کد خبر: 42010 A

اهدای جایزه فمینا به یک رمان عاشقانه/ شاعر ایرلندی تقدیر شد

اهدای جایزه فمینا به یک رمان عاشقانه/ شاعر ایرلندی تقدیر شد

جایزه معتبر فمینا در سه بخش رمان فرانسوی، رمان خارجی ترجمه شده و کتاب غیرداستانی برندگان خود را معرفی کرد.

ایران آرت: سه برنده جایزه معتبر فمینا در حالی معرفی شدند که امسال یک جایزه ویژه نیز به ادنا اوبراین، نویسنده وشاعر ایرلندی اهدا شد.

جایزه فمینا در بخش رمان فرانسوی به "از میان جاده‌ها" نوشته سیلوین پرودوم از انتشارات گالیمار تعلق گرفت. این رمان عاشقانه که در فهرست جایزه رنودو و جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه نیز جای گرفت، اما تا مرحله نهایی رسید، درباره قدرت و نیروی دوستی است.

دیگر آثاری که در فهرست نهایی فمینا جای داشتند شامل "یک یکشنبه در ویله-دواری" نوشته دومینیک باربریس، "اسکرابل" نوشته میشل فریر، "وسوسه" نوشته لوک لانگ، "اوپوس ۷۷" نوشته الکسی راگونو و "بهشت" نوشته مونیکا سابولو بودند.

به گزارش مهر، برنده جایزه فمینا در بخش رمان خارجی ترجمه شده نیز "اوردسا" نوشته مانوئل ویلاس شد. این کتاب به ترجمه ایزابل گوینون از زبان اسپانیایی منتشر شده و انتشارات سو-سول ناشر آن بوده است.

جایزه فمینا در بخش کتاب غیرداستانی به "جیونو- فوریوسو" نوشته امانوئل لامبرت اهدا شد.

در این بخش داوران امسال همچنین تقدیر ویژه‌ای نیز از میشل دمورگه برای کتاب "کارخانه دیجیتال: خطرات نمایش برای فرزندان ما" به عمل آوردند. این در حالی بود که بیشتر کتاب‌های غیرداستانی راه یافته به فهرست امسال از ناشران مستقل بودند. هیات داوران این ناشران را پیشگامان این راه خواندند.

در عین حال امسال هیات داوران فمینا یک جایزه ویژه نیز به ادنا اوبراین، نویسنده و شاعر ایرلندی برای مجموع آثار وی اهدا کردند. امسال رمان "دختر" این نویسنده از نامزدهای نهایی جایزه فمینا در بخش رمان خارجی بود.

پائولا ژاک از اعضای داوری برندگان امسال را جوان خواند. در حالی که سیلوین پرودوم نویسنده‌ای جوان است، برنده جایزه ویژه یعنی خانم اوبراین ۹۳ ساله کتابی درباره ارزش جوانی در کارنامه‌اش دارد .

سال پیش جایزه فمینا فیلیپ لانسون را برای "یک تکه" به عنوان برنده رمان فرانسوی خود انتخاب کرد و در بخش رمان ترجمه شده نیز "ساعت نهم" نوشته آلیس مک‌درموت به عنوان برنده انتخاب شد. جایزه بخش کتاب غیرداستانی نیز به "گاسپار در شب" نوشته الیزابت دی فونتانی رسید.

امسال کامیل لورنز ریاست هیات داوران را برعهده دارد و اِوِلین بلوش-دانو، کلر گالیوس، آن ماری گارات، پائولا ژاک، کریستین جوردیس، مونا اوزوف، جوسیان ساویانو و چانتال توماس داوران آن را تشکیل داده بودند.

جایزه‌ فمینا که یک سال پس از جایزه گنکور و از سال ۱۹۰۵ کار خود را آغاز کرده، جایزه‌ای است که شماری از نویسندگان زن‌ فرانسوی آن را راه‌اندازی کردند و در حالی که همه داوران آن را زنان نویسنده تشکیل می‌دهند، می‌تواند به نویسندگان زن یا مرد تعلق بگیرد.

سال آینده ریاست هیات داوران را آن-ماری گارات برعهده خواهد داشت.

 

رمان شعر شاعر رمان نویس جایزه فمینا ادنا اوبراین از میان جاده ها
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین