کد خبر: 22373 A

شرط حرفه‌ای دفتر موسیقی برای بازخوانی پاپ قدیمی

شرط حرفه‌ای دفتر موسیقی برای بازخوانی پاپ قدیمی

دفتر موسیقی بازخوانی آثار پاپ قدیمی را منوط به رضایت و اجازه آفریننده (آهنگساز و ترانه‌سرا) اثر دانست.

ایران آرت: در پی گفت‌و‌گوی بهاره میرزاآقا (خواننده و سرپرست گروه موسیقی بانوان بهارآفرین) و نیوشا بریمانی (نوازنده کمانچه و سرپرست گروه موسیقی نوشه) و اشاره این دو فعال عرصه موسیقی بانوان به این نکته که شورای شعر دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است از این به بعد مجوزی برای بازخوانی آثار پاپ قدیمی صادر نخواهد کرد، روابط عمومی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: این دفتر برای بازخوانی آثار قدیمی پاپ مجوز صادر می‌کند اما برای دریافت مجوز بازخوانی آثار، اجازه آفریننده اثر (آهنگساز و ترانه‌سرا) ضروری است.

دفتر موسیقی در ادامه اعلام کرد: بنابراین هیچ تصمیمی برای عدم صدور مجوز بازخوانی آثار قدیمی پاپ گرفته نشده است و به منظور حمایت از حقوق پدیدآورندگان و هنرمندان، شرط اجازه آفریننده اثر مورد نظر برای صدور مجوز بازخوانی الزامی دانست.

به گزارش ایلنا، اینکه چرا اخذ این تصمیم بر نگرانی‌های فعالان عرصه موسیقی بانوان افزوده است نکته‌ای بود که در گفت‌وگو با میرزاآقا مطرح شد: چون خانم‌ها اجازه انتشار آن‌چه را می‌خوانند جز در قالب اجرای زنده در کنسرت‌هایشان برای خانم‌های دیگر ندارند در نتیجه ساخت قطعات جدید برایشان به‌صرفه نیست. برای هر قطعه حداقل باید 10، 15 میلیون تومان هزینه کرد و بعد فضایی برای تبلیغ در مورد آن یا انتشارش در اختیار ندارند و باید تا گرفتن نوبت اجرا برای خواندنش در کنسرت منتظر بمانند. پس وقتی این هزینه برنمی‌گردد، انجام دادنش از نظر اقتصادی درست نیست. گزینه بعدی خواندن قطعات نوستالژیک است که پیش‌تر توسط خواننده دیگری اجرا شده است. ما چند قطعه را برای دریافت مجوز بازخوانی در کنسرت‌ 12 مردادمان به شورای شعر دفتر موسیقی ارائه دادیم ولی گفتند این شورا دیگر اجازه بازخوانی نمی‌دهد. گفتند ظاهرا قرار است دیگر مجوز بازخوانی ندهند و شعرِ آهنگ‌های پاپ قدیمی را دیگر نمی‌شود بازخوانی کرد.

نیوشا بریمانی، سرپرست گروه نوشه که قرار است 12 مرداد همراه با بهاره میرزاآقا در تالار وحدت روی صحنه برود هم گفته بود: ما حدود یک ماه و نیم بود که شعرهای مورد نظرمان را برای اجرا در کنسرت 12 مرداد جهت دریافت مجوز روی سامانه شورای شعر دفتر موسیقی گذاشته بودیم که به ما اعلام شد دفتر موسیقی دیگر اجازه بازخوانی آثار پاپ قدیمی را به هیچ گروهی نمی‌دهد. تقریبا تمام قطعاتی که گروه ما قصد اجرایش را داشت، پاپ قدیمی بود و در نتیجه درخواست‌مان را پس گرفتیم و کنسرت‌مان را در قالب اجرای قطعاتی که قبل‌تر اجرا ‌کرده‌ایم پیش می‌بریم.  

او افزوده بود: هیچ توضیحی در مورد اینکه چرا چنین تصمیمی گرفته شده است به ما داده نشد. این قانون کار گروه‌های موسیقی بانوان را بسیار سخت خواهد کرد. وقتی خوانندگان زن نمی‌توانند به هیچ طریقی صدایشان را به گوش مخاطبانشان برسانند، الا در اجرای زنده، به چه امیدی باید قطعه جدید تولید کنند؟! قطعه جدید را برای چه کسی بسازند؛ وقتی نه کسی می‌تواند شعرش را بشنود، نه آهنگسازی‌اش را، نه صدای خواننده‌اش  را؟! این قانون بانوان خواننده را زمین خواهد زد. من هم به عنوان یکی از اهالی موسیقی دوست دارم قطعه جدید تولید شود ولی مشکل اینجاست که آن قطعه جدید را چطور باید به گوش شنونده رساند؟! وقتی طبق قانون خواننده زن اجازه انتشار صدایش را در فضای عمومی ندارد کار جدیدی که تولید می‌کند چگونه باید شنیده شود؟! و وقتی هنوز این مشکل حل نشده است چرا با منع بازخوانی آثار قدیمی، مشکلی بر مشکلات زنان خواننده می‌افزایند؟! 

گروه نوشه نیوشا بریمانی‌‌‌ بازخوانی بهاره میرزا آقا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین