کد خبر: 28215 A

احیای فرهنگ تئاتر دیدن با اجرای نمایش‌های میدانی

احیای فرهنگ تئاتر دیدن با اجرای نمایش‌های میدانی

پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی گفت: اجرای نمایش‌های میدانی و کنسرت‌های موسیقی می‌توانند هنر و فرهنگ تئاتر دیدن را زنده نگه دارد.

ایران آرت: ایرج راد بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر درباره فن و شکل اجرای نمایش‌های میدانی گفت: شکل و شیوه نمایش‌های میدانی، نوع مخاطب و فاصله دید تماشاگر نسبت به صحنه نقش مهمی در افزایش تمرکز او دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که نمایش‌های محیطی و میدانی همچون «رسول» چطور باید باشد که عده زیادی از مردم را با خود همراه کند، به خبرگزاری فارس گفت:‌ نمایش‌های میدانی به اشکال متنوعی در دنیا برگزار می‌شود و معمولا قصه‌ از یک قسمت شروع می‌شود و سپس به بخش‌های دیگر حرکت می‌کند، یعنی از امکانات نمایشی در این نوع کارها استفاده شده و به طور طبیعی چشم تماشاگر به سمت بخش‌های مختلفی که نمایش در حال اجرا است، هدایت می‌شود.

بازیگر نمایش‌ «پلکان» با اشاره به نمایش‌هایی که در گذشته اجرا می‌شد، افزود: ما نمایش‌هایی به صورت سرپوشیده در تکیه دولت برگزار می‌کردیم و تماشاگران در اطراف بودند و گاهی اسب و کالسکه در آنها استفاده می‌شد. 

وی در ادامه افزود:‌ معمولا این دست نمایش‌ها که تماشاگر در وسط قرار می‌گیرد و دکورها در اطراف او هستند بیشتر شکل و شمایل مذهبی دارند. به عبارتی مردم با این موضوع آشنا هستند، اما به مناسبت ایام مذهبی تعدادی می‌آیند و این کارها را می‌بینند، همچنین براساس شکل و شیوه این نمایش‌ها برای تعدادی جذابیت دارد که این کارها را ببینند.

بازیگر نمایش «عیش و نیستی» افزود: در کنار این نوع تئاتر، نوع دیگری از نمایش‌ها وجود دارد که مذهبی نیست اما در قالبی که اشاره شد قرار میگیرند و می‌توانند در ارتباط با موضوع، داستان و صحنه‌های مختلف که نمایش در آن برگزار می‌شود با استفاده از امکانات نوری با مخاطب ارتباط برقرار کند.

وی با تأکید بر اینکه اجرای کنسرت‌ها و نمایش‌های میدانی در فضای باز می‌تواند فرهنگ تماشای نمایش را در مردم زنده کند، گفت:‌باید براساس تجربه متوجه شویم که نمایش‌هایی از این دست تا چه اندازه با استقبال روبه رو می‌شود ، خود موضوعات و شکل و شیوه‌ای که در فضای باز اجرا می‌شود اهمیت دارد. 

وی در پاسخ به اینکه مسئولان چه کارهایی می‌توانند برای ادامه این فعالیت‌ها انجام دهند، عنوان کرد‌: گاهی این نمایش‌ها به دلیل تقارن با ایام خاص مذهبی عزاداری یا اعیاد برگزار می‌شوند که خیلی هم خوب است. گاهی هم این نمایش‌ها در شکل‌های مختلف غرفه‌ای و نمایشگاهی برگزار می‌شود که باز باید بررسی شود نمایش‌ها به چه شکل و شیوه‌ای برای چه مناسبتی است که طراحی لازم را داشته باشند.

وی در پایان گفت: چنین داستانی می‌تواند مخاطب خاص را تحت تأثیر قرار دهد اما باز هم نوع مخاطب و فاصله دید تماشاگر نسبت به صحنه نیز اهمیت دارد.

ایرج راد نمایش پلکان نمایش رسول نمایش میدانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین