کد خبر: 44114 A

بازیگر معروف ترک در نقش فروغ فرخزاد/ عکس

بازیگر معروف ترک در نقش فروغ فرخزاد/ عکس

نازان کسال بازیگر تئاتر ترکیه می‌گوید یکی از خوانندگان اشعار فروغ بوده و آرزو داشته روزی در این مورد کاری انجام دهد.

ایران آرت: مراسم بزرگداشت ۸۵ سالگی فروغ در مرکز کنفرانس انتشارات یاپی کردی ترکیه برگزار شد. در ابتدای این برنامه مکبوله آراس عیوضی بعد از خوش‌آمدگویی و اعلام برنامه از حاضرین خواست فیلمی کوتاه که در‌ مورد زندگی و ‌اشعار فروغ توسط فرهاد عیوضی برای این برنامه آماده شده بود را تماشا کنند.

در ادامه مراسم مکبوله آراس عیوضی زندگی فروغ فروخزاد و انعکاس این زندگی به صورت ۵ مجموعه شعر خود را توضیح داد. وی با مثال زدن بعضی از اشعار فروغ و‌ رابطه آن با زندگی شخصی فروغ، زندگی و ‌شعر فروغ را مکمل هم ‌دانسته و‌ از زندگی و‌ شعر در هم آمیخته فروغ صحبت کرد.

مکبوله آراس عیوضی فروغ را به صورت شاعری تصویر کرد که زندگی‌اش شعرش است و ‌شعرش زندگی‌اش. وی از صمیمیت شعر فروغ و نیز زبان مردمی آن صحبت کرد و ‌آن را با سبک شعری اورهان ولی شاعر ترکیه‌ای مقایسه کرد. زبان شعری قابل ترجمه نیز یکی‌ دیگر از ویژگی‌های محورهای صحبت‌های مکبوله اراس بود.

به گزارش ایبنا، بعد از صحبت‌های آراس عیوضی، نازان کسال بازیگر تئاتر که حدود یک سال است زندگی فروغ را روی صحنه اجرا می‌کند، در مورد ارتباط درونی و شخصی خود با فروغ و شباهت نوع زندگی زنان شرقی صحبت کرد و دلیل انتخاب زندگی فروغ به عنوان یک بازی تئاتر را ارتباط درونی و شخصی خود با فروغ بیان کرد و اظهار داشت که سال‌هاست یکی از خوانندگان اشعار فروغ بوده و آرزو داشته روزی در این مورد کاری انجام دهد.

نازان کسال سال‌ها پیش زمانی که تازه با همسرش آشنا شده است به پیشنهاد ارجان کسال که یکی از بازیگران سینما و تئاتر ترکیه است شروع به خواندن اشعار فروغ کرده بود.

BeFunky-collage (6)

در ادامه مهتاب مرال به همراه گروه‌اش یکی از اشعار فروغ را که سال‌ها پیش از ترجمه‌های اراس عیوضی تبدیل به ترانه کرده بود، اجرا کرد.

فرهاد عیوضی فیلمساز ایرانی مقیم استانبول سخنران بعدی این مراسم بود که در‌مورد ۸ سال آخر زندگی فروغ که وارد عرصه سینما شده بود صحبت کرد. عیوضی از رابطه ابراهیم گلستان و فزوغ فروخزاد در این دوره و ‌تاثیر این دو بر هم گفت و به این موضوع اشاره کرد که فروغ چگونه وارد عرصه سینمای ایران شد و چه آثاری را خلق کرد و در ‌این مسیر خودش و زندگی‌اش چه تاثیراتی از سینما گرفتند.

در گام پایانی سخنرانی‌ها نوبت به علی سدید هریس رسید که در رابطه با نامه‌های فروغ و شخصیت روانی او حرف زد و با خواندن بخش‌هایی از نامه‌های فروغ به پدرش، به پرویز شاپور، ابراهیم گلستان و برادرش فریدن سعی کرد در مورد دنیای درونی فروغ بینشی متفاوت ارایه دهد.

 

تئاتر فروغ فرخزاد بازیگر ترک نازان کسال
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین