کد خبر: 19396 A

لیرشاه با چهره‌های معروف تئاتر

لیرشاه با چهره‌های معروف تئاتر

نمایش "لیر شاه" با حضور بازیگرانی همچون اکبر زنجانپور، خسرو شهراز، رحیم نوروزی و مرتضی اسماعیل کاشی روی صحنه خواهد رفت.

ایران آرت: مسعود دلخواه که نمایشنامه «شاه‌ لیر» را برای اجرا آماده می‌کند، گفت: این اجرا با ساختارشکنی در متن و با رویکردی مدرن و خلاق روی صحنه خواهد رفت.

این کارگردان تئاتر درباره نمایش «شاه لیر» به ایسنا گفت: «شکسپیر» از محوری‌ترین افراد مورد علاقه من در دنیای تئاتر است و از سال‌ها پیش اجرای «شاه لیر» را در برنامه خود داشتم. درواقع این اثر نمایشی موضوع پایان‌نامه دوره کارشناسی‌ام در سال ۶۲ بود که استادانی مانند حمید سمندریان و پرویز پرورش مرا برای اجرای آن بسیار ترغیب و تشویق کردند.

دلخواه درباره دراماتورژی نمایشنامه «شاه لیر» و ساختارشکنی در این اجرا گفت: مجموعاً سه نوع مواجهه با متن وجود دارد که شامل رویکرد وفادارانه یا محافظه کارانه است که کارگردان اثر، آن را جزء به جزء بر اساس متن اصلی اجرا می کند؛ رویکرد لیبرال یا آزادیخواهانه که کارگردان با حفظ ساختار اصلی، تغییراتی در متن ایجاد می‌کند و رویکرد رادیکال یا به تعبیری ساختارشکنانه است که می‌تواند به تغییراتی اساسی در اجرای نمایشنامه اولیه منجر شود و اجرای «شاه لیر»، نمایشی از این دست خواهد بود و با رویکردی مدرن و خلاق روی صحنه می‌رود.

او ادامه داد: تاکنون حضور بازیگرانی مانند اکبر زنجانپور در نقش «لیر»، خسرو شهراز در نقش «گلاوستر»، رحیم نوروزی در نقش «امیر کورنوال»، مرتضی اسماعیل کاشی در نقش «دلقک لیر» و محمدرضا علی‌اکبری در نقش «ادموند» قطعی شده است و فربد فرهنگ هم در صورت هماهنگی برنامه‌ها در نقش «ادگار» حضور خواهند داشت.

کارگردان «شاه لیر» گفت: همچنین نادر مشایخی به عنوان آهنگساز، شیما میرمحمدی به عنوان طراح صحنه و لباس و ماریا حاجی‌ها برای طراحی گریم با «شاه لیر» همراه شده‌اند. در این پروژه نورالدین حیدری مجری طرح خواهد بود و عرفان شیرنگی و مصطفی مقیمی به عنوان دستیاران کارگردان فعالیت خواهند کرد.

دلخواه درباره ادامه همکاری با بازیگرانی مانند محمدرضا علی‌اکبری و مرتضی اسماعیل‌کاشی پس از اجرای «مفیستو» گفت: تجربه لذت‌بخش همکاری با این دو بازیگر جوان و حرفه‌ای در پروژه «مفیستو»، مرا برای دعوت از آن‌ها ترغیب کرد و آنان بلافاصله پذیرفتند که با «شاه لیر» همراه شوند؛ ضمن اینکه این دو بازیگر از شاگردان من در دانشگاه بودند و شناخت کاملی از شیوه کار یکدیگر داریم که در پیشبرد نمایش مفید خواهد بود.

نمایش «شاه لیر» قرار است از ابتدای تیر ماه تا پایان مردادماه سال جاری در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رود.

اکبر زنجانپور شکسپیر لیر شاه مسعود دلخواه خسرو شهراز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین