کد خبر: 57036 A

تابلویی از بنکسی که در منظر عموم سوزانده شد/ عکس

تابلویی از بنکسی که در منظر عموم سوزانده شد/ عکس

این تابلو که "احمق‌ها" نام دارد به وضعیت کسانی اشاره می‌کند که حاضرند برای تابلوهای بی‌ارزش هم برنده مزایده شوند و آن‌ها را به قیمت‌های گزاف خریداری کنند.

ایران آرت: یکی از نقاشی‌های کشیده شده توسط بنکسی در منظر عموم و در یک استریم زنده سوزانده شد و از بین رفت. تابلوی اصلی ۹۵ هزار دلار قیمت داشت اما پس از سوزانده شدن نسخه دیجیتالی این نقاشی بصورت توکن غیرقابل تعویض به یا NFT به اندازه ۳۸۰ هزار دلار در بازار توکن‌های غیرقابل تعویض به فروش رسید.

این تابلو که "احمق‌ها" نام دارد به وضعیت کسانی اشاره می‌کند که حاضرند برای تابلوهای بی‌ارزش هم برنده مزایده شوند و آن‌ها را به قیمت‌های گزاف خریداری کنند. یک تابلو در این نقاشی وجود دارد که روی آن نوشته شده است: "باور نمی‌کنم شما احمق‌ها این آشغال را بخرید." و یک مزایده برقرار است تا این تابلو به فروش برسد!

بنکسی کیست؟ بنکسی نام مستعار نقاش خیابانی، فعال سیاسی و کارگردان انگلیسی است. نقاشی‌ها و گرافیتی‌های بنکسی عموما دارای مضمون اعتراضی هستند و او بارها در نقاشی‌هایش به نظام سرمایه‌‌داری انتقاد کرده است. تاکنون و با سابقه فعالیت از دهه ۱۹۹۰ هویت واقعی بنکسی معلوم نشده است. بنکسی حتی یک فیلم مستند به نام Exit Through the Gift Shop نیز ساخته است که حتی او را نامزد اسکار سال ۲۰۱۱ در بخش بهترین فیلم مستند کرده بود.

 

IMG_20210312_082942_441

 

روزیاتو نوشت با تبدیل شدن این نقاشی به NFT عملا دیگر از بین رفتنی برای این اثر در کار نخواهد بود. حال NFT چیست؟ توکن غیرقابل تعویض به نوع خاصی از توکن‌های رمزگزاری گفته می‌شود که با استفاده از فناوری بلاکچین به شکلی تبدیل می‌شود که دیگر نمی‌شود از آن کپی و چیز جدیدی تکثیر کرد. NFT در نقطه مقابل رمزارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم و… قرار می‌گیرد. توکن‌های قابل تعویض توکن‌‌هایی هستند که بهای آن‌ها همیشه ثابت است و با یکدیگر قابل تعویض‌اند.

مثلا فرض کنید یک اسکناس ۵۰ هزارتومانی از دوستتان قرض گرفته‌اید. بعدها که بخواهید آن را به دوستتان پس بدهید آیا نیاز هست که همان اسکناس گرفته شده را پس دهید؟ خیر. می‌توانید حتی ۵ تا ۱۰ هزارتومانی به او پس دهید چون ارزش آن‌ها با یکدیگر برابر است. حال فرض کنید شما بلیط کنسرت همایون شجریان دارید و دوست شما بلیط کنسرت حمید هیراد را دارد. حال نوع هر دو کالا بلیط است ولی آیا ارزش این دو یکسان است و می‌توان این دو را با یکدیگر تعویض کرد؟ خیر. البته سو برداشت نشود اینجا در مورد این که کدام خواننده، خواننده بهتری است صحبت نمی‌کنیم در این مورد صحبت می‌کنیم که هر دو بلیط هستند ولی به یه یک ماجرای دیگر ختم می‌شوند پس ارزش یکسانی ندارند.

مثال دیگر آن که نیازی نیست در هنگام خریدن بیت کوین حتما یک عدد از آن را بخریم و برای مثال می‌توانیم با دادن ۲ میلیون تومان ۰.۰۰۰۴ عدد بیتکوین بدست بیاوریم. اما در بحث NFT دیگر نمی‌توان این کار را کرد. NFT توکنی است که برای اثرهای هنری و آیتم بازی‌های ویدئویی به کار می‌رود و برای مثال نمی‌توان با پرداخت ۲ میلیون تومان، درصدی از توکن تابلویی که ارزش کل آن ۱۰۰ میلیون تومان است بدست آورد. در توکن NFT صاحبان اثر مشخص هستند و دیگر کسی نمی‌تواند اصل کالای مورد نظر را کپی و سرقت نماید.

 

بنکسی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین