کد خبر: 66305 A

وام هنرمندان، بیمه هنرمندان، بیمه تکمیلی هنرمندان، وام فرزند آوری

۶۳۰هنرمند برای فرزندآوری و ۳۱۵ هنرمند برای ازدواج تسهیلات پنج میلیون تومانی گرفتند/ ماجرای بیمه ۴۹ هزار نفر

۶۳۰هنرمند برای فرزندآوری و ۳۱۵ هنرمند برای ازدواج تسهیلات پنج میلیون تومانی گرفتند/ ماجرای بیمه ۴۹ هزار نفر

بیمه اعضای صندوق اعتباری هنر ذیل بیمه حرف و مشاغل آزاد سازمان تأمین اجتماعی تعریف می‌‌شود و بیمه‌شدگان به اختیار خود یکی از سه نرخ ۱۲، ۱۴ یا ۱۸درصدی را انتخاب می‌کنند.

ایران آرت: سید مجید پوراحمدی، مشاور وزیر فرهنگ و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر گفت: این صندوق خدمات‌دهی به بیش از ۱۰۰ هزار هنرمند، نویسنده و روزنامه‌نگار را در دستور کار دارد. یکی از مهم‌ترین خدماتی که صندوق به جامعه فرهنگ و هنر ارائه می‌دهد، خدمات بیمه‌ای در قالب بیمه تأمین اجتماعی و بیمه درمان تکمیلی است که با توجه به اهمیت این دو حوزه بخش اعظم بودجه صندوق نیز به این دو مقوله اختصاص داده شده است. بیمه اعضای صندوق اعتباری هنر ذیل بیمه حرف و مشاغل آزاد سازمان تأمین اجتماعی تعریف می‌‌شود و بیمه‌شدگان به اختیار خود یکی از سه نرخ ۱۲، ۱۴ یا ۱۸درصدی را انتخاب می‌کنند. به‌طور میانگین بیش از ۶۰درصد از حق بیمه سالانه اعضا (معادل ۲۴۰میلیارد تومان در سال۱۴۰۱) به‌طور مستقیم از سوی صندوق (به نمایندگی از دولت) پرداخت می‌شود. از سوی دیگر، تاکنون بیش از ۴۹هزار نفر از فعالان فرهنگی و هنری کشور از خدمات بیمه تأمین اجتماعی صندوق اعتباری هنر برخوردار هستند. صندوق هیچ‌گونه محدودیتی در معرفی افراد واجد شرایط به سازمان تأمین اجتماعی ندارد مشروط بر اینکه منابع تخصیصی در زمان مقرر به این نهاد حمایتی پرداخت شود.

پوراحمدی با بیان مشکلات و تنگناهایی که در روند ارائه خدمات به جامعه فرهنگ و هنر وجود دارد، گفت: اکثر اعضای صندوق ‌کمترین سطح درآمدی را دارند و در تأمین نیازهای معیشت خود دچار مشکل هستند.

به گزارش همشهری، پور احمدی افزود: تسهیلات بیمه درمان تکمیلی در قالب 3طرح (امید، آرامش و رفاه) برای تامین بخش مهمی از هزینه‌های مازاد بر تعرفه‌های بیمه تأمین اجتماعی از سوی صندوق به اعضا و افراد تحت تکفل آنها ارائه می‌شود. بیش از ۴۲هزار نفر از فعالان فرهنگی و هنری کشور و افراد تحت تکفل آنها در سال1402-1401 تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی قرارگرفته‌اند. تسریع و سهولت در روند ارائه تسهیلات، حذف تضامین متعارف و حمایت از کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری آسیب‌دیده در بحران کرونا از مهم‌‌ترین برنامه‌های این صندوق از ابتدای دولت مردمی بوده است به‌طوری‌که از ابتدای سال۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۳۲میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری به بیش از ۲هزارو۴۰۰ نفر از اعضا تخصیص داده شده است.

همچنین قریب به ۵میلیارد تومان تسهیلات کمک بلاعوض و درمان به اعضا پرداخت شده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از طرح شمیم و جوانه به‌عنوان یکی از طرح‌های نوین صندوق اعتباری هنر در راستای جوان‌سازی جمعیت یاد کرد و افزود: از ابتدای اجرای طرح (مهرماه۱۴۰۰) به ۶۳۰ نفر از اعضا در قالب طرح جوانه (فرزندآوری) و ۳۱۵نفر در قالب طرح شمیم (ازدواج) مبلغ ۵میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و ۳۰میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه بدون بهره تعلق گرفته‌ است.

 

بیمه تکمیلی هنرمندان بیمه هنرمندان وام هنرمندان وام فرزند آوری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین