کد خبر: 66235 A

بابک توسلی، تئاتر

روایت یک کارگردان از وضعیت تئاتر در ماه اخیر/ به عصر پارینه‌سنگی برگشته‌ایم

روایت یک کارگردان از وضعیت تئاتر در ماه اخیر/ به عصر پارینه‌سنگی برگشته‌ایم

«به دوران ۳۰ سال پیش بازگشته‌ایم، پوستر چاپ کرده‌ایم و تراکت پخش می‌کنیم. تنها تفاوت‌مان با ۳۰ سال پیش این است که پیامک هم می‌دهیم در حالیکه ۳۰ سال پیش پیامک نداشتیم!»

ایران آرت: بابک توسلی که این روزها نمایش «دوستان کُمُدی» را اجرا می‌کند، با تاکید بر اینکه این نمایش به هیچوجه کمدی نیست، می‌گوید در زمینه اطلاع‌رسانی به عصر پارینه‌سنگی بازگشته‌ایم.

این کارگردان تئاتر در گفتگو با ایسنا توضیحاتی درباره نمایش خود را ارایه می‌دهد و از وضعیت اجرای تئاتر در مقطع فعلی می‌گوید.

او در آغاز درباره درباره وضعیت اطلاع‌رسانی این نمایش می‌گوید: به دوران ۳۰ سال پیش بازگشته‌ایم، پوستر چاپ کرده‌ایم و تراکت پخش می‌کنیم. تنها تفاوت‌مان با ۳۰ سال پیش این است که پیامک هم می‌دهیم در حالیکه ۳۰ سال پیش پیامک نداشتیم! در هر حال به عصر پارینه‌سنگی بازگشته‌ایم.

این کارگردان در ادامه با ارایه توضیحاتی درباره این اثر نمایشی تاکید می‌کند که این نمایش اصلا کمدی نیست بلکه اثری است غمناک.

 

62409537

توسلی توضیح می‌دهد: نمایش ما «دوستان کُمُدی» است که به اشتباه، «دوستان ُکمِدی» خوانده می‌شود و این موضوع را به ذهن می‌آورد که این نمایش اثری مفرح و کمدی است در حالیکه نمایش ما کاری است انتقادی و تلخ. شاید برای لحظاتی کوتاه خنده‌ای بر لب تماشاگر بیاورد ولی همان لبخند هم اندوهناک است و نمایش کاملا با حال و هوای این روزهای ما همخوانی دارد. به هر حال همین اشتباه هم به کار ما لطمه می‌زند.

او اضافه می‌کند: موضوع نمایش ما کاملا تازگی دارد بنابراین تماشای این نمایشنامه که متنی فرانسوی و سورئال دارد، اتفاقا در این برهه از زمان می‌تواند اثرگذار باشد.

فرق‌مان با ۳۰ سال پیش این است که پیامک داریم!

توسلی درباره انگیزه خود از اجرای این نمایش در وضعیت فعلی می‌گوید: نزدیک ۳۰ سال است که در خارج و داخل کشور کار تئاتر می‌کنم. با اینکه کار تصویر هم انجام می‌دهم ولی همیشه تئاتر دغدغه اصلی‌ام بوده است. دو عامل سبب شد در این مقطع روی صحنه برویم؛ اول اینکه معلوم نیست وضعیت فعلی تا چه زمانی ادامه داشته باشد. ما پیش از شرایط اجتماعی فعلی کارمان را آماده اجرا کردیم. حدود یک ماه هم اجرایمان را به تاخیر انداختیم ولی هیچ چشم‌اندازی نداریم که این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. بنابراین نمی‌توانستم از عوامل گروه توقع داشتم همچنان به این کار متعهد بمانند و هیچ پیشنهاد دیگری را نپذیرند. از طرف دیگر فقط و بازیگران در اجرای یک نمایش دخیل نیستند. بلکه عوامل متعددی از طراحان تا دستیاران در اجرای یک نمایش همکاری دارند و منبع درآمد همه آنان تئاتر است. وقتی اجرایی روی صحنه نرود، آنان نیز نانی به خانه نمی‌برند. این دو عامل سبب شد در این شرایط و با وجود دشواری‌هایی که هست، نمایش‌مان را روی صحنه ببریم. از سوی دیگر تئاتر مانند کتاب است که در هر شرایطی قابل خواندن است، تئاتر را هم نمی‌توان تعطیل کرد. کم‌لطفی بعضی از دوستان است که در عین همکاری با پروژه‌های تصویری، فقط تئاتر را تحریم می‌کنند.

او درباره میزان استقبال تماشاگران از اجرای این اثر نمایشی می‌گوید: وقتی کار را دست گرفتیم، با توجه به محتوای کار و بازیگران حرفه‌ای نمایش، تصور می‌کردیم که در هر اجرا تمام صندلی‌های سالن پر می‌شود ولی وضعیت اجتماعی فعلی و نبود تبلیغات و ضعف شدیدی که در زمینه اطلاع‌رسانی داریم، بشدت به کارمان لطمه زده است. با این حال خیلی هم از تعداد تماشاگران ناراضی نیستیم، تلخی نمایش و تطبیق آن با شرایط فعلی، سبب شده چندان هم کم تماشاگر نباشیم. بخصوص در روزهای پایانی هفته، اجراهایی داشته‌ایم که کل ظرفیت سالن پر شده است.

نمایش «دوستان کمدی» نوشته گابور راسوو به کارگردانی با بازی سیما تیرانداز، بهنام تشکر، سینا رازانی و معصومه رحمانی تا نیمه آبان ماه هر شب راس ساعت ۲۰ و به مدت ۷۰ دقیقه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

 

تئاتر نمایش بابک توسلی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین