کد خبر: 60699 A

راه تنفس دختران را نبندید/ حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره/ مدیرکل ارتباطات حوزه هنری : ما طالبان نیستیم

راه تنفس دختران را نبندید/ حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره/ مدیرکل ارتباطات حوزه هنری : ما طالبان نیستیم

رحمت امینی که خودش سال ها در حوزه هنری مسئولیت بخش تئاتر را برعهده داشته است در نامه سرگشاده به رییس حوزه هنری درباره حذف رشته نمایش هنرستان دخترانه سوره به این موضوع اعتراض کرده و خواستار تغییر این رویه و تصمیم شد.

ایران آرت: با بالا گرفتن بحث حذف رشته نمایش در هنرستان دخترانه سوره وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، رحمت امینی که خودش سال ها در حوزه هنری مسئولیت بخش تئاتر را برعهده داشته است در نامه سرگشاده به محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری درباره حذف رشته نمایش هنرستان دخترانه سوره به این موضوع اعتراض کرده و خواستار تغییر این رویه و تصمیم شد.

متن نامه وی بدین شرح است: «ریاست محترم حوزه هنری

آقای دادمان

باسلام

بدون مقدمه به اصل مطلب می پردازم و تاسف عمیق خود را از اخذ تصمیمی عجولانه که سرنوشت نسل های آینده دختران مستعد این مرز و بوم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اعلام می دارم.

آقای دادمان

اگر در ساز و کارهای مدیریت و آموزش هنرستان دخترانه سوره و در رشته نمایش، مسائل و مشکلاتی وجود دارد که نتوانسته وضعیت مطلوب مورد نظر شما را حاصل کند و به تعبیر مجموعه تحت نظرتان، خروجی این رشته ، آن چیزی نیست که حوزه هنری می خواهد، راهش پاک کردن صورت مساله نیست ؛که معمولا آسان ترین روش مدیریت است بلکه تلاش برای حل مساله است که در اینجا با تقویت یا تغییر کادر مدیریت آموزش و تمرکز بر رفع مسائل و مشکلات قطعا قابل تحقق است.

آقای دادمان

می دانید که سالهاست معلمم و طرف مشورت برخی از خانواده ها درخصوص انتخاب رشته فرزندانشان (از جمله دختران) قرار می گیرم و از تلاش سال گذشته تعدادی از آنان که می خواهند مهرماه سال ۱۴۰۰ هنرجوی رشته نمایش تنها هنرستان دخترانه تهران شوند، هستم.

تقاضا می کنم اگر رسما یا غیر رسما ابلاغیه ای برای حذف رشته نمایش در سال تحصیلی پیش رو صادر کرده اید، آن را لغو بفرمایید.

ضمنا حتی حذف و تعلیق موقتی و کوتاه مدت این رشته، نامش ایجاد تنفس نیست بلکه گرفتن راه نفس بخشی از دختران جوان است که با هزار امید و آرزو در پی دستیابی به اهداف علمی و هنری خود هستند.

پیشاپیش از اینکه این نامه را می خوانید و در تصمیم خود تجدید نظر می کنید، سپاسگزارم

رحمت امینی

نویسنده، کارگردان

و عضو هیات علمی هنرهای نمایشی دانشگاه تهران»

 

ما طالبان نیستیم

در همین حال خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در همین باره نوشته است :

چند روزی است که هنرجویان دختر گروه هنرهای نمایشی هنرستان دخترانه سوره و همچنین تعدادی از چهره‌های هنری واکنش هایی را مبنی بر مطرح شدن خبر تعطیلی رشته هنرهای نمایشی این هنرستان با دستور ریاست حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، نشان داده‌اند.

تعدادی از مدرسان تئاتر نیز تعطیلی رشته هنرهای نمایشی هنرستان دخترانه سوره مهر را اقدامی نادرست دانسته اند. در این خصوص مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی توضیحاتی را ارائه داد.

 

سید حسام الدین حسینی درباره صحت خبر مطرح شده درباره تعطیلی گروه هنرهای نمایشی هنرستان دخترانه سوره، به خبرنگار مهر گفت: بحثی در خصوص توقف یک ساله فعالیت های گروه هنرهای نمایشی هنرستان مطرح شد ولی واکنش‌های جمعی از هنرجویان سابق و هنرمندان به گونه‌ای است که گویی قصد ما ممنوعیت فعالیت دخترها در حوزه هنرهای نمایشی است در حالیکه اصلا اینگونه نیست.

وی یادآور شد: هنرستان سوره هنرستانی دخترانه است و توقف یک ساله فعالیت گروه هنرهای نمایشی هنرستان ربطی به قضیه جنسیتی ندارد.

حسینی با بیان اینکه شرایط آموزش تئاتر در دوران کرونا خیلی فراهم نیست و پیچیدگی ها و دشواری هایی دارد، افزود: از طرف دیگر موضوعی که مدنظر ما قرار گرفت ماجرای کیفیت آموزشی خود ما است. طی سال های گذشته هنرجویان متعددی در رشته های دیگر هنرستان دخترانه سوره نظیر هنرهای تجسمی و سینما وارد دانشگاه شدند ولی در رشته هنرهای نمایشی این خروجی را نداشتیم که ضعف ما است و باید اصلاح شود.

 

مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری تأکید کرد: هنرستان دخترانه سوره تعطیل نیست و حتی در رشته های سینما و گرافیک ظرفیت بیشتر شده است اما در رشته تئاتر تا یک سال تحصیلی فاصله می گیریم تا دوستان بازنگری و برنامه ریزی های لازم را در جهت ارتقای سطح کیفی آموزش هنرهای نمایشی در هنرستان انجام دهند. البته هنرجویانی که ورودی بالاتر گروه هنرهای نمایشی هنرستان هستند به تحصیل خود ادامه می دهند و فقط ورودی جدید نخواهیم داشت.

 

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: ما مسأله و مشکلی با هنر نداریم و طالبان نیستیم. هنرستان دخترانه سوره تعطیل نیست و به فعالیت خود ادامه می دهد و حتی رشته های هنری دیگر خود را توسعه داده است.

طالبان هنرستان سوره حذف دختران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین