کد خبر: 1222 A

گفت‌وگو با هدایت هاشمی، بهترین بازیگر مرد جشنواره تئاتر

بازیگری که 21نقش در یک تئاتر بازی کرد

بازیگری که 21نقش در یک تئاتر بازی کرد

هدایت هاشمی برای اهالی تئاتر، بازیگری برجسته و صاحب سبک و تفکر است. لازم است یک بار پای صحبت با او بنشینید تا اشرافش بر جهان هنرهای نمایشی به شما ثابت شود.

ایران‌آرت، صابر محمدی: هدایت هاشمی برای اهالی تئاتر، بازیگری برجسته و صاحب سبک و تفکر است. لازم است یک بار پای صحبت با او بنشینید تا اشرافش بر جهان هنرهای نمایشی به شما ثابت شود. هاشمی که البته در سینما و تلویزیون هم بازیگری جاافتاده و شناخته‏شده است، در سی ‏وپنجمین جشنواره بین‏المللی تئاتر فجر، تک‏بازیگر نمایش «افسانه ببر» به کارگردانی هادی عامل بود؛ نمایشی کمدی در یک پرده، که تماشاگرش را بارها می‏خنداند و در نهایت هم راضی به خانه می‏فرستد. اجرای شنبه‏شب این نمایش در سالن سایه تئاتر شهر، با شوخی‏های بداهه هدایت هاشمی با تماشاگران، هیات داوران، و علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در سالن حاضر بود، همراه شد تا تماشاگر علاوه بر متن داریو فو، به افزونههای هاشمی به متن این نمایش نیز یک دل سیر بخندند.

این روزها سر هدایت هاشمی حسابی شلوغ است و از چند روز دیگر نیز در نمایش «حرفه‏ای» که رضا کیانیان قرار است روی صحنه ببرد، حاضر خواهد بود.

با او پس از اجرای پرتحرک «افسانه ببر» در جشنواره تئاتر فجر به گفت‏وگو نشستیم.

 

داریو فو، سال گذشته درگذشت؛ نمایشنامه‏نویسی که حالا در این دوره از جشنواره در نمایشی از متن او بازی می‏کنید. به نظر شما، با مرگ فو، جهان هنرهای نمایشی چه چیزی را از دست داده؟

داریو فو، منتقد صریح و خلاق جهان خودش بود. از مهم‏ترین نویسندگانی که با تجهیز به نگاهی انتقادی، خلاقیت را به جهان نمایش آوردند. بنابراین وقتی او را از دست داده‏ایم، مهم‏ترین نماینده این نگاه صریح و بی‏محابا منتقدانه را از دست داده‏ایم. دقت داشته باشیم که آکادمی نوبل هم وقتی جایزه‏اش را به داریو فو اهدا کرد، در دلایل این انتخاب به صراحت در نقد اجتماعی و سیاسی و رویکرد برجسته او به نمایش انتقادی تک‏پرده‏ای اشاره کرده بود.

 

نمایش‏هایی که براساس متن‏های داریو فو در ایران اجرا می‏شود، همیشه پرتماشاگر است؛ مثلاً «همه دزدها نیستند» از او سال 1392 در شیراز روی صحنه رفت و پرتماشاگرترین نمایش آن سال لقب گرفت. پس از تجربه اجرای عمومی و حالا اجرا در قالب جشنواره فجر، فکر می‏کنید این اتفاق برای «افسانه ببر» هم افتاده است؟

مسلما «افسانه ببر» پرتماشاگرترین نمایش تک‏پرسوناژ سال‏های اخیر بوده است. البته این را من نمی‏گویم، تئاتر باران و لابی تئاتر شهر هم گواه این ادعا هستند. متن داریو فو از طرفی به خاطر صراحت مثالزدنی‏اش و نیز به دلیل قرابت با مناسبات اجتماعی حال حاضر کشور ما، همیشه مورد استقبال قرار می‏گیرد.

 

ابتدای نمایش از آشنایی با تئاتر شرق می‏گویید و روایتی دارید از این‏که «افسانه ببر» را در حوالی پکن روی صحنه دیده‏اید. این تک‏گویی، طوری اجرا می‏شود که گویی شما، یعنی هدایت هاشمی، پیش از شروع نمایش، توضیحی درباره نحوه آشنایی خودتان با این‏گونه نمایش‏ها ارائه می‏دهید، در حالی که همین توضیح، چنانچه آگاهم کردید، ابتدای متن داریو فو در «افسانه ببر» هست. شما چطور با تئاتر شرق به صورت کلی و با تک‏گویی مبتنی بر تمهیداتِ نقالی چینی مشخصا آشنا شدید؟

بخشی از آشنایی من با نمایش در شرق، مربوط به سال‏های دانشجویی است. بخش دیگری هم به مطالعات خودم در این باره مربوط می‏شود. اما درباره «افسانه ببر» و مشخصا این شیوه تک‏گویی چینی، باید بگویم به مطالعات و تحقیقات وسیع هادی عامل به عنوان کارگردان باید اشاره کرد. راهنمایی‏های او با توجه به اشرافش بر تئاتر شرق، بسیار راهگشا بود.

 

آیا استندآپ‏کمدی می‏تواند مرزی باریک با یک نمایش کمدی تک‏پرسوناژ و تک‏پرده‏ای داشته باشد یا شما از اساس این دو را از هم جدا می‏دانید؟

به نظرم مرزشان باریک نیست. استندآپ‏کمدی صرفا به بازگویی اتفاقات و رویدادهای شخصی مشغول است، در حالی که یک کمدی تک‏پرسوناژ تک‏پرده‏ای لزوماً چنین نیست و بسیار فراتر از این می‏رود. در همین «افسانه ببر» من به‌عنوان تک‏بازیگر نمایش، 21پرسوناژ را بازی می‏کنم. مهم‏ترین تفاوت‏ها را در نمایش‏های تک‏پرسوناژ انتقادی داریو فو و آنتوان چخوف می‏توانید پیدا کنید.

 

بازی در قالب 21شخصیت که دوتای آنها هم ببر هستند! باعث شده، این نمایش پر از حرکت باشد. این روزها کمتر نمایشی را با این همه جنب و جوش روی صحنه می‏بینیم. دلیلش را در چه می‏بینید؟ بازیگران نسل جدید به لحاظ بیان و بدن دچار مشکل‏اند؟

البته خب، علاقه‏مندی‏ها مختلف است و شاید گرایش‏ها طی مدتی عوض شود و مدام در حال تغییر باشد. هر چند من در این مدت هم بازی‏های پرتحرکی دیده‏ام. خودم چنین نمایشی را ترجیح می‏دهم، شاید به این دلیل که از ابتدا بیان و بدن تدریس کرده‏ام، حالا هم این قدر افت و خیز دارم.

 

در این مدت که با اهالی تئاتر درباره جشنواره صحبت کرده‏ایم، دو نگاه غالب را می‏توانیم رصد کنیم: نخست نظرگاهی که معتقد است نمایش‏ها باید برای بار اول در جشنواره به نمایش دربیایند و موضع دوم که با ارائه نمایش‏هایی که پیش از این به‌صورت عمومی اجرا شده‏اند، موافق است. موضع اول معتقد است آثار جشنواره باید تازگی داشته باشد و دومی بر این باور است که نمایش‏ها در این صورت به دور از شتابزدگی در جشنواره حاضر می‏شوند. شما با کدام‏یک از این مواضع احساس نزدیکی دارید؟

من طرفدار تولید هستم. وقتی نهادهای دولتی، بودجه‏های معمول را قطع میکنند، طبعا با کاهش تولید مواجیهم. با جشنواره‏ای مواجهیم که نمایش‏های اجرارفته را دوباره اجرا می‏کند. ما در جوانی‏مان در همین جشنواره تئاتر فجر، بالیدیم چون حمایت از تولید، نگاه مسلط حاکم بر تئاتر بود. هم‏نسلان من، محصول همین اصلاحات جشنواره‏ای هستند. اما کاش روند حمایت از تولید ادامه می‏یافت. ما این فرصت را از جوانان گرفته‏ایم.

 

 

هدايت هاشمي نمايش افسانه ببر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین