کد خبر: 63089 A

شالویی : مرکز هنرهای تجسمی ارشاد حراج آثار هنری راه‌اندازی می کند/ بخش خصوصی می تواند اکسپو برپا کند / شایعات کنسرت الیاس یالچینتاش

شالویی : مرکز هنرهای تجسمی ارشاد حراج آثار هنری راه‌اندازی می کند/ بخش خصوصی می تواند اکسپو برپا کند / شایعات کنسرت الیاس یالچینتاش

محمود شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه رونمایی از کتاب «دنیای شیشه ۲/ اکسپوهای جهان از ۱۸۵۱ میلادی» اثر علیرضا بهرامی که صبح سه شنبه ۱۶ آذرماه در تالار رودکی برگزار شد، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

ایران آرت: شالویی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره اینکه آیا موانع داخلی همچون مسئولان حراج‌های داخلی، بر سر راه برنامه‌ریزی برای حضور در اکسپوها دخیل هستند، گفت: من نمی‌خواهم درباره اشخاص صحبت کنم؛ در دوره‌ای که من مدیرکل تجسمی ارشاد بودم یک حراج مهم برگزار کردیم و دو حراج آثار هنری در تالار وحدت برگزار کردیم. در آن زمان به دنبال این بودیم که بر اساس مصوبه مجلس، دو دهم درصد سهم دستگاه‌ها برای هزینه‌کرد محصولات فرهنگی و هنری را صرف کنند. به دنبال این نبودیم که مبادله‌ای بین گالری‌داران صورت بگیرد یا مجموعه‌داران داخلی، و قصد داشتیم این موضوع جنبه عمومی‌تری پیدا کند و دستگاه‌ها درگیر خرید آثار هنری شوند تا به اقتصاد هنر نیز کمک کند. امروزه نیز مرکز هنرهای تجسمی به دنبال این است که حراج آثار هنری راه‌اندازی کند و برنامه‌ریزی‌هایش نیز در حال انجام است.

شالویی همچنین ادامه داد: موانع داخلی برای حضور در اکسپوها و همچنین راه‌اندازی اکسپوهای داخلی در هیچ دوره‌ای نداشتیم. در این ارتباط حتی بخش خصوصی نیز با نظارت دفتر هنرهای تجسمی ارشاد می‌تواند اکسپو راه‌اندازی کند.

شالویی در ابتدا درباره شیوه برگزاری و برنامه‌ریزی برای حضور در اکسپوها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای اعزام گروه‌های هنری و فرهنگی به خارج از کشور باید ساز و کاری در نظر بگیریم تا از این به بعد با برنامه‌ریزی بهتر و باکیفیت‌تر ظاهر شویم. برای حضور گروه‌های هنری نه در اکسپو بلکه در همه نمایشگاه‌های بین‌المللی باید ببینیم گروه‌ها را به چه منظور و هدفی اعزام می‌کنیم، چراکه گاهی حضور در برنامه‌ها برای حمایت و تشویق بوده یا مربوط به موضوع خاصی بوده که آن گروه هنری اعزام شده است.

وی با تاکید بر فعال شدن بخش انعکاس رسانه‌ای اکسپوها، بیان کرد: مهم است بخش رسانه‌ای اکسپوها فعال باشد تا حضور پررنگ ایران منعکس شود اما نکته مهم این است که مدیریت برگزاری این اکسپوها برعهده ما نیست و ما فقط بخشی از این کار هستیم، ولی اطلاعات و آمار ما نشان می‌دهد که بخش‌های دیگر مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد رودکی فعال نیست و البته ما هم باید حضور پررنگ‌تری داشته باشیم.

سرپرست معاونت هنری ارشاد تاکید کرد: برای اکسپوی دبی که دیگر کاری ویژه نمی‌توانیم انجام دهیم اما به محض رفع موانع موجود، برای اکسپوهای آتی باید برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم. بر این اساس، آمارها باید توسط متولیان برگزاری اکسپو در ایران به صورت شفاف اعلام شود.

وی درباره مباحث مالی جشنواره موسیقی نواحی گفت: برای ارائه اسناد مالی نگرانی نداریم و به اداره کل موسیقی و جشنواره هم اعلام کرده‌ام که این جشنواره اسناد خودش را سریع‌تر آماده کند و در اختیار رسانه‌ها بگذارد.

سرپرست معاونت هنری در پاسخ به بلاتکلیفی مدیریت دفتر موسیقی و اینکه چه زمانی مشخص خواهد شد، اظهار کرد: هیچ موضوعی در معاونت هنری وزارت ارشاد بلاتکلیف نیست و هیچ کاری در این حوزه به دلیل نبود مدیر روی زمین نمانده است. موسیقی اکنون به سرپرستی محمد اله‌یاری اداره می‌شود و تعدادی از افراد را بررسی کردیم و ۶ نفر انتخاب شدند و صحبت شد و از بین آنها ۲ نفر به وزیر محترم ارشاد معرفی شده است. البته خودم هم از آقای اله‌یاری درخواست کردم مسئولیت را همچنان داشته باشند چون جشنواره موسیقی فجر را داریم و تا تعیین تکلیف مدیریت دفتر موسیقی ایشان زحمت مدیریت کار را می‌کشند.

وی با اشاره به آماده‌سازی زیرساخت‌های موسیقی صحنه‌ای و کنسرت‌ها، بیان کرد: زیرساخت‌ها آماد شده است و از اول آذرماه اعلام کردیم که مجوزها را می‌توانند بگیرند. هیچ مشکلی برای متقاضیان جهت گرفتن مجوز موسیقی صحنه‌ای وجود ندارد.

شالویی همچنین درباره قیمت بلیت‌ها و همچنین قیمت سرسام‌آور بلیت کنسرت‌ها در کیش گفت: هفته گذشته با مدیران سالن‌ها و تهیه‌کنندگان جلسه‌ای داشتیم و به این توافق رسیدیم که قیمت بلیت‌ها اگر چه با تغییر شرایط جامعه امکان مبنا قراردادن قیمت‌های گذشته نیست اما قرار شد رقم نه خیلی بالا برود که امکان حضور متقاضیان اصلی سلب شود و نه آنقدر قیمت پایین باشد که مدیران سالن‌ها متضرر شوند و بزودی قیمت‌های نهایی اعلام خواهد شد. درباره بالا بودن قیمت‌های کنسرت‌ها در کیش مسئولیتی نداریم و فقط درباره آنهایی که مجوز صادر می‌کنیم، نظر می‌دهیم و نظارت انجام می‌دهیم. در هر حال قیمت بلیت کنسرت‌ها در کیش با نظر سازمان منطقه آزاد کیش قیمت گذاری می‌شود.

وی همچنین درباره برگزاری کنسرت الیاس یالچینتاش آهنگساز، خواننده و ترانه‌سرای ترکیه‌ای نیز اظهار کرد: ما در جریان درخواست وی برای حضور در ایران هستیم اما درباره انجام شدن یا نشدن این کنسرت باید با مسئولین کیش صحبت شود.

شالویی درباره نظر رهبری و نشان دادن ساز در رسانه‌ها نیز که پرسش یکی از خبرنگاران بود، گفت: به طور حتم، مبنای فعالیت همه ما نظر مقام معظم رهبری است و صد درصد آنچه نظر مقام معظم رهبری در این ارتباط مطرح می‌شود، از نظر ما حکم است و باید انجام شود و هیچ کسی به خودش اجازه نمی‌دهد که مقابل نظر ایشان نظر دیگری بدهد. درباره تلویزیون نیز من نمی‌توانم نظری بدهم.

 

 

الیاس یالچینتاش حراج آثار هنری اکسپوی دبی محمود شالویی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین