کد خبر: 68676 A

سامانه یکپارچه خودرو| سامانه یکپارچه تخصیص خودرو| تمدید مهلت ثبت نام سامانه یکپارچه خودرو| سامانه تخصیص خودرو

ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو تمدید می شود؟ | سامانه یکپارچه خودرو روی اعصاب مردم رفت!

ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو تمدید می شود؟ | سامانه یکپارچه خودرو روی اعصاب مردم رفت!

مهلت انتخاب خودرو در سامانه یکپارچه خودرو در حالی امشب به پایان می رسد که بسیاری از متقاضیان به علت مشکلات سایت سامانه هنوز موفق به ثبت نام نشده اند و از این رو انتظار می رود مهلت ثبت نام و انتخاب خودرو تمدید شود، هر چند هنوز خبری رسمی در اینباره منتشر نشده است.

ایران آرت: سامانه یکپارچه خودرو به منظور عرضه و فروش خودروهای دو شرکت سایپا‌ و ایران خودرو و خودروهای مونتاژی به مشتریان راه اندازی شده است. در سامانه یکپارچه خودرو طرح‌هایی مانند فروش فوق العاده و پیش‌فروش محصولات انجام می شود که هر کدام متقاضیان و طرفداران زیادی دارد. مرحله نخست عرضه خودرو در سامانه یکپارچه خودرو زمستان ۱۴۰۱ انجام و هزاران ایرانی برای خودروهای سایپا و ایران خودرو ثبت نام کردند. مرحله دوم ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو به تازگی آغاز شده و مشتریان در این مرحله خودروهای مختلفی را پیش روی خود می بینند که از میان آنها می توانند ۵ خودرو را انتخاب کنند. ایران خودرو در دومین مرحله ثبت نام سامانه یکپارچه خودرو غایب است.

در صورتی که تنها ساعاتی تا پایان مهلت ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه باقی مانده است که بسیاری از متقاضیان و کاربران هنوز برای ورود به سامانه و انتخاب 5 اولویت خودرویی خود با مشکل مواجه هستند.

سامانه یکپارچه خودرو در دو تا سه روز اول دچار اختلال بود و کمتر در دسترس قرار داشت اما از روز سوم به بعد در دسترس قرار گرفت اما نه به صورت کامل. هنوز بسیاری از کاربران پیام اخطار دریافت می‌کنند. آن هم در حالی که فردا دهم خرداد ماه آخرین مهلت قانونی ثبت نام در سامانه است.

با توجه به اختلال دو تا سه روزه در سامانه یکپارچه خودرو، بسیاری از متقاضیان هنوز نتوانسته اند در این سامانه ثبت نام کنند و این نگرانی وجود دارد که امروز و فردا هم ترافیک سامانه افزایش پیدا کند و سامانه دوباره از دسترس خارج شود. برای همین بسیاری از افراد خواستار تمدید مهلت انتخاب خودرو از سامانه یکپارچه خودرو هستند.

البته تاکنون هیچ کدام از مقامات رسمی خبری درباره تمدید مهلت ثبت نام خودرو اعلام نکرده‌اند. اما اگر چنین فرصت مجددی وجود داشته باشد باید امروز به اطلاع متقاضیان برسد.

در توضیحات این سامانه آمده است که زمان ثبت‌نام تأثیری در اولویت عرضه خودرو ندارد.

سامانه یکپارچه خودرو

بازی سامانه یکپارچه خودرو با اعصاب مشتریان!

دومین مرحله فروش یکپارچه در حالی از سوم خرداد آغاز شده و چهارشنبه ۱۰ خرداد به پایان می رسد که هنوز ابهامات آن برطرف نشده است.

استقبال از دومین مرحله فروش در سامانه یکپارچه بیش تر از مرحله اول شده است. براساس آخرین آمار بیش از یک میلیون نفر در این طرح ثبت نام کرده اند. این استقبال دلایل متعددی دارد که بخشی از آن به دلیل برداشت اشتباه مردم از قیمت های جدید و بخش دیگر به بسته بودن سایر مسیرهای فروش مربوط می شود. یعنی میزان مشارکت در این طرح صرفاً به این دلیل است که اگر متقاضی تمایلی به حضور در این سامانه نداشته باشد برای خرید خودرو فقط باید به بازار آزاد مراجعه و با قیمت های آنچنانی خرید کند.

۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری شورای رقابت از روشی منحصر به فرد اقدام به انتشار قیمت جدید محصولات مونتاژی کرد. تا به امروز نیز جلسات متعددی برای تعدیل و تغییر آن ها برگزار شده است. هر چند سازمان حمایت طی دستورالعملی اعمال قیمت های جدید را الزامی دانسته و متعاقب آن ممنوعیت فروش در نمایندگی ها را نیز اعلام کرده است، اما هنوز ابلاغیه ای برای خودروسازان ارسال نشده است.

در همین اثنا، یعنی در شرایطی که هنوز قیمت ها قطعی و صد در صد نشده است دومین مرحله از فروش درسامانه یکپارچه از سوم خرداد ماه آغاز شد. در این طرح کرمان موتور، مدیران خودرو ، فردا موتورز و سایپا حضور دارند. بخشی از خریداران به سودای قیمت های جدیدی که شواری رقابت اعلام کرده است یا براساس نیاز و یا هر دلیل دیگری، اقدام به ثبت نام کرده اند. از یک سو، با توجه حجم ثبت نام در این دوره و همچنین دور اول مشخص نیست که چه زمانی خودرو به آن ها تحویل می شود و از سوی دیگر، مشخص نیست خودرو با چه قیمتی به دست آنان خواهد رسید.

سامانه یکپارچه خودرو

در حال حاضر، هنوز قیمت چهار محصول کوییک جی ایکس، کوییک جی ایکس اتومات، شاهین اتومات و ساینا جی ایکس اتومات سایپا مشخص نشده است. قیمت محصولات سایر خودروسازان حاضر در این طرح هم هنوز مشخص نشده است.

در این شرایط بسیاری معتقد هستند که براساس ابلاغیه سازمان حمایت خودروسازان باید براساس قیمت های جدید محصولات را تحویل دهند. به خصوص این که سخن‌گوی شورای رقابت در آخرین اظهار نظر گفته است: «قیمت مصوب خودروهای مونتاژی تغییر نخواهد کرد و اعضای شورا روی همان قیمت‌هایی که مصوب کرده‌اند ایستادگی خواهند کرد. قیمت‌هایی که مصوب شده دائمی نخواهد بود، اما به طور کلی، مصوبه شورای رقابت در مورد خودروهای مونتاژی برقرار خواهد بود. این موضوع به وزارت صمت هم ابلاغ شده است و باید اجرا شود.»

سخن‌گوی شورای رقابت در مورد سایر خودروهای مونتاژی که قیمت آن ها اعلام نشده است نیز اظهار کرد: «سازمان حمایت باید قیمت‌ها را به کارگروه بیاورد تا مورد بررسی قرار بگیرد که هنوز این اتفاق رخ نداده است.»

پیش از این اظهار نظر، عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت در نامه‌ای به محمود دودانگه، نایب رئیس شورا و رئیس کارگروه خودروی شورای رقابت خواستار بررسی دقیق‌تر و بازنگری در قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شده توسط این شورا شده و اعلام کرده بود که دفتر صنایع خودرو وزارت صمت آماده ارائه هر گونه اطلاعات مورد نیاز و همکاری برای اصلاح پارامترهای مؤثر در تعیین قیمت خودروهای مونتاژی است.

با این حال، هنوز بخش عمده ای متقاضیان که در این طرح ثبت نام کرده اند با ابهام همراه هستند. در این شرایط باید بدانند که قیمت های هنوز قطعی نیست. هر چند شورای رقابت آن را لازم الاجرا می داند، اما بنا به گفته خودروسازان قیمت های جدید هنوز به آنان ابلاغ نشده است. اما نکته ای که خریداران باید به آن توجه کنند برخی مواد مندرج در قرارداد است. باید توجه کنند براساس قراردادی که با خودروسازان منعقد می کنند، برای تحویل خودرو قیمت روز مورد محاسبه واقع می شود. به بیان دیگر، احتمال تغییر قیمت ها وجود دارد،ضمن این که، هزینه هایی چون عوارض، شماره گذاری، بیمه و مالیات و… هم به مبلغ پایه اضافه خواهد شد.

در همین حال، اگر استاندارد جدیدی اضافه شود هزینه آن براساس قانون از مشتری اخذ خواهد شد. به عنوان مثال، دی لایت و پوزیشن لایت اجباری شده اند و هزینه این استاندارد اجباری را مشتری باید بپردازد. در این شرایط، ۱۰ خرداد مهلت ثبت نام در سامانه به پایان می رسد. هنوز خبری از تمدید زمان آن منتشر نشده، با این حال، ابهامات روشن نشده است و بلاتکلیفی همچنان ادامه دارد.

چرا قیمت اطلس، شاهین اتوماتیک، کوییک GL و ساینا GL در سامانه یکپارچه خودرو اعلام نشد؟

هدف سامانه یکپارچه نوبت دهی خودرو ایجاد یک لیست انتظار مرکزی شفاف و نه فروش است سپس فروش براساس فراخوان خودروسازان بر مبنای این لیست انتظار محقق می شود.

دومین طرح سامانه یکپارچه فروش خودرو برمبنای فرآیند نوبت‌دهی برای محصولات خودروسازان داخلی از چهارشنبه ۳ خردادماه آغاز شده است و متقاضیان تا پایان روز چهارشنبه ۱۰ خردادماه فرصت دارند نسبت به انتخاب خودرو در سامانه یکپارچه اقدام کنند.

البته فقط متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آن‌ها از سوی بانک‌ها به سامانه ارسال شده است، می‌توانند در تاریخ مذکور ۵ اولویت خودرویی را به‌منظور تشکیل فهرست نوبت‌دهی در سامانه به‌نشانی esalecar.ir انتخاب کنند، زمان ثبت‌نام تأثیری در اولویت عرضه خودرو ندارد.

سامانه یکپارچه خودرو

اما اجرای این طرح که از ۲۰ اردیبهشت ماه آغاز شده همچنان دچار ابهاماتی است که همین امر متقاضیان را دچار سردرگمی کرده است؛ نخست اینکه در لیست خودروهای عرضه‌شده در سامانه یکپارچه خودرو، نام چند خودرو شامل کوییک مدل GX، ساینا مدل GX، شاهین اتوماتیک و اطلس درج شده است که هنوز قیمت قطعی این خودروها توسط خودروساز اعلام نشده است و به‌نوعی مردم باید خودرویی را بخرند که هیچ اطلاعی از قیمت آن ندارند.

وزارت صنعتدر همین ارتباط می‌گوید: هدف سامانه یکپارچه نوبت دهی خودرو ایجاد یک لیست انتظار مرکزی شفاف و نه فروش است سپس فروش براساس فراخوان خودروسازان بر مبنای این لیست انتظار محقق می شود. پس لازم است در هنگام فراخوان خودروساز قیمتها روشن اعلام شود. در این مرحله تنها نوبت دهی برای تخصیص معین می شود و فروش توسط خود خودروسازان در مرحله آتی انجام می شود. همه این موارد به روشنی در اطلاعیه سامانه یکپارچه نوبت دهی بیان شده است. بر همین اساس این سامانه کارش فروش خودرو نیست صرفا ایجاد لیست انتظار است بگونه ای که شفاف باشد.

آمار ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه خودرو چقدر است؟

مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو گفت: در حال حاضر یک میلیون نفر در سامانه یکپارچه خودرو ثبت نام کردند نکته مهم این که متقاضیان هر پنج انتخاب خود را بر اساس اولویت تعیین کنند.

تقدسی گفت: در حال حاضر یک میلیون نفر در سامانه یکپارچه خودرو ثبت نام کردند و متقاضیان هر پنج انتخاب خود را بر اساس اولویت تعیین کنند.

آغاز فروش فوری سایپا به قیمت کارخانه | تحویل فوری سایپا بدون قرعه کشی

او گفت: در حال حاضر سامانه اختلال ندارد، بیشتر مشکل افرادی که در طرح قبل انصراف داه اند این است که حساب خود را در زمان تعیین شده بلوکه نکردند.

مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو گفت: برخی از افرادی که در طرح قبلی حضور داشتند، فکر می‌کردند بانک حساب قبلی آن‌ها را ارسال می‌کند و برای وکالتی کردن اقدام نکردند.

وی با بیان اینکه برخی از بانک‌ها هنوز بخشی از اطلاعات را ارسال نکرده‌اند، گفت: این موضوع به بانک‌ها اعلام شده تا امروز دوباره اطلاعات باقی مانده را ارسال کنند و افرادی که هنوز اطلاعاتشان به سامانه نرسیده بتوانند فردا ثبت نام خود را انجام دهند.

سامانه یکپارچه خودرو سامانه یکپارچه تخصیص خودرو سامانه خودرو تخصیص خودرو یکپارچه خودرو پیش فروش خودرو سامانه تخصیص خودرو سایپا سامانه تخصیص خودرو اطلس قیمت اطلس سامانه یکپارچه خودرو قیمت خودرو تمدید مهلت ثبت نام سامانه یکپارچه خودرو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین