر او، "چیزی در شکاف سنگچین" در سال ۱۹۹۶ برنده جایزه فوروارد در بخش اولین مجموعه شد و تجدید خاطره چندصدایی او از یک رود تحت عنوان "دارت" جایزه تی‌اس الیوت را در سال ۲۰۰۲ برای آسوالد به ارمغان آورد. او با همکاری جسیکا گرینمن به عنوان تصویرگر "علف‌ها و گل‌های وحشی" را منتشر کرد که برنده جایزه تد هیوز ۲۰۱۰ شد. آسوالد همچنین برای مجموعه شعر "بیدار شدن" در سال ۲۰۱۶ جایزه کاستا و گریفین را کسب کرد.

اندرو موشن، ملک‌الشعرای پیشین که یکی از ۱۶۷ نفری بود که به آسوالد برای این مقام رای داد، اعلام کرد که از این اتفاق بسیار خوشحال است. او گفت: "خوشحال از این بابت که او یکی از بهترین شاعرانی است که در حال حاضر می‌نویسد و بسیار شایسته این موقعیت است. زیرا زمانی بسیار طولانی است که این مقام از زن‌ها گرفته شده و او ایده‌های بسیار جالب و پرانرژی برای این نقش دارد."

این مقام آکسفورد که در سال ۱۷۰۸ بنیان گذاشته شد یکی از مهم‌ترین منصب‌ها در شعر است که پیش از این سیموس هینی، رابرت گریوز و ویستن هیو آودن آن را برعهده داشته‌اند. نامزدها می‌بایست حمایت حداقل ۵۰ فارغ‌التحصیل را داشته باشند و از امتیاز کافی برای تحقق بخشیدن به وظایف این پست برخوردار باشند. اندرو مک‌میلان و تاد سوئیفت نیز در فهرست نهایی نامزدهای این دوره بودند. آسوالد هزار و ۴۶ رای، مک‌ملیان ۲۱۰ رای و سوئیفت ۵۸ رای کسب کردند.

آسوالد در بیانیه‌ای که در حمایت از نامزدی خود برای این پست منتشر کرد از برنامه‌های خود برای رویدادهای شعر فوق‌العاده شامل شعرخوانی‌های شبانه، کارناوال ترجمه و یک سیرک شعر الگوبرداری‌شده از سیرک‌ موسیقی جان کیج پرده‌برداری کرد.

او نوشت: "کتاب یک مکان فوق‌العاده آرام است، اما من همیشه تصور می‌کنم که اگر شعر فرصت مناسبی ارائه کند، به آن می‌رسد و این یکی از وظایف ما به عنوان شاعر است که چنین فرصت‌هایی را برای خود یا دیگران فراهم کنیم. خوشحال می‌شوم اگر بتوانم بچه‌های مدرسه‌ای را در چنین فرصت‌هایی شرکت دهم."

آسوالد ادامه داد: "شعر یک سیستم حافظه کهن است که می‌خواهد بلند شنیده شود یا حداقل به شیوه یک جریان موسیقیایی خوانده شود و قوه تخیل را بیش از فهم عقلانی ترویج دهد. اما در حال حاضر رسانه در حال تغییرات اساسی است. دلیلی نمی‌بینم که چرا شعرهای اینستاگرامی نباید به اندازه شعرهای تجسمی یا شعرهای بصری چینی ارزنده باشند. من از این فرصت برای دعوت از شاعران جوان برای شرکت در بحث درباره آنچه شعر بوده و دارد می‌شود استقبال می‌کنم."

 

 

شعر شاعر آکسفورد آلیس آسوالد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین