کد خبر: 70008 A

صادق تبریزی| قیمت آثار صادق تبریزی| قیمت آثار هنری

ببینید: صادق تبریزی ۷ ماه و فروش ۷ اثر در حراجی ها

ببینید: صادق تبریزی ۷ ماه و فروش ۷ اثر در حراجی ها

کمتر پیش آمده است از یک هنرمند خاورمیانه در عرض کمتر از هفت ماه هفت اثر در حراج های مختلف ارائه شود و ۱۰۰درصد آثارش به فروش رسد؛ اتفاقی که در ماه‌های اخیر صادق تبریزی هنرمند پیشگام خاورمیانه رقم زده است.

ایران آرت : صادق تبریزی هنرمند پیشرو ایرانی که در سال ۱۳۹۶ حیات را بدرود گفت این روزها حضور بسیار پررنگی در حراجی های مختلف دارد.

پنج ماه پیش، در ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ( ۳۱ ژانویه ) حضورش در بونامز لندن خبرساز شد زیرا رسانه ها خبر دادند این یکصدمین حضور تبریزی در حراجی ها بود.

در این حراج اثری کوچک از مجموعه «عشاقِ» صادق تبریزی مربوط به دهه هفتاد میلادی که با تکنیک رنگ روغن روی بوم در ابعاد 45 در 35 سانتی متر اجرا شده بود، با بر آورد اولیه 4 تا 6 هزار پوند به قیمت 6120 پوند به فروش رفت.

سپس اثری از این هنرمند در پنجم آوریل در Artcurial به قیمت 3149 پوند فروخته شد که سایت معتبر Artsy.net آن را بازتاب داده است.

پنجم خرداد ۱۴۰۲ ، سه اثر از «صادق تبریزی» در حراجی دیگر بونامز ارائه شد که با موفقیت صد در صدی روبرو شد و هر سه اثر به فروش رسید.

نقاشی بدون عنوان با موضوع خسرو و شیرین به قیمت ۱۲۸۰۰ پوند فروخته شد. دیگر نقاشی بدون عنوان این هنرمند درحالی به قیمت ۸۹۶۰ پوند به فروش رسید که تابلو «بانو اسب‌سوار» این هنرمند ۳۸۴۰ دلار چکش خورد.

اما اوج موفقیت های صادق تبریزی در هفدهمین حراج تهران ، ۳۰ تیر رخ داد ؛ دو تابلو از تبریزی پیاپی رکورد فروش خود را جا به جا کردند.

اثر صادق تبریزی

تابلوی بدون عنوان اکریلیک روی بوم در اندازه ۱۰۰ در ۷۰ سانتی متر که دهه ۹۰ خورشیدی خلق شده بالاتر از برآورد کمینه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

در همین حراجی اثری دیگر از صادق تبریزی که باز هم بدون عنوان اکریلیک روی بوم در اندازه ۱۲۲ در ۱۶۸ سانتی متر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به فروش رفت.

اثر صادق تبریزی

حراج تهران در ستایش اثر ۲/۲ میلیاردی صادق تبریزی نوشته است :

اثر صادق تبریزی

صادق تبریزی دانش‌آموخته هنرکده هنرهای تزیینی و یکی از هنرمندان تأثیرگذار در جنبش سقاخانه بود. او در آغاز علاوه بر نقاشی ایرانی، در زمینه سفال و سرامیک نیز فعالیت داشت و بسیاری از خط‌نگاره‌هایش را نخستین بار روی قطعات سرامیک در کارگاه سرامیک‌سازی اداره هنرهای زیبا (۱۳۳۸) اجرا کرد. در ادامه، تجربیات متفاوتی با تکنیک کولاژ و با استفاده از انواع قطعات تزیینی و ترکیب آن‌ها با نقوش ایرانی، فیگورهای مینیاتوری و رنگ‌های زنده داشت. نخستین بار آثار وی در انجمن ایران و امریکا نمایش داده شدند، هرچند پس از شرکت در بینال‌های تهران (۴۵-۱۳۴۱) تبریزی بیش از پیش به استفاده از عناصر نوشتاری و فرم‌های خوشنویسی ایرانی روی آورد و در ادامه این خطوط را در ترکیبی چشم‌نواز و شاعرانه با سنت نگارگری با نیم‌نگاهی به نقاشی‌های قهوه‌خانه ادغام کرد.

نقاشی پیش‌رو از آثار متأخر صادق تبریزی است که به واسطه عینیت‌بخشی به تمامی اصول تصویری جنبش سقاخانه علاوه بر کیفیت جذاب بصری از ارزش تاریخ هنری نیز برخوردار است. نقاشی‌های فیگوراتیو تبریزی از شناخته‌شده‌ترین و مشهورترین نمونه‌های کاری این هنرمند هستند. استفاده از رنگ طلایی درخشان، در کنار نارنجی، قرمز، سفید، سیاه و آبی لاجوردی، بهره‌گیری از عناصر هندسی، وفور موتیف‌های تزیینی، پیکره‌بندی انسان و اسب در شکلی آرمانی، بهره‌ای است که تبریزی از سال‌ها ممارست در مشق نگارگری و نقاشی قهوه‌خانه‌ای از استادانی چون حسین بهزاد، حسین الطافی، محمدعلی زاویه، عباس بلوکی‌فر و… گرفته است. همچنین خلق آثار خوشنویسی بر بشقاب‌های سرامیکی و روند لعابکاری و رنگ‌های درخشان مینایی عرصه دیگری از هنر ایرانی است که در پرده‌های نقاشی تبریزی نمودی نو، تازه و جذاب می‌یابند.

صادق تبریزی

اسکرین شات از Artsy.net پیش از برگزاری هفدهمین حراج تهران 

 

کاتالوگ حراج تهران در ادامه درباره نقاشی خالق رکورد ۲/۲ میلیارد تومانی نوشته است: در نقاشی پیش‌رو، نوشتن کلامی با خط ثلث در هاله خورشیدگون دور سر پیکره‌های انسانی و بخش‌های دیگری از اثر سبب شده نقاشی از فضای بازنمایی طبیعی فاصله گرفته به نشانه‌های شناخته‌شده جنبش سقاخانه و هنر نوسنت‌گرا نزدیک شود. دو فیگور، سوار بر مرکبی راهوار، با صلابتی ستودنی در میانه تصویر ایستاده‌اند. استفاده از رنگ متضاد سیاه و سفید اسبان، در کنار قرینه‌نمایی فرمی لباس و چهره، حسی از برابری دو کاراکتر را در ذهن ایجاد می‌کند. کل اثر کمپوزیسیونی پایدار و استوار از خطوط و سطوح هندسی دارد.

صادق تبریزی بازار هنر قیمت آثار هنری بازار هنر ایران قیمت آثار صادق تبریزی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین