کد خبر: 64495 A

ادعاهای محمد حسین دانایی دوباره تکذیب شد/ خانه پدری جلال آل احمد مدتهاست پاک سازی و مرمت آغاز شده است

ادعاهای محمد حسین دانایی دوباره تکذیب شد/ خانه پدری جلال آل احمد مدتهاست پاک سازی و مرمت آغاز شده است

محمدحسین دانایی ، از بازماندگان خانواده جلال‌ آل‌احمد ، در گفتگو با رسانه ای مدعی شده بود نوروز ۱۴۰۱ خانه پدری جلال را دیده وضعیت آن را «اندوهبار»  و «فاجعه‌آمیز» توصیف کرده بود. این در حالی ست که محبوبه کاظمی دولابی، سرمایه گذار خانه مزبور این ادعا را کذب محض می داند و با ارائه مستندات به رسانه ها اعلام کرد این خانه مدتها پیش از معتادان پاک سازیشده است. اما این اولین بار نبود که آقای دانایی چنین ادعایی را خطاب به همین یک رسانه اعلام می کند.

ایران آرت: نخستین بار شهریور ۱۴۰۰ ، مرتضی ادیب زاده معاون میراث فرهنگی استان تهران درخصوص ادعا‌های مطرح شده درباره وضع رقت انگیز خانه پدری جلال آل احمد به خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه گفت: اخبار مطرح شده پیرامون مسائلی که برای این خانه تاریخی پیش آمده مربوط به سال گذشته است. در یک مقطع کوتاهی قبل از واگذاری این خانه ( به خانم محبوبه کاظمی دولابی) عده‌ای با شکستن قفل در‌ها وارد فضای ساختمان شده بودند و به مدت چند شبانه روز از فضای این خانه استفاده کرده بوند. حضور این افراد در این خانه تاریخی باعث شده بود تا فضای این بنا به هم بریزد، اما در نهایت با اطلاع اداره میراث فرهنگی یگان حفاظت در محل حضور پیدا کرد و طی مکاتباتی که ما داشتیم با همکاری نیروی انتظامی آن مکان از وجود معتادان و افراد بی خانمان پاکسازی شد. اما در حال حاضر خانه پدری جلال آل احمد از طریق صندوق حفظ و احیای بنا‌های تاریخی واگذار شده است. این خانه در اردیبهشت ماه امسال تحویل بهره بردار شده و قرارداد مربوطه هم به امضا رسیده است.

خانه پدری جلال آل احمد

اما در کشاکش تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ بار دیگر دانایی ادعای کذبش درباره نا به سامانی خانه پدری جلال آل احمد را به همان رسانه اعلام کرد که محبوبه کاظمی دولابی، کارآفرین گردشگری هنری و سرمایه گذار و بهره بردار خانه مزبور این ادعا را رد کرده است.
کاظمی دولابی در خبری که در دهها رسانه بازتاب داشت، اعلام کرد: 

زمانی که این بنا را تحویل گرفتم پر از زباله بود. نخاله های آن را که چندین خاور و کامیون می شد بیرون ریختیم. جالب است بدانید وقتی به این خانه برای اولین بار آمدیم چندین معتاد در حال تزریق بودند، و متاسفانه این بنای ثبت ملی شده به  خانه امیرچلچله معروف شده بود. معتادان را به سختی از این بنا بیرون کردیم اما هر بار با مشکلات عدیده و پیاپی رو به رو بودیم از جمله شکستن در و قفل ها، تهدید نگهبان که مشکلات و هزینه های زیادی برای ما به بار آورد. از طرفی هیچ بخش سالمی در این خانه وجود نداشت. از کابل های برق گرفته تا کنتور آب . یا هر چیزی که قابل برداشت بود، از این خانه به سرقت رفته بود. حتی به دلیل بدهی های قبلی، آب و برق و گاز آن هم قطع شده است و ما هنوز هم برای گرفتن یک کنتور آب نزدیک یک سال است که مشکل داریم تا بتوانیم کارهای اولیه را در خانه انجام دهیم و تجهیز کارگاه کنیم. به اداره آب که مراجعه می کنیم می گویند شما باید سند خانه و کارت ملی مالک اصلی خانه را بیاورید. چطور می شود وقتی مالک این خانه وزارت میراث فرهنگی است؟

محبوبه کاظمی دولابی

کاظمی دولابی در ادامه بیان کرد: مرمت های اضطراری در این خانه از جمله کف برداری انجام شد. ناودان ها درست شده است. داخل ناودان ها برگ رفته بود و آب به داخل دیوارها نفوذ می کرد که باعث شده بود گچ دیوارها طبله کرده و در شرف تخریب باشد. تمیزکاری انجام شد. سقف تمیز و نایلون کشی و مرمت اولیه شد. برای خانه نگهبان گذاشته ایم تا اگر مشکلی وجود داشت سریعا به ما اعلام کند و اجازه ندهد اینجا دوباره مرکز تجمع معتادان شود. نگهبان هم در شرایطی اینجا مستقر است که امکانات اولیه و زیرساخت در این خانه وجود ندارد ، اینها مسائلی است که جامعه ی میراث فرهنگی در جریان آن بوده اند و انتظار است جامعه میراث دوست و حامی توسعه گران فرهنگی باشند. به هر روی اکنون تلاش بسیاری داریم موانع موجود را حذف کنیم و امیدواریم با تسریع در صدور مجوزهای لازم کار مرمت با سرعت افزون تری انجام شود و ما به مرحله تولید محتوا برای خانه با این قدمت و زیبایی برسیم.

گالری ترانه باران محبوبه کاظمی دولابی خانه پدری جلال آل احمد مرتضی ادیب زاده محمد حسین دانایی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین