ایران آرت: محمدرضا شجریان در گفتگویی از سه زن تاثیرگذار در زندگی خود نام می‌برد. یکی از این زنان افسر شاهوردیانی، مادر استاد شجریان است که تیرماه سال ۱۳۸۶ درگذشت.

​زن دیگر قمرالملوک وزیری، از سرشناس‌ترین خوانندگان موسیقی ایرانی در سده اخیر است که استاد شجریان بارها از وی یاد کرده است. دو روز قبل شصت و یکمین سالروز درگذشت قمر بود. 

قمرالملوک وزیری در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۳۸ در شمیران، بر اثر سکته مغزی درگذشت و در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.

او در بخشی از وصیت‌نامه خود نوشته‌ است: من مرده‌ام اما خاطرهٔ حیات هنری‌ام نمرده‌است. وقتی که تو، این درددل‌های مرا می‌خوانی، من زیر خروارها خاک سرد و سیاه خفته‌ام. دیگر از حنجرهٔ خشکم صوتی برنمی‌خیزد و دنیایم تاریک و خاموش است اما روحم عظمتش را از دست نداده و هنرم را بنده زور و زر و خیانت نکردم. مطمئنم کسی بعد از مرگم، از من بدگویی نمی‌کند. من هیچ ثروتی ندارم، اما دل‌های یتیمانی را دارم که به خاطر مرگم از غم مالامال می‌شوند. چشم‌هایی را دارم که در فقدانم اشک می‌ریزند. همان‌هایی که با پولم پرورش یافتند، شوهر کردند، داماد شدند و به جای اینکه جایشان در مراکز فساد و زندان باشد، انسان‌های خوشبختی هستند…"

سیمین بهبهانی زن دیگری است که شجریان از او به‌عنوان یکی از زنان تاثیرگذار زندگی‌اش یاد می‌کند. "به کنارم تو بمان" یکی از اشعار سیمین بهبهانی است که شجریان آن را اجرا کرده است.

 

کد خبر: 51378 |

سه زن تاثیرگذار در زندگی محمدرضا شجریان

شجریان اولین زن تاثیرگذار در زندگی خود را مادرش می‌داند و سپس از دو زن مشهور معاصر نام می‌برد که تحت تاثیر آنها بوده است.

ارسال نظر