کد خبر: 55680 A

حمید رضا آزاد از رد شدن در ویستا اول تا اول شدن در ویستا سوم/ حافظه تاریخی صوتی و سوگ زوال بشری

حمید رضا آزاد از رد شدن در ویستا اول تا اول شدن در ویستا سوم/ حافظه تاریخی صوتی و سوگ زوال بشری

جایزه ویستا سبب شده است بلندپروازی کنیم و ایده‌های متفاوتی ارائه دهیم.

ایران آرت: آزاده جعفریان:  گالری ویستا این روزها میزبان نمایشگاه برنده سومین جایزه هنر معاصر ویستا، حمید رضا آزاد است. سمفونی استیصال عنوان این نمایشگاه است که در مدیوم چیدمان ارائه شده است.

حمید رضا آزاد برای معرفی ایده ای که توانست جایزه ویستا سوم را از آن خود کند، در مصاحبه ای گفته بود:" عنوان اثر من «سمفونی استیصال» است که این اثر جستجویی در تاریخ معاصر ایران است. یک سری از اتفاقات که از ذهن‌ها محو شده و در حافظه ما خاک می‌خورد را دوباره بیرون می‌کشیم و به عنوان یک نقطه نظر مطرح می‌کنیم."

آزاد در ادامه بیان کرد: من این اثر را در قالب چیدمانی که صدا دارد ارائه کرده‌ام و یک زوالی را که آرام آرام همه ما را درگیر خودش می‌کند را نشان می‌دهم. همچنین این اثر درباره ابعاد تاریک تاریخ است که زوال بشریت را نشان می‌دهد و شامل حال همه می‌شود.

او گفت:" ورود من به دانشگاه با رشته نقاشی بود. در دانشگاه هنر درس می‌خواندم و آن موقع در نمایشگاه‌های نقاشی و جایزه‌های دانشجویی زیاد شرکت می‌کردم، اما بعد از مدتی این کارها را رها کردم و نقاشی برایم یک امر شخصی شد و شکل فکر کردن برایم پیدا کرد. در همان حول و حوش این اقبال هم به من رو کرد که با آقای روان‌بخش، آقای کامرانی و آقای صمدزادگان آشنا شدم که این سه نفر در نوشتن پروپوزال و کارهای چیدمانی و کارهای ویدئو خیلی به من کمک کردند و تأثیرگذار بودند. سال اولی که قرار بود جایزه ویستا برگزار شود من هم برای جایزه ویستا کار فرستادم ولی کارم رد شد، بعد یک کار دیگر آماده کردم و در اولین فراخوان بودجه حمایتی گالری محسن ارائه دادم که برگزیده شدم و یک نمایشگاه انفرادی در پاسیو گالری محسن گذاشتم. بعد از آن کلاً شروع کردم به پروژه تعریف کردن و یکی از همین پروژه‌ها را امسال برای جایزه ویستا فرستادم که خوشبختانه مورد توجه هیئت انتخاب قرار گرفت و برگزیده شد. در کل این پروسه برای من هم جذاب بود.

آزاد گفت:" شکل فکر کردن من معمولاً این‌طوری است که اول شروع می‌کنم جنبه‌های مختلف کار را سرفصل‌گذاری کردن و بعد می‌آیم آن را پر و بال می‌دهم. مثلاً یک اثر ممکن است یک جنبه صد درصد استاتیکی، جنبه تاریخی یا جنبه تعاملی داشته باشد که من همه این‌ها را می‌نویسم و بعد شروع می‌کنم به اتود کردن و حذف کردن. نحوه کارم معمولاً به این شکل است که اول یک سازه خیلی عظیم را می‌سازم و بعد از آن برمی‌دارم و با کاستن می‌رسم به اثر نهایی. از آنجایی هم که فکر می‌کنم اینستالیشن اصولاً یک جریان سیال فکری است و مدام در حال حرکت است و دارد خودش را بازتولید می‌کند، به همین خاطر محدودش نمی‌کنم. یعنی تا لحظه‌ای که دارم کار را چیدمان می‌کنم و نمایشش می‌دهم نیز برایش جای تغییر و خطا می‌گذارم."

او افزود:" کار من طوری نیست که بخواهم بگویم اینستالیشن آرتیست، نقاش یا ویدئو آرتیست هستم، بلکه وقتی به فکر یا دستاویز اولیه‌ای که دارم فکر می‌کنم اتودهایی در ذهنم می‌آید که با مدیاهای مختلف است و ممکن است سمت ویدئو، نقاشی، چیدمان یا تلفیقی از همه این‌ها برود. این طور به قضیه نگاه می‌کنم و به خودم نمی‌گویم که قرار است این کار را بکنی یا آن کار را نکنی."

حمیدرضا آزاد

آزاد تاکید کرد:" اثر من با عنوان "سمفونی استیصال" بر پایه تخیل استوار است. فکر کردم که چه جالب می‌شد اگر فضایی بود که تاریخ را به واسطه جمع‌آوری صدا بایگانی می‌کرد. در واقع وقتی دارد صوت تشکیل می‌شود مکانی وجود داشته باشد که امواج به آنجا برود و آنجا ذخیره شود و این صداها در تکرارهای بعدی پخش شود. این برایم نوعی بازی با تاریخ هم بود. در واقع آن نگاه بدبینانه‌ای که بسیاری از ما به تاریخ داریم و "اگر"هایی که موقع حرف زدن راجع به تاریخ می‌گوییم و به آن فکر می‌کنیم، برای من وضعیتی را به‌وجود آورد که خواستم یک کلاژ از یک تاریخ را بسازم که در این مکانیزم برای مخاطب پخش بشود و حتی یک بازوی تعاملی هم آنجا وجود دارد که مخاطب می‌تواند صدای لحظه خودش را به این بایگانی اضافه کند و اگر حرف و گفت‌وگویی با صاحب اثر دارد می‌تواند حرفش را هم داشته باشد. ریتم کلی کار هم در سوگ زوال بشر است."

حمید رضا آزاد معتقد است: جایزه ویستا سبب شده است بلندپروازی کنیم و ایده‌های متفاوتی ارائه دهیم.

وی تاکید کرد: جایزه ویستا یک رویداد مستقل و خصوصی است و به همین دلیل میان هنرمندان مورد توجه قرار گرفته است. کسانی‌که در جایزه ویستا حضور دارند به مستقل بودن این جشنواره اهمیت می‌دهند. همچنین داورهای درست و شریفی دارد که به درستی راهنمایی می‌کنند. به نظر من جایزه ویستا از همه نظر خوب است و می‌تواند بهتر هم شود.

حمید رضا آزاد متولد ۱۳۷۲ آمل، در سال ۱۳۹۱ وارد دانشگاه هنر تهران و در رشته نقاشی مشغول تحصیل شد، دغدغه اساسی او خلق ویدئو و چیدمان است، آثار او به وقایع پیرامونی اش اشارت دارد که به واسطه پرداختن به اسطوره ها و تاریخ شمایل دیگرتری به خود می گیرند، روایت ها چند پاره و مرز میان اولویت هایش محو و کمرنگ می شوند، از جمله فعالیت های هنری حمید رضا آزاد، می توان به چند نمایشگاه گروهی نقاشی و ویدئو اشاره کرد،او در آمل زندگی و کار می کند.

جایزه ویستا، به ایده های برتر هنری تعلق می گیرد که آبان ماه سال گذشته بنا به رای هیات داوران، به طور مشترک به حمید رضا آزاد و کلثوم صالحی رسید.

سمفونی استیصال تا ۲۸ دی ماه در گالری ویستا به نشانی تهران، خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم به تماشاست و علاقمندان با رعایت همه قوانین بهداشتی می توانند از آن دیدن کنند.

 

حجم ویدئو: 8.77M | زمان ویدئو: 00:01:00
گالری ویستا آزاده جعفریان جایزه ویستا حمید رضا آزاد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین