کد خبر: 4013 A

ارکستر سمفونیک تهران سال نو را با "عروسی" آغاز کرد/ معرفی نوازنده 12 ساله هارپ

ارکستر سمفونیک تهران سال نو را با "عروسی"  آغاز کرد/ معرفی نوازنده 12 ساله هارپ

ارکستر سمفونیک تهران با رهبری شهرداد روحانی سال جدید را با اجرای آثاری از موزارت، چایکوفسکی و کرساکف آغاز کرد و اتفاقات جالب توجهی را شکل داد.

ایران آرت : مریم درویش :  نخستین برنامه سال 96 شامگاه 24 فروردین ماه با رهبری شهرداد روحانی و کنسرت مایستری مازیار ظهیرالدینی اجرا شد. معرفی چهره های نوجوان در میان نوازندگان که به نوعی نشانه جوشش مستمر استعداد موسیقایی ایرانیان است از جمله جذابیت های این شب زیبای ارکستر بود. 

کنسرت با "اورتور عروسی فیگارو" اثر موزارت آغاز شد. این اورتور که مقدمه اپرای عروسی فیگارو است در واقع توسط سازها و بدون آواز به بازگویی تمام داستان اپرا می‌پردازد.

پس از اجرای این قطعه کوتاه، شهرداد روحانی ضمن تبریک سال نو گفت: ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر جوانی است و ما چند نوازنده جدید داریم که بسیار جوان هستند. در قطعه بعدی شمیم مینو، نوازنده هارپ حضور دارد که 12 سال سن دارد.

سوئیت دریاچه قو، اثر چایکوفسکی با تکنوازی ابوا آغاز شد و نوای آن به نرمی بر بستر زهی‌ها جریان یافت. با اضافه شدن باقی سازها، ارکستر با قدرت به اجرای تم مشهور دریاچه قو پرداخت که در سراسر موومان اول تکرار می‌شد.

موومان دوم با پیزیکاتوی زهی‌ها آغاز شد و فضایی متفاوت از بخش قبلی را به وجود آورد. این موومان با ضربات ممتد کوبه‌ای‌ها به پایان رسید و پس از آن بار دیگر ابوا آغاز کننده موومان بعدی بود که جملات آن توسط فلوت پاسخ داده می‌شد. موومان چهارم با سولوی هارپ همراه بود و در سکوت ارکستر، نوازنده نوجوان به هنرنمایی پرداخت. با اضافه شدن سولوی ویولن محمدرضا کریمی این قطعه در موومان‌های بعدی ادامه یافت.

بخش دوم کنسرت به اجرای سوئیت سمفونی شهرزاد اثر ریمسکی کورساکف اختصاص داشت. شهرزاد یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های کورساکف است که بر اساس داستان‌های هزار و یک شب نوشته شده است. این اثر ارکسترال با سازبندی رنگارنگ و ملودی‌های جذاب فضایی خیال‌پردازانه دارد که به خوبی نشان دهنده فضای اسرارآمیز داستان‌های هزار و یک شب است.

سولوی ویولن در سراسر این سوئیت، که توسط مازیار ظهیرالدینی اجرا شد، نماینده شهرزاد قصه‌گو است. فضاهای افسانه‌ای و رنگ و بوی شرقی در سراسر قطعه حس می‌شد و تمی که توسط ویولن و هارپ اجرا شد معرف شهرزاد بوده و در موومان‌های مختلف تکرار می‌شد. در بخش‌های مختلف، گفت و گوهای داستانی از زبان سازهای مختلف مانند بادی برنجی‌ها، فلوت و کلارینت شنیده شد و در پایان، جشن در بغداد با سازهای مثلث، سنج و دایره زنگی تجسم یافت.

با پایان سمفونی شهرزاد، شهرداد روحانی با بیان اینکه میانگین سنی اعضای ارکستر 25 سال است به معرفی نوازنده هارپ این قطعه پرداخت و گفت: امشب یک هارپیست عالی دیگر هم داشتیم و او طناز بیگی 14 ساله است. باید از خانم فتانه شاهین استاد این دو نفر تشکر کنیم که شاگردانی به این خوبی پرورش داده است که می‌توانند در کنار ارکستر بنوازند.

پس از آن ارکستر بار دیگر به اجرای اورتور عروسی فیگارو پرداخت و سپس به کار خود پایان داد.

 

شهرداد روحانی ارکستر سمفونیک تهران مازیار ظهیرالدینی شمیم مینو چایکوفسکی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین