کد خبر: 41037 A

رنج‌های مکرر و اندیشیدن در وضعیت انسان / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

رنج‌های مکرر و اندیشیدن در وضعیت انسان / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به نمایشگاه‌های گالری دنا، آ و اعتماد سرزده‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه آثار کیومرث کیاست با عنوان «مسخ تاریخ» در گالری دنا، نمایشگاه نقاشی­‌ها و چاپ­‌های دستی شیوا پرهام با عنوان «رنج فیلی» در گالری آ دو، نمایشگاه آثار مونا پاد در گالری اعتماد و نمایشگاه طراحی­‌های جعفر صادقی با عنوان «منظر گم» در گالری آ یک، سوژه‌­های این هفته گالری‌­گردی ایران آرت هستند.

 

اندیشیدن در وضعیت انسان

کیومرث کیاست، طراح و گرافیست معاصر است که این روزها مجموعه­‌ای از آثارش را با عنوان «مسخ تاریخ» در گالری دنا به نمایش گذاشته است. کیاست از آن دسته هنرمندان پرکار و پرتلاش است که با توجه به این­که سال­‌های زیادی از عمرش را سپری کرده اما هنوز هم مانند همان ایّام جوانی پر انرژی و با نشاط به کار نقاشی و طراحی و تولید اثر می­‌پردازد.

اغلب آثار در مجموعه «مسخ تاریخ» در ابعاد کوچک پرداخته شده­‌اند. این آثار که برخی از آنها بدون به کاربردن رنگ به طراحی انسان­‌هایی با اندام انسان اما نشانه‌هایی با فاصله از نگاه واقع­‌گرا به انسان می­‌پردازد. کیاست در آثارش که مجموعا در تمام آنها انسان حضور دارد؛ در اصل به نمایش وضعیت اندام آنها در شرایط مختلف پرداخته است. این انسان­‌ها خود را در ابعاد مختلف در حالتی خاص قرار داده­‌اند و دگرگونی­‌ای بر آنها رخ داده است که هنرمند خالق آنها این چرخش و تغییر را در آنها به وجود آورده است.

نمایشگاه آثار کیومرث کیاست با عنوان «مسخ تاریخ» در گالری دنا

آثار کیاست را اغلب موضوعی شکل می­‌دهد که فاقد پس­‌زمینه است، موضوعی که با همان شرایط تغییر یافته و در حقیقت تقلیل یافته در میانه کارزار دنیا به حالتی تعلیق­‌یافته رها شده­‌اند. این عناصر انسانی و سوژه­‌های اثر با شرایطی خاص از دوران معاصر مواجه شده­‌اند و به اندام­‌هایی دگرگون شده در زمان‌ه­ای تحول­‌یافته دچار شده­‌اند. زروان روح‌بخشان در بخشی از بیانیه این مجموعه از وضعیت انسان در آثار کیاست می­‌گوید: «.. او همواره به انسان و موقعیت­‌های انسانی اندیشیده و در این راستا بسیار مطالعه و تأمل کرده است. چنین است که در اغلب آثار وی تفسیری متفکرانه از وضع موجود به چشم می­‌خورد ...».

مجموعه آثار کیومرث کیاست با عنوان «مسخ تاریخ» تا 3 مهر در گالری دنا به تماشا است. گالری دنا در میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، کوچه سوسن، پلاک 4 قرار دارد.

 

درد مکرر

این­که یک هنرمند نوعی میوه در دسته سبزیجات، یا شاید یک داروی گیاهی را سوژه اثر خود قرار بدهد، می­‌تواند جالب و مورد توجه باشد. شیوا پرهام در مجموعه جدیدش با عنوان «رنج فیلی» در گالری آ به انتخاب سوژه­‌ای دست می­‌زند که مورد توجه است. او برای شکل دادن به مجموعه­‌اش زنجبیل را به عنوان سوژه برگزیده است، زنجبیل شاید به دلیل شباهتش به اندام یک انسان مورد توجه هنرمند قرار گرفته است. او زنجبیل­‌ها را با رنگ­‌هایی درخشان همچون زرد و نارنجی ترسیم کرده‌ است، اما زنجبیل­‌ها با اندام­‌ها و حالت­‌های انسانی بر روی صفحه نقاشی ترسیم شده­‌اند. اما این زنجبیل­‌ها که ردپایی از انسان هستند درد دارند و اندام آنها زخمی است و در پوشش­‌هایی به شکل نوارهایی باریک پیچیده شده­‌اند.

آثار پرهام در ابعاد مختلف هستند و از جهانی روایت می­‌کنند که در انبوهی از درد و اندوه غرق شده­‌اند و کمتر تلاشی برای نجات یافتن از سوی زنجبیل­‌ها دیده می­‌شود. آثار شیوا پرهام، از ظرافت خاصی برخوردار است. او درون سوژه­‌هایش را با خطوطی بسیار ریز و دقیق پوشانده است و این بافت در تمام آثار تکرار شده است و آثار از این جهت از یکدستی و وحدت خاصی برخوردار هستند.

 نمایشگاه نقاشی ­‌ها و چاپ ­‌های دستی شیوا پرهام با عنوان «رنج فیلی» در گالری آ

در بخش دیگر نمایشگاه تعدادی از آثار پرهام با تکنیک چاپ دستی دیده می­‌شود، این آثار در اندازه کوچک و تقریباً یکسان در ادامه طراحی همان زنجبیل­‌ها هستند و خطوط درونی شده در بافت آثار نیز در این بخش به چشم می­‌خورد.

آثار پرهام از رنجی می­‌گوید که برای مخاطب قابل لمس و درک است، چه این رنج­‌ها در اندام یک زنجبیل ریخته شود و چه در قلب یک انسان محروم و درد کشیده.

آثار شیوا پرهام، با عنوان «رنج فیلی» تا 29 مهر در گالری آ ادامه دارد. گالری آ در خیابان کریم‌خان، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، شماره 7 قرار دارد.

 

مروری بر مجسمه

گالری اعتماد این روزها میزبان آثار مونا پاد هنرمند مجسمه­‌ساز و معاصر ایران است. این مجموعه که با عنوان «مروری بر آثار مونا پاد» در این گالری در حال برگزاری است به نمایش آثار هنرمند در سال‌های­85 تا 98 می­‌پردازد. مونا پاد مجسمه­‌ساز فعال و به نام که از شاگردان پرویز تناولی است در این نمایشگاه مجموعه­‌ای از آثارش را در دوره­‌های مختلف کاری­‌اش به نمایش گذاشته است.

آثار مونا پاد در غالب مجسمه از عناصر بسیار و پرتراکمی برخوردار است و همین امر گاهی تعادل میان فضای مثبت و منفی را در آثار او به هم می­‌زند؛ اما نتیجه آثاری می­‌شود از جنس آثار پاد. در این مجموعه اغلب آثار او از جنس فلزهایی همچون برنج، آهن و غیره است. در آثار پاد نباید به دنبال انسان یا حیات انسانی بود اغلب کارهای او فرم­‌هایی را نشان می­‌دهد که نمونه­‌ای از آن را در طبیعت نمی­‌توان یافت، بخشی از این آثار متعلق به مجموعه­‌ای است که جهانی صنعتی و ابزار محور را نشان می­‌دهد که انسان را گرفتار خود کرده است و در پیچیدگی­‌هایش حل کرده است.

نمایشگاه آثار مونا پاد در گالری اعتماد

آثار پاد در اندازه­‌های مختلف و متنوع ارائه شده­‌اند و در این میان اثری در ابعاد بزرگ دیده می­‌شود که از حیث فرم با اغلب آثار او متفاوت است، اثری معلق در هوا که شاید وجود ابزاری تکنولوژیکال را در جهان در سال­‌های آتی نوید می­‌دهد. مونا پاد همیشه تلاش کرده است که جنسی از تنوع را در ارائه آثارش حفظ کند و در این مجموعه می­‌توان به دوره­‌های مختلف کاری هنرمند پی برد، دوره­‌هایی که محصول اندیشه و دریچه نگاه او به زندگی و پیرامونش بوده است.

نمایشگاه آثار مونا پاد با عنوان «مروری بر آثار مونا پاد 1385-1398» تا 7 آبان در گالری اعتماد ادامه دارد. گالری اعتماد در میدان هفت‌تیر، خیابان مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، شماره 25 قرار دارد.

 

طراحی ذهن سیال

«طراحی هر بار که حادث می­‌شود، تعریفی یکه از سرحد تجربه مبتنی بر عصب است. عصبی که در من، تا پیش از شروع طراح، درگیر «نوشتن مرکب» بود. ...» این متن بخشی از بیانیه جعفر صادقی است که برای مجموعه جدیدش با عنوان «منظر گم» نوشته است. آثار طراحی صادقی در گالری آ به تعریفی دوباره از طراحی به عنوان اساس هنرهای تجسمی پرداخته است. او از نوشتن مرکب می­‌گوید؛ «نوشتن» که بازنمایی مفاهیم موجود و در عین حال کشیدن خط­‌هایی در امتداد شمایل حروف است بر سطح واقعیت لوح و مرکب از این حیث که ماهیتاً سیالیت کلام را در خود دارد ... امکانات بی­‌شمار ضرورت «کشیدن» را رقم می­‌زند.

جعفر صادقی در این مجموعه به شیوه­‌های مختلف طراحی کرده است و گاهی آثارش را بر روی صفحاتی مملو از حروف ترسیم کرده، گاهی کولاژ کرده است و گاهی بر صفحه­‌ای سفید طرح ذهنی­‌اش را کشیده است. او طراحی را اولین عکس­‌العمل بدن در برابر ذهن سیالش می­‌داند و آن را نوعی نوشتن می­‌داند، نوشتنی مرکب.

نمایشگاه طراحی­‌ های جعفر صادقی با عنوان «منظر گم» در گالری آ

این مجموعه متشکل از آثاری در ابعاد کوچک است و اغلب به طراحی انسان بر صفحه پرداخته است و این سوژه در تمام آثار ادامه دارد و به شکل­‌ها و تکنیک­‌های مختلف اما نزدیک به هم تکرار می­‌شود. طراحی به عنوان اساسی­‌ترین مرحله ذهن هنرمند موضوعی است که اغلب هنرمندان به سراغ آن می­‌روند و دست به باز تعریف آن می­‌زنند.

علاوه بر آثار طراحی یک ویدئویی در نمایشگاه ارائه شده است که دستی را نشان می­‌دهد که مشغول طراحی است و مدام در وضعیت کشیدن می­‌ماند.

نمایشگاه آثار جعفر صادقی با عنوان «منظر گم» تا 29 مهر در گالری آ ادامه دارد. گالری آ در خیابان کریم‌خان، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، شماره 7 قرار دارد.

 

 

 

 

 

گالری آ گالری دنا کیومرث کیاست مونا پاد گالری اعتماد جعفر صادقی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین