کد خبر: 64497 A

جهش قیمت آثار حسین محجوبی/ نقاش بهشت میلیاردی شد

جهش قیمت آثار حسین محجوبی/ نقاش بهشت میلیاردی شد

پس از دیدار نوروزی محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد با استاد حسین محجوبی و حضور در خانه موزه ایشان، اکنون رسانه ها از برپایی نمایشگاه مروری بر آثار او در موزه هنرهای معاصر تهران در ۹۲ سالگی نقاش بهشت خبر می دهند.

ایران آرت: دوم آبان ۱۴۰۰ که پلاک کوچه هجدهم بخارست به نام حسین محجوبی دیوار کوب شد ، یا روزی که هم زمان با جشن تولد ۹۱ سالگی نقاش بهشت، گالری موزه مختص او از سوی دانشگاه تهران و هلدینگ فاطر در باغ نگارستان گشایش یافت، بسیاری از هنردوستان و آگاهان به بازار هنر یک پرسش تعجب برانگیز را مداوم تکرار می کردند: چرا قیمت آثار استاد حسین محجوبی آن قدر که باید بالا نرفته است؟

چرا حسین محجوبی هم نسل سهراب سپهری، منوچهر یکتایی، منیر فرمانفرمائیان، مهدی ویشکایی، ابوالقاسم سعیدی و ... با این رزومه و سابقه چند وجهی درخشان که مردم دلبستگی خاصی به کارهایش دارند، قیمت هایش هم تراز هم نسل هایش نیست؟!

دلایل متعددی در این باره گمانه زنی می شد اما همه می دانستند این جهش قیمت خیلی خیلی زود از راه می رسد و این پیرمرد خوش قلب ، مهربان و عارف که عمری بهشتی موعود را بر بوم ها به مردم هدیه داده است آثارش مرز روانی یک میلیارد تومان را پشت سر می گذارد و قیمت آثار محجوبی به کانال واقعی خویش نزدیک می شود.

البته نقاشی های انرژی بخش و زیبای او همیشه خواهان بسیاری داشته و از همین رو شاید افزایش قیمت اثار حسین محجوبی دل خواه خیلی از مصرف کنندگان کالاهای هنری نباشد اما با توجه به اینکه ایشان از بزرگانی ست که شش و بلکه بیشتر از هفت دهه است بر بلندای هنر ایران تکیه زده قیمت آثارش هم باید گویای این مهم باشد.

دیدار وزیر ارشاد با حسین محجوبی

کلید این اتفاق از چهاردهمین حراج تهران زده شد ، دی ماهی که گذشت یکی از آثار زیبا که از منظر بازار هنر در زمره محبوب ترین سری کارهای ایشان نیست، برآورد قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان اعلام شد که یک پیام روشن به مجموعه داران هنری بود .

این اثر که « آرامش در طبیعت کوهین » نام دارد چند درخت و تشعشع چشم نواز خورشید را در فضایی سوررئال و رویا گونه بازتاب می دهد و با وجود چشم نوازی، محجوبی شناسان آن را درجه یک نمی دانستند ۵۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

در ادامه اثری دیگری از این نقاش که طراحی پارک ساعی و چندین فضای فرهنگی را در کارنامه دارد در صد اثر صد هنرمند گالری گلستان با قیمت بالایی به فروش رفت.

اما به تازگی گالری شیرین در یک نمایشگاه گروهی اثری از درختان و اسب استاد را در ابعاد ۱۱۷در ۱۱۷ که اوایل دهه ۸۰ خورشیدی خلق شده یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری کرد.

به همین ترتیب آثار متنوعی از استاد در نمایشگاه های پایان سال چندین گالری به نمایش و فروش درآمد که هر یک از رشد قابل توجه و جهشی قیمت آثار حسین محجوبی حکایت می کند.

قیمت آثار حسین محجوبی از مرز میلیارد گذشته است و اگر سال های پیش عدالتی در دسترس بود و کارهای او مانند دیگر هم نسل هایش در حراجی های بین المللی ارائه می شد این اتفاق یک دهه پیش باید رخ می داد.

حسین محجوبی

 

میلیاردی شدن قیمت آثار استاد حسین محجوبی در حالی رخ داد که هلدینگ فاطر با هدف معرفی زوایای دیده نشده از تنوع دلپذیر این هنرمند پیشکسوت، نمایشگاهی نمادین از مجموعه شخصی در باغ نگارستان دایر کرد که اکثر آثار غیر قابل فروش اعلان شد و همین نمایشگاه نشان داد که هر چند استاد نقاش بهشت را به درختان سر به فلک کشیده و اسب های نجیبش می شناسند او در طی این هفت دهه آفرینش هنری چه تجربیات متنوع و متفاوتی داشته است.

حال انتظار می رود به یمن نمایشگاه مروری بر آثار ایشان در موزه هنرهای معاصر تهران، امکان مرور ۷۰ سال هنرمندی ایشان فراهم شود و راه اندازی خانه موزه استاد در خیابان بخارست تهران و تاسیس موزه اختصاصی ایشان در لاهیجان آرزوهای این استاد خوش اخلاق و عارف و شاعر مسلک را برآورده کند.

حسین محجوبی هلدینگ فاطر قیمت آثار حسین محجوبی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین