کد خبر: 47513 A

پنج هنرمند که از ثروتمندترین افراد جهان هستند

پنج هنرمند که از ثروتمندترین افراد جهان هستند

از استیون اسپیلبرگ و پل مک کارتنی تا جی کی رولینگ و اپرا وینفری، برخی از هنرمندان و اهالی ادبیات هستند که وارد باشگاه میلیاردی ثروتمندان جهان شده‌اند.

ایران آرت: همیشه گفته‌اند که هنر، نون و آب نمی‌شود. اما این هم از آن گفته‌هایی است که نقیض بسیار دارد. در همین کشور خودمان بسیاری با کار هنری به ثروت‌های کلان رسیده‌اند.

در جهان هم بسیاری از چهره‌های ثروتمند و سرشناس هنرمند هستند و خالق برخی از یادگارهای ماندگار هنری. ثروت بسیاری از آن از شمار میلیون بیرون شده و به قلمرو میلیارد رسیده است.

خالق دنیای خیالی "جنگ ستارگان"؛ ثروتمندترین است؟

جرج لوکاس

به گزارش خبرآنلاین، صحبت از پولدارترین چهره‌های دنیای هنر که می‌شود، سینما به عنوان یکی از پولسازترین هنرها حرف بسیاری برای گفتن دارد. در میان سینماگران جهان تا آن‌جا که آمار موجود است، جرج لوکاس کارگردان مشهور و خالق مجموعه عظیم "جنگ ستارگان" جلودار است.

ثروت این فیلمساز بر اساس برآورد مجله فوربز به بیش از ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است. او بخش عظیمی از این ثروت را پس از فروش استودیوی مشهور "لوکاس فیلم" به کمپانی دیزنی به دست آورد. دیزنی سال ۲۰۱۲ ۴ میلیارد دلار برای خرید "لوکاس فیلم" پرداخت، و مالک برخی از سودآورترین زنجیره‌ فیلم‌های دنیای سینما مثل "جنگ ستارگان" و "ایندیانا جونز" شد.

ثروت هنگفت فیلمساز افسانه‌ای

نخستین تصویر از اثر تازه استیون اسپیلبرگ منتشر شد/عکس

بدون شک یکی از موفق‌ترین و تاثیرگذارترین نام‌های سینما جهان استیون اسپیلبرگ است. او خالق برخی از به یادماندنی‌ترین فیلم‌های دوران ما است. از "آرواره‌ها" و "برخورد نزدیک از نوع سوم" تا "فهرست شیندلر"، "نجات سرباز رایان" و "پارک ژوراسیک"، تنوع آثار در کارنامه اسپیلبرگ بی‌نظیر است.

به تخمین مجله فوربز مجموع دارایی‌هایی این فیلمساز نامدار بیش از ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است. در حالی که فهرست میلیاردرهای بلومبرگ ثروت این فیلمساز را فراتر از ۶ میلیارد دلار تخمین زده است. در هر صورت با هر کدام از این رقم‌ها اسپیلبرگ یکی از متمول‌ترین چهره‌های دنیای هنر است که الحق کارنامه هنری درخشانی هم دارد.

او بخش از عمده‌ای ثروتش را فروش خوب فیلم‌هایش به دست آورده است. او در ۵ دهه فعالیت حرفه‌ای، در جایگاه تهیه‌کننده و کارگردان فیلم‌هایی‌ قرار گرفته است که در مجموع بیش از ۲۵ میلیارد دلار گیشه داشته‌اند. اسپیلبرگ که نخستین فیلمش را با عنوان "نور آتش" سال ۱۹۶۴ ساخت، یکی از بنیان‌گذاران استودیوی انیمیشن‌سازی موفق "دریم‌ورکز" است. "دریم‌ورکز" سال ۲۰۱۶ به مبلغ ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به کمپانی یونیورسال فروخته شد، که بخشی از آن به استیون اسپیلبرگ رسید.

پل مک‌کارتنی، خواننده مشهور "بیتلز"

اتفاقی جذاب برای اسطوره بیتلز در سینما

یکی از مشهورترین موزیسین‌های جهان که در ۷۹ سالگی هنوز روی صحنه می‌رود، پل مک‌کارتنی از بنیان‌گذاران گروه "بیتلز" است. او که در دهه ۶۰ میلادی در کنار جان لنون، جرج هریسون و رینگو استار با "بیتلز" به شهرت رسید، پس از فروپاشیدن گروه هم به کارش ادامه داد.

او بیشتر ثروت ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری خود از فروش میلیونی آلبوم‌ها و کنسرت‌هایش در سراسر جهان به دست آورده است. برای نمونه تور جهانی او در سال ۲۰۰۲ درآمدی ۱۲۶ میلیون دلاری داشت. مک‌کارتنی خالق برخی از مشهورترین آهنگ‌های بیتلز است و کپی‌رایت ده‌ها اثر را در مالکیت خود دارد.

نویسنده‌ای که "هری پاتر" را به جهان معرفی کرد

پیام غیر مستقیم رولینگ به طرفداران: هری پاتر را فراموش کنید

جی‌کی رولینگ نویسنده‌ مجموعه رمان‌های "هری پاتر" است. همین یک جمله کافی است تا او را در ردیف پولدارترین مردم جهان قرار دهد. "هری پاتر" یکی از پولسازترین رمان‌هایی است که می‌شناسیم. از زمان انتشار بیش از ۵۰۰ میلیون نسخه قانونی کتاب در سراسر جهان فروخته شده، و علاوه بر آن از گیشه فیلم‌هایی که با اقتباس از آن ساخته شدند، بیش از ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به دست آمده است.

جدای از این با اقتباس از "هری پاتر" نمایش‌های پرفروشی در برخی از مشهورترین تئاترهای جهان روی صحنه رفته است. با در نظر گرفتن تمام این موارد ثروت جی‌کی رولینگ فراتر یک میلیارد دلار رفته است و او را در ردیف میلیاردرها دنیای هنر قرار داده است.

او هنوز هم در حال توسعه دنیای جادوی "هری پاتر"‌ است و در مجموعه‌ کتاب‌های "جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاهشان" خط داستانی دیگری را پی گرفته است. در فهرست نویسندگان پولدار می‌توان از جیمز پترسون و استفن کینگ هم نام برد اما ثروت هیچکدام به رقمی فراتر از یک میلیارد دلار نمی‌رسد.

مجری و بازیگر میلیاردر

زمین خوردن خانم مجری در حین سخنرانی/ فیلم

اپرا وینفری شاید به اندازه دیگر بازیگران فیلم‌های مشهوری در کارنامه نداشته باشد، اما به لطف "تاک‌شو"یی که بیش از دو دهه میلیون‌ها نفر را پای تلویزیون نشاند، از همه پولدارتر است. اپرا وینفری با دارایی فراتر از ۲ میلیارد دلار که بیشتر آن از "شوی تلویزیونی اپرا" به دست آمد که از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۱ پخش می‌شد. او از سال ۱۹۸۸ با تاسیس کمپانی هارپو پروداکشنز تهیه‌کننده اصلی این برنامه شد.

از فیلم‌هایی که اپرا وینفری در آن ایفای نقش کرده است می‌توان به "رنگ ارغوانی" اشاره کرد. این فیلم سال ۱۹۸۵ روی پرده رفت و اپرا برای بازی در آن نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. "دلبند" به کارگردانی جاناتان در سال ۱۹۹۸ یکی دیگر از فیلم‌های او است که بر اساس رمانی به همین نام از تونی موریسون ساخته شد.

 

استیون اسپیلبرگ هری پاتر بیتلز اپرا وینفری پل مک کارتنی جرج لوکاس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین