کد خبر: 53249 A

چند نویسنده زن برنده نوبل ادبیات شده‌اند؟

چند نویسنده زن برنده نوبل ادبیات شده‌اند؟

لوییز گلوک، شاعر آمریکایی نام خود را به عنوان شانزدهمین زن برنده نوبل ادبیات ثبت کرد؛ جایزه‌ای که صد و هفدهمین برنده خود را معرفی کرد.

ایران آرت: لوییز گلوک آمریکایی شانزدهمین نویسنده زن برنده نوبل ادبیات است و چهارمین زنی است که در سال‌های اخیر پس از "آلیس مونرو" در سال ۲۰۱۳، "سوتلانا الکسی‌یویچ" در سال ۲۰۱۵ و "اولگا توکارچوک" در سال ۲۰۱۸ به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی می‌شود.

دیگر چهره‌های ادبی زن برنده نوبل ادبیات از سال ۲۰۰۰ به بعد "الفریده یلینک" (۲۰۰۴)، "دوریس لسینگ" (۲۰۰۷) و "هرتا مولر"  در سال ۲۰۰۹ هستند.

با نگاهی به فهرست برندگان جایزه نوبل ادبیات متوجه می‌شویم در سال‌های اخیر توجه این جایزه به زنان نویسنده بیش‌تر شده؛ به طوری که در سال‌های قبل‌تر فاصله انتخاب زنان در این جایزه طولانی‌تر بود. دیگر نویسندگان زن برنده نوبل ادبیات که از سال ۱۹۰۱ اهدا می‌شود و تا کنون بیش‌تر برگزیدگانش مردان بوده‌اند به این شرح‌اند: "ویسواوا شیمبورسکا" (۱۹۹۶)، "تونی موریسون" (۱۹۹۳)، "نادین گوردیمر" ۱۹۹۱)، "نلی زاکس" (۱۹۶۶) ، "گابریلا میسترال" (۱۹۴۵)، "پرل باک" (۱۹۳۸)، "زیگرید اوندست" (۱۹۲۸)، "گراتزیا دلدا" (۱۹۲۶) و "سلما لاگرلوف" (۱۹۰۹). 

به گزارش ایسنا سلما لاگرلوف سوئدی نخستین زنی بود که در سال ۱۹۰۹ یعنی هشت سال پس از اعطای اولین نوبل ادبیات موفق شد این افتخار را برای جامعه زنان کسب کند. نویسندگان زن برای دریافت دومین جایزه‌ نوبل ادبیات ۱۷ سال انتظار کشیدند. "گراتزیا دلدا" نویسنده‌ ایتالیایی بود که در سال ۱۹۲۶ نوبل ادبیات را از آن خود کرد. "زیگرید اوندست" از نروژ سومین زن برنده نوبل سه سال بعد این جایزه را گرفت و "پرل باک" نویسنده آمریکایی بود که ۱۰ سال بعد از آن در سال ۱۹۳۹ برای شرح روشن زندگی در چین برنده نوبل ادبیات شد.

پنجمین جایزه‌ نوبل ادبیات برای زنان در سال ۱۹۴۵ به شاعری شیلیایی به نام "گابریلا میسترال" رسید. در سال ۱۹۶۶ "نلی زاکس" شاعر و نمایشنامه‌نویس سوئدی برگزیده‌ نوبل شد و در سال ۱۹۹۱ نام "نادین گوردیمر" به عنوان هفتمین برنده زن نوبل ادبیات اعلام شد. پس از او "تونی موریسون" به عنوان اولین زن آفریقایی آمریکایی در سال ۱۹۹۳ جایزه‌ نوبل را به دست آورد. به فاصله‌ سه سال از خالق رمان "معشوق"، شاعری مطرح از کشور لهستان به نام "ویسواوا شیمبورسکا" که در فوریه ۲۰۱۲ از دنیا رفت، جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد.

نویسنده‌ زن بعدی که موفق به دریافت مهم‌ترین جایزه‌ ادبی جهان شد، "الفریده یلینک" بود. سه سال پس از او "دوریس لسینگ"، نویسنده انگلیسی متولدشده در ایران جایزه‌ نوبل ۲۰۰۷ را به خانه برد. "هرتا مولر" آلمانی عنوان برنده‌ سال ۲۰۰۹ این جایزه‌ عرصه ادبیات را یدک می‌کشد. "آلیس مونرو" نویسنده ۸۹ساله کانادایی نیز در سال ۲۰۱۸ موفق به کسب این جایزه شد. همچنین "سوتلانا الکسی‌یویچ" نویسنده بلاروسی برنده نوبل سال ۲۰۱۵ و "اولگا توکاچورک" برنده نوبل ۲۰۱۸، دیگر چهره‌های ادبی زن هستند که قبل از "لوییز گلوک" آمریکایی موفق به کسب مهم‌ترین جایزه دنیای ادبیات شدند.

 

نویسنده زن نوبل ادبیات نویسنده مشهور نوبل ادبیات 2020 لوییز گلوک
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین