کد خبر: 37279 A

کتابی که به ۱۸۰ زبان ترجمه شد

کتابی که به ۱۸۰ زبان ترجمه شد

"شاهزاده کوچولو" نوشته آنتوان دو سنت اگزوپری تا کنون به بیش از ۱۸۰ زبان و بیش از ۸۰ بار به فارسی ترجمه شده است.

۱۱۹ سال پیش در چنین روزی آنتوان دو سنت اگزوپِری در لیون در جنوب شرقی فرانسه زاده شد. می‌نویسد: "همه می‌پندارند که من مرده ام اما این درست نیست". 

دو سنت اگزوپری چهارساله بود که پدر نجیبزاده اش را از دست داد. نخست در مِلک‌های پدری در جنوب فرانسه آموزش و پرورش یافت. ۱۲ ساله بود که سوار یک هواپیما شد و از همان لحظه مهر پرواز در دلش نشست. و این کار را تا پایان عمر کوتاهش رها نکرد. ۱۷ ساله بود که به مدرسه عالی نیروی دریایی رفت اما چون دو بار در امتحانات رد شد ادامه نداد.

او ۲۱ ساله بود که وارد خدمت سربازی شد و طی دو سال خدمت، دوره مهندسیاری هواپیمایی را به پایان رساند و فن خلبانی را نزد آموزگاران خصوصی یاد گرفت. ۲۳ ساله بود که با هواپیماهای تفریحی جهانگردان را پرواز می‌داد.

۲۵ ساله بود که نخستین داستانش را با نام "خلبان" منتشر کرد و از آن پس در همه آثارش حرفه خلبانی و رویدادهای شخصی اش را درونمایه داستانها قرار می‌داد.

به گزارش دویچه‌وله، هرچه نویسندگان و نقادان، نثر بی‌پیرایه اش را خالی از ابهامهای ادبی و پیچیدگی‌های سخنوری می‌دانستند، خوانندگان به آثارش علاقه‌‌مندتر میشدند.

۳۵ ساله بود که هواپیمایش در ۲۰۰ کیلومتری قاهره سقوط کرد و پنج روز در بیابانها سرگردان بود. از آن روز به بعد هر""جا میرسید تصویر پسرکی را در بیابانها میکشید.

۴۳ ساله بود که ماندگارترین اثرش "شاهزاده کوچولو" را نوشت و در آن با زبانی بسیار ساده و روان بر اهمیت سخن تأکید کرد: "من دوست ندارم کتابم را سرسری بخوانند".

مهر، دوستی، عاطفه، آدمهای بزرگسالی که به ماشینهای خودکار تبدیل شده اند همه و همه ساده و صمیمی در این داستان مطرح میشوند و بیگمان به این خاطر این اثر را پس از کتاب مقدس مسیحیان و کاپیتال مارکس پرفروشترین کتاب جهان به شمار آورده اند.

"شاهزاده کوچولو" تا کنون به بیش از ۱۸۰ زبان و بیش از ۸۰ بار به فارسی ترجمه شده است.

نویسنده خلبان پس از اشغال فرانسه توسط آلمان به عنوان افسر نیروی هوایی در جنبش مقاومت علیه نازیها شرکت کرد و چندین پرواز اکتشافی انجام داد و در آخرین پرواز اکتشافی توسط یک هواپیمای شکاری آلمانی فرو افتاد.

آنتوان دو سنت اگزوپری در ۴۴ سالگی در نزدیکی بندر مارسِی فرانسه درگذشت.

 

شازده کوچولو نویسنده آنتوان دو سنت اگزوپری شاهزاده کوچولو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین