کد خبر: 63610 A

فهرست ۳۳ هنرمندی که از دومین دوره آینه دار دوران جایزه گرفتند/ گفته های حمید باستانی پاریزی، مهدی مکی نژاد، پیروز ارجمند، سید محمد علی گلاب زاده/ سید عباس دعایی : مسابقه موسیقی خواجوی کرمانی در خانه هنرمندان، مسابقه پوستر و گرافیک و شعر سه برنامه آینده

فهرست ۳۳ هنرمندی که از دومین دوره آینه دار دوران جایزه گرفتند/ گفته های حمید باستانی پاریزی، مهدی مکی نژاد، پیروز ارجمند، سید محمد علی گلاب زاده/ سید عباس دعایی : مسابقه موسیقی خواجوی کرمانی در خانه هنرمندان، مسابقه پوستر و گرافیک و شعر سه برنامه آینده

رییس مرکز کرمان شناسی پیشنهاد داد: هر ساله این مراسم در بازه زادروز باستانی پاریزی تا خواجوی کرمانی برای معرفی کرمان و فرهیختگان این دیار برگزار شود.

ایران آرت: در مراسمی در فرهنگستان هنر، نمایشگاه از باستانی پاریزی تا خواجوی کرمانی، هدایای ۳۳ برگزیده خود را تقدیم کرد.

روز خواجوی کرمانی که با نکوداشت این شاعر بزرگ و اجرای ارکستر ملی و اهدای جوایز ۵ نفر برگزیده نمایشگاه آینه دار دوران با نام از باستانی پاریزی تا خواجوی کرمانی با قرائت بیانیه داوران در تالار وحدت برگزار شده بود این بار با پایان دی ماه در فرهنگستان هنر میزبان همه این هنرمندان و همراهان خود بود.

به گزارش دبیرخانه این رویداد، آثار این هنرمندان، از روز باستانی پاریزی که ۴ دی ماه مطابق با زادروز این استاد، تا ۱۷ دی ماه روز خواجوی کرمانی، در فرهنگستان هنر در معرض دید علاقه مندان بود و در پایان دی ماه، اهدای هدایای هنرمندان بر اساس نظر داوران محترم انجام شده به صورت وبینار از این مرکز این مراسم برای تمامی هنرمندان شرکت کننده در این فراخوان و علاقه مندان مهمانان این برنامه به صورت زنده پخش شد.

در این برنامه از اسرافیل شیرچی که مدیر برنامه کارگاه هنری نقاشی خط از اشعار خواجوی کرمانی با ۲۰ هنرمند دیگر در برنامه اختتامیه روز خواجو بودند تقدیر صورت گرفت و ایشان به توضیح برنامه پرداخت.

مراسم اهدای جوایز برگزیدگان دومین جایزه آینه دار دوران در فرهنگستان هنر

همچنین، از کوروش پارسا نژاد و امیر سقراطی برای همراهی های شان تقدیر ویژه ای به عمل آمد.

در کنار این برنامه برای همراهی خانواده های گرانقدر استاد باستانی پاریزی و بانو طاهره صفارزاده از ایشان یاد و قدردانی شد.

پیام حمید باستانی پاریزی فرزند استاد به مناسبت این برنامه نیز خوانده شد:

با سلام و تشکر از همه هنرمندان عزیزی که به فراخوان موسسه آیینه داران دوران پاسخ مثبت دادند و با ارائه کارهای نگارگری، خطاطی و نقاشی خودشان باعث رونق این برنامه و شکل دادن به اهداف اصلی آن شده اند.

در واقع، هدف اصلی برنامه آیینه دار دوران یافتن راهکاری جدید برای آشنایی و یادگیری فرهنگ بشریت وجذب تجربه گذشتگان و تداوم آن میراث از طریق کتابخوانی است. به خصوص میراث غنی فرهنگی و تاریخی ایران زمین که به دالیلی شاید نسل های جوانتر کمتر به آن توجه کرده اند.

وی افزود: یکی از راهکارهایی که به نظر رسید درخواست خواندن کتب و نوشته های فرهیختگان و نویسندگان نامدار ایرانی توسط هنرمندان رشته های مختلف هنرهای تجسمی و شنیداری، مثل نقاشی، خطاطی، مجسمه سازی، فیلم و عکس، موسیقی است و تبدیل برداشتِ هنرمند از آن متن به اثری هنری در زمینه کاری خودش. چرا که در این روزگار و به مدد پیشرفتهای سریع در امر ارتباطات تصویری و صوتی شاید کمتر نوجوان یا جوانی به جای پرسه زدن در فضاهای دیداری و شنیداری مایل به خواندن کتاب باشد. اما دیدن یا شنیدن یک اثر هنری و آگاهی یافتن از ارتباط آن با یک کتاب یا نوشته میتواند وی را به دیدن و خواندن متن الهام بخش به هنرمند تشویق کند. و به زبانی دیگر، از هنرهای تجسمی و شنیداری به عنوان پلی به فرهنگ کتابخوانی استفاده کرد.

فرزند روانشاد باستانی پاریزی تصریح کرد: ایده بازتاب هنری نگرش باستانی پاریزی، توسط جناب آقای سیدعباس دعایی در سال 1394 مطرح شد و بنا به علاقه خاصی که ایشان به شادروان باستانی پاریز داشتند، مجموعه آثار ایشان به عنوان شروع به کار انتخاب شد. چرا که علاوه بر تعدد کتب ایشان، نثر شیرین و ساده نوشته های باستانی پاریزی و تنوع درمطالب مطرح شده می توانست هنرمندانی با گرایش ها و سلایق مختلف را بیشتر جذب موضوع کند. خوشبختانه بازخورد موضوع بسیار امیدوارکننده بود.

وی در بخشی از سخنانش گفت: برای دوره های بعد باید آثار یکی دیگراز بزرگان فرهنگ و ادب ایران به عنوان موضوع برنامه انتخاب شود، که به شکلی موضوع سال گذشته، شاعره و نویسنده و محقق گرامی طاهره صفارزاده و آثار ایشان بود. اگرچه از نظر شکلی، نوعی ترکیب و تداخل بین این برنامه سالانه و بزرگداشت شاعر شهیر، خواجوی کرمانی در یکی دو سال گذشته بوجود آمده است.

در هر حال، آنچه که از نظر بنیانگذاران این برنامه و حامیان فرهنگی و مالی آن مهم است، تشویق به فرهنگ کتابخوانی و ارتباط با میراث مکتوب گذشتگان چندهزارساله این مرز و بوم است، به شکلی که ارتباط فرهنگی نسل ها برجای ماند و گسستگی فرهنگی ایجاد نشود و از همه مهمتر، قرار نباشد از تجارب گذشتگان بی اطالع باشیم و خود مجددا آنرا تکرار و تجربه کنیم. امیدواریم با یاری حامیان این برنامه و از آن مهمتر، مشارکت هنرمندان گرامی در سالهای آینده شاهد آثار برجای ماندنی بیشتری باشیم.

در پایان این پیام آمده است: شادروان پدر، هرسال کلاس درس تاریخ خود را با این شعر رودکی شروع میکردند

هرکه نامخت از گذشت روزگار

نیز ناموزد زهیچ آموزگار

مردمان بخرد اندر هر زمان

راز دانش را به هر گونه زبان

گرد کردند و گرامی داشتند

تا به سنگ اندر همی بنگاشتند

دانش اندر دل چراغ روشن است

وز همه بد بر تن تو جوشن است

سپس در بخشی دیگر از مراسم، مهدی مکی نژاد، از اعضای هیات علمی فرهنگستان هنر که دبیرخانه این دوره جایزه آینه دار دوران را میزبانی می کرد، ضمن اشاره به اهمیت توجه به فرهیختگان کشور و اهداف این جایزه، گفت: زبان هنر زبانی جهانی است که بیان اختصاصات رفتاری بزرگان جوامع بشری با زبان هنر، باعث استقبال و آشنایی مردم خواهد شد.

او با توضیحاتی در این باره به اهمیت راهبردی و مشخص شدن اهداف این جایزه اشاره کرد که بتواند مسیر درستی را پیش برود و خاطرنشان کرد برای چهره های فرهنگی یا بزرگانی که خدمات بسیاری به این دیار داشته اند، بدینوسیله یاد بدارید تا در این راه به صورت مصداقی بهینه و درست حرکت کرده باشید و با ادامه راه و هدف گذاری مناسب تاثیرگذاری بیشتری را بوجود بیاورید. و با تاکید به پرداختن به چهره های کمتر شناخته شده کرمان در دوره پیش رو همچون مرحوم افضلی پور و دیگر بزرگان معاصر این موقعیت سرزمین صحبت های خود را پایان داد.

در این برنامه پیروز ارجمند، از مدیران موسسه آینه داران دوران در کرمان، گفت: بررسی اهداف این جایزه، نشان می دهد که ظرفیت های هم در موسیقی و هم در شخصیت و آثار مفاخر فرهنگی کرمان برای عرضه وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:از اهمیت اجرای مسابقه موسیقی خواجوی کرمانی که در این دوره زیرنظر موسسه آینه داران دوران با همراهی خانه هنرمندان انجام خواهد شد، نمی توان غافل شد، زیرا، این آثار با کیفیتی قابل قبول و در مکانی شناخته شده و زیر نظر مخاطبانی دغدغه مند اجرا خواهد شد.

او در ادامه تصریح کرد: موسیقی چه به صورت بی کلام و چه به صورت با کلام وسیله ارزشمندی است که می تواند مخاطب را برای شناخت هنرمندان، ادیبان و فرهیختگان آماده کند.

سپس نماهنگ نهایی آینه دار دوران که بر اساس اثر زنده یاد افشین یدالهی برای استاد باستانی پاریزی با خوانندگی استاد شهرام ناظری تهیه شده بود پخش شد.

پس از آن شهرام ناظری در ارتباطی که برقرار و پخش شد درباره پیوند مضامین کلامی شعر با شخصیت باستانی پاریزی سخنانی بیان داشت و یاد مرحوم یدالهی را نیز گرامی داشت.

این برنامه با صحبت های سید محمد علی گلاب زاده، رییس مرکز کرمان شناسی، از طریق وبینار که از کرمان مهمان برنامه بودند ادامه پیدا کرد. او اهمیت جایگاه بزرگان کرمانی را متذکر شد و خواستار برگزاری هر ساله این مراسم در بازه زادروز باستانی پاریزی تا خواجوی کرمانی برای معرفی کرمان و فرهیختگان این دیار شد.

وی تصریح کرد: برنامه آینه دار دوران، نام پربرکتی برای تاریخچه کرمان شناسی و ایران دوستی خواهد ماند.

مراسم اهدای جوایز برگزیدگان دومین جایزه آینه دار دوران در فرهنگستان هنر

در پایان، سید عباس دعایی، دبیر این جایزه با سپاس از تمامی همراهی ها و توجه به بیانیه هیات محترم داوران که در روزخواجو و در تالار وحدت خوانده شد، اعلام جوایز هنرمندان گرامی بر اساس نظر داوران محترم و همراهی موسسه آینه دار دوران را تشریح کرد و همچنین درخواست کرد برای برنامه بعدی که از خواجوی کرمانی تا باستانی پاریزی برای کرمان و چهره های کرمانی در نظر گرفته شده همراهی خانه هنرمندان با این موسسه بر توان این مجموعه بیافزاید.

دعایی برنامه های آینده آینه دار دوران را چنین معرفی کرد: در کنار مسابقه موسیقی خواجو که دکتر پیروز ارجمند دبیر این برنامه است، برای مسابقه پوستر و گرافیک این دوره به دبیری استاد علی خسروی نیز برنامه ها توسط خانه هنرمندان اعلام می شود. همچنین با همراهی خانه شاعران ایران مسابقه شعر از داستانهای استاد باستانی برای کرمان نیز به دبیری استاد سید علی میرافضلی را از برنامه های دیگر از خواجو تا باستانی پاریزی نام بردند که در سایت این موسسه اطلاع رسانی می شود.

در پایان با همراهی مدیران فرهنگستان هنر، جوایز هنرمندان این دوره جایزه آینه دار دوران که با نظر هیات داوران معلوم شده بود همراه با لوح تقدیری تقدیم و جایزه آینه دار دوران رسما دومین دپره خود را پایان داد.

گفتنی ست هنرمندان راه یافته به نمایشگاه آینه دار دوران که بر اساس شخصیت و آثار محمد ابراهیم باستانی پاریزی و دکتر طاهره صفارزاده آثارشان را خلق کردند به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:

علی رضا ابوسعیدی، محمد اسماعیلی، لیلا افشار، لیلا بدرعظیمی، سمیرا پیرزاد، محمد تقی پور، هدیه سادات توحیدی، میثم جعفرخانی، عسل حاذقی، ابراهیم حسین زاده مقبلی، امیر هوشنگ حسین زاده مقبلی،الهه سادات حسینی، امیر دانش مراغی، حامد دلقندی، مهری سیاوشی، علی شعبانی، بهاره شورگشتی،زهره صالحی، علی عابدینی، نجوا عرفانی، زهرا عظیمی، سیده زهرا فاطمی قمی، عطیه فرخ، حمید قالیجاری،سمانه کاظم نژاد، تیام کیانی ده کیانی، فرزانه گرمنجانی، سپیده مساح، سید مهدی موسوی، سید مسلم موسوی، یاسر میرزایی، هیلدا نجات و بهتاش هزاوه.

 

 

 

سید عباس دعایی جایزه آینه دار دوران دومین جایزه آینه دار دوران مسابقه موسیقی خواجوی کرمانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین