کد خبر: 64172 A

کتاب پرویز براتی به چاپ پنجم رسید/ بادهای افسون درباره علوم غریبه

کتاب پرویز براتی به چاپ پنجم رسید/ بادهای افسون درباره علوم غریبه

کتاب بادهای افسون (مقدمه ای بر شناخت علوم غریبه در ایران) نوشته پرویز براتی از سوی نشر چشمه به چاپ پنجم رسید.

ایران آرت: کتاب، به تاریخچه‌ی متون غریبه در ایران می‌پردازد. ستاره‌شناسی، طالع‌بینی، حروف ابجد، راز اعداد، ادبیات خفیه و کیمیاگری از سایر مطالب این کتاب است. درباره‌ی هر یک از این علوم غریبه، داستان‌هایی مستند و تاریخی هم آمده است.

این کتاب به بررسی این باورها در نقاط مختلف ایران پرداخته است و هم‌چنین رد پای جادو را از متون اوستا، روایت‌های پهلوی و کتیبه‌های سغدی تا روایات بزرگان دوران اسلامی پی گرفته است.

روزگاری در جهان، طلسم و جادو بر زندگی مردم سیطره داشت، کودکی که بیماری لاعلاجی می گرفت را پیش دعانویس می بردند و یا از ترس آل، شب تا صبح بر بالین زن زائو می ماندند (هرچند که متاسفانه این تفکرات همچنان در میان برخی از مردم ایران و جهان رواج دارد) اما از لحاظ علمی و منطقی باید گفت که عمر این تفکرات به سر رسیده است. نویسنده از ابتدا شروع می کند و در مورد کیمیاگران و ساحران می نویسد، سپس به علوم غریبه وارد می شود و به بررسی آراء رازی،ابن سینا،خواجه نصیر الدین طوسی،ابن عربی، حسین واعظ، شیخ بهایی و ... پرداخته و به سرزمین های دیگر کوچ می کند و آرای متفکرین هند و پاکستانی را جمع آوری می کند. سپس آرای فیلسوفان غربی همچون افلاطون و یونگ را مورد بررسی و تحقیق قرار می دهد. خود براتی ادعا می کند که این اثرش نگارش تاریخی علوم غریبه در ایران نبوده و بیشتر تلاشی است برای شناخت متونی که بخش مهم ناخودآگاهی تاریخی ایرانیان را تشکیل می دهند. او قضاوت یا داوری درباره ی این علوم نمی کند و صرفا داده هایی جمع آوری کرده است که حاوی ارزش تاریخی فراوان هستند. 

چاپ پنجم «بادهای افسون» در ۱۸۶ صفحه از سوی نشر چشمه  به قیمت ۶۸ هزار تومان منتشر شده و در فروشگاه‌ها و مراکز فروش کتاب قابل تهیه است.

نشر چشمه پرویز براتی کتاب بادهای افسون
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین