کد خبر: 50362 A

پرافتخارترین تکنواز نوجوان ایران: به خاطر دختر بودن اجازه اجرا نمی دهند/ شب در پارک روبروی تالار وحدت خوابیدیم/ جرم من و گناه من این است که دخترم

پرافتخارترین تکنواز نوجوان ایران: به خاطر دختر بودن اجازه اجرا نمی دهند/ شب در پارک روبروی تالار وحدت خوابیدیم/ جرم من و گناه من این است که دخترم

مهدیس ابراهیمیان می‌گوید: در برنامه عصر جدید گزینه نوازندگی وجود نداشت و به خاطر همین من نتوانستم در برنامه عصر جدید شرکت کنم.

ایران آرت: کسب مقام اول و برتر جشنواره ملی موسیقی جوان سه سال متوالی ( 96_97_98) و کسب مقام برگزیده جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر دو سال متوالی (97_98) تنها بخشی از افتخارات مهدیس ابراهیمیان است، نوازنده‌ای که می‌گوید به مراسم‌های مختلفی دعوت شده است تا ساز بنوازد اما مدتی قبل از اجراها به او می‌گویند چون دختر است نمی‌تواند روی سن برود و اجرا کند.

ایلنا نوشت، اجرای مبین درپور (مقام اول آواز در جشنواره فجر و جوان) در برنامه تلویزیونی عصر جدید و عدم حضور زوج هنری‌اش مهدیس ابراهیمیان (مقام اول تکنوازی دوتار در جشنواره فجر و جوان) در این برنامه بهانه‌ای شد تا با پرافتخارترین دختر نوجوان تکنواز کشور در رشته دوتار به گفت وگو بنشینیم. 

از خودتان بگویید؟

مهدیس ابراهیمیان هستم؛ بهمن ماه سال 1384 در تربت جام متولد شدم و از سن هشت سالگی در رشته دوتار شرق کشور فعالیتم را شروع کردم و طی این شش سال چندین مقام در سطح جشنواره های کشوری و بین‌المللی بدست آوردم.

چه شد که به ساز دوتار علاقمند شدید؟

به صورت اتفاقی با پدرم در شهر گشت می زدیم که پدرم چشمش به تابلوی آموزشگاه دوتار استاد پیمان غمخواراحمدی افتاد و گفت من می روم ببینم به من آموزش می دهند یا نه که من هم با پدرم وارد آموزشگاه شدم و طی گفتگوی پدرم با استاد غمخوار ایشان پیشنهاد دادند که به من آموزش دهند و من هم بی علاقه به دوتار نبودم و این سرآغاز فعالیت من در نوازندگی شد.

اساتید شما در این راه چه کسانی بودند و در چه سبکی می نوازید؟

اولین استادم پیمان غمخوار احمدی بود که به مدت سه سال نزد ایشان نوازندگی را آموختم و بعد از آن تاکنون استادم اسفندیار تخم کار است و از راهنمایی های استاد حسینعلی مردان شاهی نیز بهره می برم و در سبک اساتیدی نظر محمد سلیمانی ، استاد عبدالله سروراحمدی و استاد اسفندیار تخم کار می نوازم.

برنامه شما برای آینده چیست؟

موسیقی یاد می گیرم و در مسابقات شرکت می کنم؛ به هم سن و سال های خودم کمک می کنم به دوتار روی بیاورند ، هنر، توانایی است که هر چقدر هم یاد بگیری هنوز اول راه هستی و راه زیادی در پیش دارید.

photo_2020-07-02_13-11-11

وضعیت موسیقی بانوان را چگونه می بینید؟

تا آنجا که من اطلاع دارم آموزش دوتار برای بانوان انجام می‌شود و تکنوازی و گروه نوازی هم در شهرستان وجود دارد و در مسابقات دانش آموزی هم شرکت می کنند.

 چرا در مسابقه تلویزیونی عصر جدید به همراه مبین درپور شرکت نکردید؟

در برنامه عصر جدید گزینه نوازندگی وجود نداشت و به خاطر همین من نتوانستم در برنامه عصر جدید شرکت کنم.

آیا به خاطر دختر بودنتان تا به حال با محدودیتی هم مواجه شده اید؟

بله خیلی جاها بوده است که با من از قبل هماهنگ کرده بودند که در فلان مراسم دوتار بزنم و دو سه روز وقت گذاشتم و تمرین کردم اما قبل مراسم به من اطلاع دادند که اجرای تان کنسل است و به خاطر دختر بودن اجازه اجرا نمی دهند. مسئولان ما آن چیزی را که باید ببینند نمی‌بینند و آن چیزی که نباید ببینند می‌بینند. جرم من و گناه من این است که دخترم.

در یکی از مصاحبه‌های‌تان از بی توجهی و عدم حمایت مسئولان گلایه کرده بودید بیشتر توضیح دهید؟

طی شش سالی که دوتار را شروع کردم هر ساله در مسابقات و جشنواره های مختلف از سطح شهرستانی گرفته تا بین المللی مقام کسب کردم اما تا به حال حتی یک مسئول طی این شش سال کوچکترین تقدیری از من انجام ندادند. در جشنواره ملی جوان که نام تربت جام را پرآوازه کردیم هیچ مسئول شهرستانی و استانی از ما حمایت نکرد و هزینه ایاب و ذهاب و اسکان با خودمان بود و  شب در پارک روبروی تالار وحدت خوابیدیم. هنرمندان ما نیاز دارند دیده شوند؛ اگر مسئولان ما برای هنر و هنرمند ارزشی قائلند باید از آنها حمایت کنند.

مهمترین دغدغه مهدیس ابراهیمیان چیست؟

دوست دارم تمام مقام های دوتار را یاد بگیرم ولی همه آنها در دسترس نیست چرا که هر  مقامی در اختیار یک هنرمند است و به راحتی آن را در اختیار بقیه قرار نمی‌دهد و من گاهی برای دستیابی به برخی مقام ها ماه ها پیگیری کردم.

و سخن آخر؟

تشکر دارم از اساتید پیمان غمخوار، اسفندیار تخمکار، حسینعلی مردانشاهی عزیز تنها که راهنما و مشوق من بوده و هستند.

 

نوازنده محدودیت های زنان در ایران نوازنده زن عصر جدید ممنوعیت ساز زدن زنان مهدیس ابراهیمیان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین