کد خبر: 69555 A

حقوق بازنشستگان| افزایش حقوق بازنشستگان| حقوق بازنشستگان 1402

همسان سازی حقوق بازنشستگان تصویب شد | خبر خوش که باعث افزایش حقوق بازنشستگان می‌شود

همسان سازی حقوق بازنشستگان تصویب شد | خبر خوش که باعث افزایش حقوق بازنشستگان می‌شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تصویب موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در کمیسیون متبوع خود خبر داد. بحث همسان سازی یعنی در واقع یک افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با افزایشی که برای شاغلان در نظر گرفته می‌شود. در صورت نهایی شدن این قانون، حقوق بازنشستگان افزایش پیدا خواهد کرد.

ایران آرت: افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1402 در فیش حقوق آنها اعمال شده اما این میزان افزایش حقوق مورد رضایت بازنشستگان قرار نگرفته است. همسازی سازی حقوق بازنشستگان همچنان مهمترین خواسته آنهاست. دولت وعده های متعددی درباره افزایش حقوق بازنشستگان داده اما با توجه به تورم موجود در کشور انتظار بازنشستگان چیز دیگری است. پیش از این گفته شده بود که حقوق بازنشستگان تنها کفاف حدود ۹ روز زندگی آنها در ماه را می دهد پس ۲۱ روز دیگر چه می شود؟ بله، حقوق حقوق بازنشستگان افزایش یافته اما تورم ثابت مانده است؟! خبرهای تازه درباره حقوق بازنشستگان را در ادامه بخوانید.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تصویب موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در کمیسیون متبوع خود خبر داد.

حمیدرضا حاجی بابایی گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس مصوب شد.

وی افزود: براساس تنفیذ مواد ۱۲ و۳۰ برنامه ششم توسعه دربرنامه هفتم، دولت مکلف است بدهی‌های خود را به تامین اجتماعی در طی برنامه هفتم پرداخت نماید.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: با استهلاک بدهی‌های دولت ضمن ایجاد عدالت در حقوق و مزایای کارکنان تامین اجتماعی، اعم از شاغلین و بازنشستگان، باید همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز اجرایی شود.

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه ومحاسبات مجلس در تبیین این موضوع اضافه کرد: از طرفی همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری حقی است اجتناب ناپذیر که وظیفه مجلس و دولت انقلابی است.

وی اظهارکرد: واقعیت آن است که در شرایط کنونی حال بازنشستگان خوب نیست و صرفا فقط با شعار این مساله حل شدنی نیست.

حاجی بابایی با اظهار تاسف از به بن بست رسیدن نظام هماهنگ پرداخت بیان کرد: دولت باید پیشنهاد خود را در مورد نظام هماهنگ عادلانه بصورت لایحه به مجلس ارائه کند.

حاجی بابایی با اشاره به رویکرد عدالت محورانه دولت سیزدهم تاکید کرد: برای توسعه عدالت اجتماعی و رفع مشکل کارکنان شاغل و بازنشسته برنامه نظام پرداخت از وضعیت کنونی به سوی عدالت محوری هدایت خواهد شد، که بتوانیم شاهد عدالت در پرداختی‌ها باشیم.

وی تاکید کرد: احساس تبعیض بیش از مشکلات معیشتی کارکنان دولت را رنج می‌دهد، این رویکرد می‌تواند شادی و نشاط و امید آفرینی که از تاکیدات مقام معظم رهبری است را در میان کارکنان دولت و بازنشستگان جاری سازد.

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس گفت: جایگاه کارکنان دولت در جهش تولید و مهار تورم را نمی‌توان نادیده گرفت، با رضایت شغلی کارکنان شاغل و بازنشسته انگیزه آن‌ها در انجام وظایف خطیر شغلی افزایش خواهد یافت و به یاری خدا شاهد تحقق اهداف پیش بینی شده در این حوزه خواهیم بود.

حقوق بازنشستگان

حذف قانونی که باعث کاهش حقوق بازنشستگان می‌شد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از مصوبه این کمیسیون جهت حذف میانگین ۵ سال آخر برای بازنشستگی طبق لایحه برنامه هفتم توسعه خبر داد.

محمد خدابخشی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در نشست امروز این کمیسیون، گفت: در جلسه امروز کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، پیشنهاد دولت درباره محاسبه میانگین حقوق بازنشستگان بر مبنای پنج سال آخر خدمتشان، حذف شد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس تأکید کرد: براین اساس، مبنای محاسبه حقوق بازنشستگان همانند گذشته، همان ۲ سال آخر خدمت آن‌ها خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: همچنین ممنوعیت احداث فرودگاه در لایحه برنامه هفتم توسعه نیز حذف شد و بر این اساس احداث فرودگاه در مناطقی که ضرورت داشته باشد، در برنامه هفتم بلامانع است.

پیشتر نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره این قانون گفته بود: در شرایط کنونی مخالف ۵ ساله شدن میانگین حقوق بازنشستگی هستیم، این مسأله باید طی چند سال و با برنامه‌ریزی اجرایی شود.

ولی اسماعیلی، نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص برخی اصلاحات در رابطه با موضوعات مرتبط با بازنشستگان ، بیان کرد: ببینید بحثی که الان مطرح است تغییر میانگین حقوق بازنشستگی از دو سال آخر به پنج سال آخر است و ما با این مسأله در شرایط فعلی مخالف هستیم، البته تا الان برنامه توسعه هفتم به صورت رسمی به دست ما نرسیده و ممکن است تا ارسال به مجلس دستخوش تغییرات و اصلاحات شود اما اگر همان پنج سال بیاید، قطعا ما مخالفیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر هموطنان ما که در آستانه بازنشستگی هستند براساس دو سال برای زندگی خود برنامه‌ریزی کرده‌اند، این مسأله به معیشت آن‌ها بعد از بازنشستگی آسیب وارد می‌کند. نکته حائز اهمیت در این موضوع این است که اگر میانگین حقوق با شرایط کنونی و به یکباره از ۲ سال به ۵ سال افزایش پیدا کند حقوق بازنشستگانی که مشمول آن می‌شوند، میانگین ۴۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: از سوی دیگر یکی از راه‌های توانمندسازی صندوق‌های بازنشستگی هم همین اصلاحات است و ما تلاش می‌کنیم که این مسأله را طی یک برنامه‌ریزی پنج ساله ترمیم کنیم، نه اینکه به یکباره سه سال اضافه کنیم و به بخشی از جامعه آسیب وارد شود و موجب نارضایتی‌شان شود.وی درخصوص مسیر و راه پیشنهادی جایگزین عنوان کرد: البته درباره این مسأله باید در کمیسیون بررسی و تصمیم‌گیری شود اما نظر شخصی بنده این است که ما هر سال مثلاً ۸ ماه اضافه کنیم، تا این کار به صورت مرحله‌ای گام به گام انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در پاسخ به سوالی در خصوص طرح «موضوع افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم که گفته می‌شود با هدف کمک به صندوق‌های بازنشستگی در نظر گرفته شده است» اظهار داشت: این موضوع حتماً برای توانمندسازی صندوق‌های ما که در آستانه ورشکستگی هستند، مفید خواهد بود اما باید دقت و توجه لازم را داشته باشیم که این مسأله هم باید به صورت مرحله‌ای، در یک بازه زمانی مشخص و با شیب ملایم انجام شود تا به جامعه هدف ما آسیب وارد نکند.

وی تصریح کرد: اما در مجموع یکی از مواردی که می‌تواند برای صندوق‌ها درآمد پایدار داشته باشد و به اصلاح ساختاری و سیستمی صندوق‌ها کمک کند، همین مسأله است.

حقوق بازنشستگان

پرداخت حقوق بازنشستگان همراه با اضافه 15 تا 100 هزار تومانی!

در روزهای گذشته مستمری خرداد بازنشستگان لشگری واریز شد.

پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق‌های لشگری و کشوری به آخرین روزهای ماه موکول شده است. عصر روز چهارشنبه سی خرداد، حقوق بازنشستگان لشگری به حساب آن‌ها واریز شد.

برخی از بازنشستگان صندوق کشوری هم روز پنجشنبه 31 خرداد حقوق خرداد خود را دریافت کردند. 

پیش از این هفته گذشته ایلنا نوشت: با شروع پرداخت مستمری اردیبهشت بازنشستگان کارگری، به نحوه‌ی اجرای باقیمانده متناسب‌سازی اعتراضاتی شد؛ بازنشستگان می‌گویند: اجرای ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی ۱۴۰۰ بعد از وقفه‌ای طولانی، عادلانه و درست نیست؛ درواقع توقع ما این بود که افزایش بیشتری نصیب‌مان شود.در این بین، چندین بازنشسته فیش‌های حقوقی خود را برای ما ارسال کردند؛ افزایش متناسب‌سازی در برخی از این فیش‌ها، کمتر از ۱۰۰ هزار تومان بوده است؛ حتی موردی داشتیم که اعمالِ باقیمانده‌ی متناسب‌سازی برای یک بازنشسته‌ی سایر سطوح، فقط ۱۵ هزار تومان آورده داشته است. بازنشستگانی هم هستند که ادعا می‌کنند «علیرغم شمول»، باقیمانده متناسب‌سازی برایشان اجرایی نشده است.این بازنشستگان نسبت به «نحوه‌ی محاسبه‌ی باقیمانده متناسب‌سازی» و فرمول‌های کارشناسان سازمان تامین اجتماعی انتقاد دارند؛ آن‌ها معتقدند در زمینه‌ی باقیمانده متناسب‌سازی دقت کافی صورت نگرفته است.

به گزارش ایلنا، محمد اسدی (رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیرانِ تامین اجتماعی کشور) در ارتباط با افزایش حقوق مستمری‌بگیران کارگری می‌گوید: قبول داریم که افزایش مستمری کافی نیست و نمی‌تواند از پس هزینه‌های زندگی بربیاید اما امسال سعی کردیم در زمینه حق اولاد و عائله مندی، افزایش بیشتری داشته باشیم و همینطور در زمینه‌ی بن و کمک هزینه مسکن؛ بنابراین اگر مزایای جانبی را جمع کنیم و به پایه مستمری ماهانه بیفزاییم، به افزایش نسبتاً قابل قبولی نسبت به سایر گروه‌های مزدی می‌رسیم، هرچند سرجمع این ارقام همچنان ناکافی‌ست.اسدی تاکید می‌کند: البته ما نمی‌گوییم این حقوق و مزایا با این تورم سنگین، جوابگوی زندگی بازنشستگان است؛ اعتقاد داریم با این حقوق‌ها حتی ده روز هم نمی‌شود زندگی کرد؛ بیست روز ماه جیب بازنشستگان کاملاً خالیست.

رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری با بیان اینکه «بر سر حقوق بارنشستگان با هیچکس مماشات و معامله نکرده و نخواهیم کرد» افزود: کانون عالی بازنشستگان کارگری با تمام قدرت درجهت احقاقِ حقوق حقه بازنشستگان عزیز تلاش کرده و این روند همچنان بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد شاغلان طبقه مشابه ابلاغ شد/ آیا حقوق بازنشستگان باز هم افزایش می‌یابد؟

افزایش حقوق بازنشستگان کام آنها را شیرین کرد؟

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:حقوق و مستمری‌های بازنشستگان تامین اجتماعی امسال یک ماه زودتر از همیشه تعیین تکلیف شد. این جای قدردانی دارد اما اتفاقاتی هم در این میان افتاد که نمی‌گذارد حلاوت این اقدام، "کام‌نشینِ" موی سفیدکرده‌های تولید و سازندگی شود.

مسئله به همان 25 درصد معروفِ باقی مانده از متناسب سازی سال‌های پیش برمی‌گردد. حضرات مسئول دولتی و کانون‌ها، همین که اجرا شده است را ادای همه حق و موفقیتی تمام می‌دانند اما بازنشستگان حرف‌شان چیز دیگری است. دقیق سازی همه حرف‌ها این است که براساس بند 12 قانون توسعه ششم همسان‌سازی بازنشستگان تامین اجتماعی می‌بایست از ابتدای مردادماه 1399 تا پایان اسفند 1399 به میزان 100 درصد و انتقال آن به سال 1400 با ضریب 26 درصد و نیز انتقال آن به 1401 با ضریب 38 درصد و انتقال آن به سال 1402 به میزان 21 درصد اجرایی می‌گردید مغفول مانده و ابتدا می‌بایست 100 درصد متناسب سازی حقوق طبق ضریب زمان بازنشستگی را برای 8 ماهه پایانی سال 1399 و نیز 25 درصد الباقی را از ابتدای 1400 و با ضریب 26 درصد حساب می‌نمودند و مجموع بدست آمده را در سال 1401 و با ضریب 38 درصد و مجموع اینها را برای سال جاری با ضریب 21 درصد اقدام می‌کردند.

اما شوربختانه با رویت فیش‌های برونداد در تاریخ 16 اردیبهشت 1402 مشاهده شد که فقط 25 درصد همسان‌سازی سال 1400 را فقط برای سال جاری اعمال کرده‌اند. به باور بازنشستگان، این یک تخلف آشکار و محرز است و باید به شرحی که رفت، اصلاح گردد که در غیر این صورت، موضوع قابل پیگیری در مجاری قانونی از جمله دیوان عدالت اداری می‌باشد. آنچه از کانال‌های بازنشستگان در فضای مجازی می‌شود فهمید، همت‌شان بر پیگیری از طریق قانون است.

احتمالا خبرش به گوشِ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هم رسیده است. شاید همین باشد که صولت مرتضوی - به گواه خبرگزاری‌ها - حاشیه جلسه هیات دولت گفت: "همکاران ما اعلام می‌کنند که همسان‌سازی و افزایش حقوق اعمال شده ولی تعدادی از بازنشستگان معتقدند که در مواردی اعمال نشده است که این موضوع، حتما رسیدگی خواهد شد." امیدواریم در این "بررسی" که "حتما" انجام خواهد شد، حضرات به ضریب‌های جامانده از سال 1399 تا امسال توجه فرمایند.

همچنین تا جایی که ما می‌دانیم، آنچه معوقه می‌شود، در زمان مناسب، بازپرداخت می‌شود اما امسال حضرات جوری رفتار می‌کنند که انگار با همین افزایش، همه چیز تمام است. نه از این خبرها نیست. باید معوقات را تمام و کمال بپردازند. حق‌الناس است و بر ذمه تصمیم سازان و تصمیم گیران است. اینکه شخصا بدهکار نیستند، ذمه‌شان را بری نمی‌کند چون به شخصیت حقوقی خود، حقِ بازنشستگان بر ذمه آنان است. دوستان هم به این مهم توجه دارند که خداوند هرگز از حق‌الناس نمی‌گذرد حتی اگر همه عمر به عبادت سپری کنند. طاعت هم در پذیرش حق تجلی تام می‌یابد.

حقوق بازنشستگان کاهش حقوق بازنشستگان همسان سازی حقوق بازنشستگان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی واریز حقوق بازنشستگان حقوق بازنشستگان 1402 حقوق بازنشستگان جدید حقوق بازنشستگان واریز شد حقوق بازنشستگان خرداد 1402 جدول حقوق بازنشستگان حقوق بازنشستگان تیر 1402
نظرات خوانندگان
  • علی
    پاسخ

    با سلام من بازنشسته دارای چند تا نوه دوماد عروس �مان فامیل بچه مدرسه‌ای چطور با این حقوق ناچیز بتوانم شکم خانواده‌ام را سیر کنم �صولین محترم آیا متوجه این نیستند چرا بهتر از ما می‌دونن ولی متاسفانه �شکی به داد ما نمی‌رسد اگر ما می‌خواهیم یه زندگی نسبتا عادی داشته باشیم یک خانواده چهار نفره ماهی باید ۳۲ میلیون تومان درآمد داشته باشیم آیا میشه با ۷ میلیون تومان زندگی کرد خواهشمندم امروز فردا نکنید ما را درک کنید ما بازنشسته هستیم صدقه بگیر که نیستیم ما رزمنده هستیم من شخصی هستم که رزمنده خواهشمندم به زندگی مشهدی مای بازنشستگان توجه کنید ما نون شبمونو محتاجیم تورم خیلی بالاست میگن ۱۰۰ با تشکر

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین