کد خبر: 60782 A

هشدار زهرا نژادبهرام درباره خطر محدودیت زنان/ تئاتر نباید تفکیک جنسیتی شود

هشدار زهرا نژادبهرام درباره خطر محدودیت زنان/ تئاتر نباید تفکیک جنسیتی شود

زهرا نژاد بهرام، فعال حوزه زنان و عضو سابق شورای شهر تهران می‌گوید: وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ باید نسبت به تصمیم اخیر برای محدود شدن تحصیل دختران در رشته تئاتر در هنرستان سوره بازنگری کنند و تشکل های غیردولتی فعال در حوزه زنان نیز باید نسبت به این مساله حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

ایران آرت: در روزهای اخیر انتشار خبر حذف شدن رشته تئاتر از رشته‌های مجاز برای تحصیل دختران در هنرستان سوره وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، موج جدیدی از گمانه زنی‌ها درباره محدود شدن حضور اجتماعی زنان را مطرح کرده است. این در حالی است که با وجود افزایش محسوس حضور زنان در مشاغل مختلف در دهه‌های گذشته، براساس گزارش های مرکز آمار ایران، در حال حاضر تنها 16 درصد از فرصت های شغلی در اختیار زنان است و درصد زنان بیکارشده در طول دوره کرونا نسبت به مردان بیکارشده در مدت همه گیری این ویروس نیز 9 برابر بوده است.

 در این میان باید توجه داشت که براساس اظهارات معصومه ابتکار، معاون پیشین زنان و خانواده رئیس جمهور تا پیش از دوره شیوع کرونا حدود 41 درصد کارکنان دولت را زنان تشکیل می دادند و همواره استقبال از زنان در بخش های دولتی بسیار بیشتر از بخش های خصوصی بوده است. همچنین اکنون حدود 48 درصد کرسی های دانشگاهی توسط دختران اشغال شده است، اما شیوع کرونا در ایران و تعطیل شدن آموزش های حضوری در مدارس و دانشگاه ها عملا حضور اجتماعی دختران را محدودتر کرده است. در این شرایط بسیاری از فعالان حوزه زنان تاکید دارند که نباید با اقداماتی نظیر محدود شدن حضور دختران در رشته تئاتر، نباید به نگرانی ها از کاهش حضور اجتماعی دختران در حوزه های مختلف دامن زد.

این نکته ای است که زهرا نژادبهرام، فعال حوزه زنان در گفت‌و‌گو با رکنا روی آن دست گذاشت و با اشاره به تفکیک جنسیتی در برخی رشته های دانشگاهی در سال های قبل گفت: در سال های گذشته شاهد آن بودیم که از جذب دانشجویان دختر در برخی رشته های دانشگاهی خودداری می شد، اما با فعالیت های فعالان حوزه زنان، این روند تا حد زیادی محدود شده است و اکنون با حذف دختران از رشته تئاتر هنرستان سوره، این نگرانی وجود دارد که بازگشت به رویه های سابق، موجب کاهش حضور اجتماعی زنان و دختران شود.

وی افزود: محدود شدن حضور دختران در رشته تئاتر هنرستان سوره مجددا بازگشت به همان مساله نامطلوب تفکیک جنسیتی در حوزه آموزش را مطرح کرده است که این مساله قطعا برای جامعه ای که در چهار دهه گذشته فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته، مطلوب نیست؛ بخصوص که اکنون در جامعه ما زنانی زندگی می کنند که بسیار بیشتر از چهار دهه قبل به حق و حقوق خود آشنا هستند و سطح تحصیلات آنها به مراتب بالاتر رفته است و توانسته اند که در حوزه های مختلف شایستگی های خود را به اثبات برسانند.

این فعال حوزه زنان ادامه داد: بدون شک طرح مسائلی مانند تفکیک جنسیتی یک رشته هنری در یکی از هنرستان های کشور، به جز این که موجب وارد شدن عارضه های نگران کننده ای به جامعه زنان شود، هیچ عایدی دیگری نخواهد داشت. بنابراین مسئولان جدید آموزش و پرورش و وزارت علوم باید نسبت به این مساله توجه ویژه ای داشته باشند و مانع هرگونه تفکیک جنسیتی برای تحصیل در رشته های مختلف در مدارس و دانشگاه ها شوند.

نژادبهرام همچنین به بیکاری بخش زیادی از زنان در طول دوره کرونا اشاره کرد و گفت: خانم ها بسیار بیشتر از آقایان از شرایط کرونایی کشور آسیب دیده اند؛ به نحوی که در حالی که صرفا حدود 1.7 درصد مردان شاغل در طول دوره کرونا شغل خود را از دست داده اند، آمار بیکار شدن زنان در این دوره حدود 15.3 درصد بوده است. براین اساس می توان گفت که ضربه کرونا به اشتغال زنان حدود 9 برابر مردان بوده است؛ به نحوی که زنان بسیاری از فرصت هایی را که تا پیش از دوره کرونا با تلاش زیادی به دست آورده بودند، به دلیل دشوارتر شدن شرایط اقتصادی کشور در طول دوره کرونا، از دست داده اند.

این فعال حوزه زنان تصریح کرد: در چنین شرایطی وارد کردن یک فشار روحی دیگر به دختران ما که حدود دو سال است به دلیل دوری از مدرسه و دانشگاه، عملا از فضای اجتماعی دور شده اند، قطعا خسارات جبران ناپذیری را به جامعه تحمیل خواهد کرد. بنابراین نهادهایی از جمله وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ باید نسبت به تصمیم اخیر برای محدود شدن تحصیل دختران در رشته تئاتر در هنرستان سوره بازنگری کنند و تشکل های غیردولتی فعال در حوزه زنان نیز باید نسبت به این مساله حساسیت ویژه ای داشته باشند.

 وی در ادامه تاکید کرد: ما نباید اجازه دهیم دخترانی که برحسب علاقه های خود تمایل دارند در رشته های هنری فعالیت کنند، از حضور در رشته های هنری گوناگون از جمله نویسندگی، کارگردانی، بازیگری و ... محروم شوند. این اتفاق نامبارکی است که متاسفانه در شرایط کنونی رخ داده است و امیدوارم که دولت جدید نخواهد از این مساله الگوبرداری کند و حضور دختران در رشته های هنری مختلف را محدود کند.

تئاتر زهرا نژادبهرام نماینده مجلس هنرستان سوره
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین