کد خبر: 51226 A

برنده نوبل ادبیات پس از سال‌ها دست پر بازگشت

برنده نوبل ادبیات پس از سال‌ها دست پر بازگشت

مو یان که در حال حاضر سرشناس‌ترین نویسنده چینی محسوب می‌شود پس از سال‌ها سرانجام از کتاب جدیدش رونمایی کرد.

ایران آرت: کتاب "دیرشکوفا" که مجموعه‌ای از ۱۲ رمان کوتاه واقع‌گرا و پوچ‌گرایانه از داستان‌هایی در مناطق روستایی چین از قرن گذشته تا به امروز است، اولین اثر "مو یان" نویسنده چینی است که پس از کسب جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۲ توسط او منتشر می‌شود. 

در این کتاب که نگارش و جمع‌آوری آن ۱۰ سال به طول انجامیده، "مو یان" بار دیگر تمرکز خود را برای روی زندگی مردم عادی قرار داده و تلاش کرده از این طریق به تغییراتی که زمان و  روزگار در آن‌ها ایجاد کرده بپردازد. 

به گزارش ایسنا، در بخشی از کتاب "دیرشکوفا" برخلاف دیگر آثار "مو یان"، این نویسنده چینی تصویری از انسان امروزی ارائه می‌دهد که می‌داند اینترنت چیست و به خوبی بلد است چگونه از طریق شایعه‌پراکنی به پول و ثروت برسد. "مو یان" در قسمتی از  این کتاب آورده است: "در زندگی واقعی شاید ۱۰ هزار نفر هم نتوانند تاثیر بزرگی ایجاد کنند اما در اینترنت تنها ۱۰۰ نفر برای ایجاد یک موج کافی هستند". 

"مو یان" در این کتاب از خودش و زندگی‌اش پس از کسب جایزه نوبل ادبیات گفته و با استقاده از زاویه‌دید اول‌شخص نوشته که زادگاهش پس از کسب مهم‌ترین جایزه ادبیات جهان و شهرت ناگهانی او به مکانی پررونق تبدیل شده و حتی یک استودیو فیلمسازی نیز نام خود را از روی کتاب او، "ذرت سرخ" برداشته است و بسیاری برای ملاقات با او به خانه‌اش می‌روند. 

کسب جایزه نوبل ادبیات به یک باره توجه‌های زیادی را به "مو یان" معطوف کرد که تا آن زمان نویسنده چندان شناخته‌شده‌ای در عرصه بین‌المللی نبود. بر اساس آمارهای منتشرشده از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، این نویسنده چینی حداقل از ۳۴ شهر جهان بازدید کرده و در ۲۶ کنفرانس شرکت کرده و ۱۸ سخنرانی نیز داشته است. او در سال ۲۰۱۳ آن‌قدر پرمشغله بوده که حتی فرصت خواندن یک کتاب را هم نداشته است. 

در حال حاضر، "مو یان" سرشناس‌ترین نویسنده‌ چینی است که آثارش ماهانه میلیون‌ها جلد فروش دارد. این نویسنده‌ تا کنون ده‌ها رمان و داستان‌ کوتاه به نگارش درآورده است. او از سال ۱۹۸۷ با انتشار "ذرت سرخ" به شهرت رسید. رئالیسم جادویی سبک بیشتر کارهای ادبی "مو یان" است که بسیار مورد توجه اعضای آکادمی جایزه‌ نوبل ادبیات قرار گرفت. مشهورترین اثر او "ذرت سرخ" در سال ۲۰۰۳ توسط "ژانگ ییمو"، کارگردان صاحب‌نام سینما، به فیلمی سینمایی تبدیل شد و جایزه‌ خرس طلای جشنواره‌ فیلم برلین را از آن خود کرد.

"باران در شبی بهاری"، "ترانه‌های گیاه سیر"، "جمهوری شراب"، "مرگ صندل"، "مرگ و زندگی در انتظار من"، "تغییر" و "گوساله و دونده دو استقامت" از جمله دیگر رمان‌های نوشته‌شده توسط این نویسنده ۶۵ساله چینی هستند.

 

نوبل نوبل ادبیات برنده نوبل ادبیات نویسنده مشهور مو یان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین