کد خبر: 64284 A

دیدار نوروزی وزیر ارشاد با حسین محجوبی/ دستور وزیر برای نمایش آثار حسین محجوبی در موزه هنرهای معاصر تهران و پیگیری جدی خانه موزه در تهران و موزه نقاش بهشت در لاهیجان

دیدار نوروزی وزیر ارشاد با حسین محجوبی/ دستور وزیر برای نمایش آثار حسین محجوبی در موزه هنرهای معاصر تهران و پیگیری جدی خانه موزه در تهران و موزه نقاش بهشت در لاهیجان

محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد شامگاه یکشنبه هفتم فروردین با حضور در منزل حسین محجوبی با این نقاش شناخته شده دیدار کرد؛ در این دیدار وزیر دستور داد آیین جشن تولد ۹۲ سالگی حسین محجوبی در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شود و بعدتر نمایشگاهی جامع از دوره های مختلف آثار او در موزه به نمایش درآید؛ وزیر قول داد برای تسریع در شکل گیری خانه موزه حسین محجوبی در تهران با شهردار تهران گفتگو کند و در سفری که به زودی به گیلان خواهد داشت موزه استاد در لاهیجان که سال هاست قرار است برپا شود را از محل بودجه های استانی وزارت ارشاد محقق سازد. وزیر ارشاد با ستایش تابلوی خاص ایران ویچ استاد خواستار نمایش ویژه و شایسته آن شدند.

ایران آرت: مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد:  وزیر فرهنگ شب گذشته  در این دیدار که در محیطی صمیمانه  در محل خانه-گالری استاد محجوبی صورت گرفت با ابراز خرسندی از فراهم شدن فرصت این ملاقات، گفت: دیدار و همنشینی با مشاهیر و بزرگان عرصه فرهنگ و هنر ایران اسلامی و قدرشناسی و تکریم از خدمات و تلاش های یک عمر آنها همواره و از ابتدای شروع فعالیت این دولت در فهرست اولویت‌های مهم این وزارتخانه قرار گرفته است افزود: تکریم از بزرگان فرهنگ هنر به عنوان تصمیمی حتمی در دولت جدید با جدیت در حال انجام است.

رئیس شورای هنر در وصف عنوان «نقاش بهشت» که در فضای هنری برای استاد محجوبی به کار برده می شود،  این توصیف را بسیار ارزشمند و ارزنده نام این استاد پیشکسوت دانست و گفت: نقاش بهشت عنوان جالب توجه ای است که تجلی آن در آثار و نقاشی‌های این پیشکسوت هنرهای تجسمی قابل درک و فهم است.

در ادامه این دیدار استاد حسین محجوبی نیز با تشکر و قدردانی از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در منزل وی، با تشریح و مرور تالیفات مکتوب خودش درباره آثار نقاشی های خود، اظهار داشت: شماری از این نقاشی ها را وقتی که احساس کردم زمین درحال فراموشی است، خلق کردم در واقع نقدم به جریانی است که باعث آسیب به طبیعت کشورمان شده و از همین منظر بیشترین نقاش‌هایم با مضمون طبیعت بکر و سرزمین سبز ایران پهناور اسلامی نشأت گرفته است.

دیدار وزیر ارشاد با حسین محجوبی

این هنرمند پیشکسوت هنرهای تجسمی همچنین با اشاره به اثری با عنوان «ایران‌ویج» و تشریح ابعاد مختلف محتوایی این نقاشی، تاکید کرد: ایران مهد تمدن و نخستین منطقه آبادی و آبادانی است که تمدن از آن شروع شد و این اثر نیز در پاسداشت تمدن فرهنگی ایران نقاشی شده که از دریای خزر تا خلیج فارس را در قالب سرزمینی سبز و شاداب و پرنشاط تصویر کرده است.

استاد محجوبی در ادامه بااشاره به تعدد آثارش  که تمامی فضای خانه این هنرمند را فرا گرفته است  از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تأسیس خانه‌ موزه وی در تهران درخواست مساعدت کرد.

وی همچنین با اشاره به پیگیری های انجام گرفته درباره پیشنهاد راه اندازی  و شکل‌گیری بنیاد و موزه حسین محجوبی در گیلان از دکتر اسماعیلی درخواست کرد در این زمنیه هم مساعدت نمایند.

محجوبی در ادامه تأکید کرد: تأسیس چنین فضاهایی از موضوعاتی است که لازم است نه در مورد من که برای هنرمندان صاحب‌نام و تأثیرگذار عرصه‌های مختلف رخ دهد، جریانی که می‌تواند باعث حفظ هنر آنها و آثارشان برای آیندگان شود.

دیدار وزیر ارشاد با حسین محجوبی

در بخش دیگری از این دیدار وزیر فرهنگ نیز با اشاره به اینکه خانه- گالری استاد محجوبی ، از بعد هنری فضایی درخور توجه و نگهداری است افزود: پیشنهاد تبدیل خانه موزه استاد محجوبی و راه اندازی بنیاد و موزه ای برای نمایش هنرهای معاصر در گیلان در دستور کارهمکاری این وزارتخانه با سایر نهادهای متولی قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای هنر همچنین ضمن استقبال از پیشنهاد رونمایی از ۷۰۰ اثر استاد که بنا به گفته این نقاش هنوز معرفی و دیده نشده اند، تاکید کرد: می توان همزمان با سالروز تولد استاد محجوبی در ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری این آثار در مکانی درخور رونمایی و در معرض نمایش عموم قرار گیرد.

در ادامه این دیدار استاد محجوبی کتاب گزیده منتخب آثارش را را با امضا و یادداشت متن به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا  کرد.

در پایان این نشست صمیمانه و پس از بازدید از آثار  استاد محجوبی ددر خانه-گالری این هنرمند، لوح تقدیر و هدیه نوروزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این هنرمند اهدا شد. 

محمود شالویی دستیار وزیر و مدیر کل حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این دیدار وزیر فرهنگ و  ارشاد اسلامی  را همراهی کردند.

دیدار وزیر ارشاد با حسین محجوبی

استاد حسین محجوبی متولد ۲۴ اردیبهشت ۱۳۰۹ در لاهیجان است. او نقاش، معمار و طراح بسیاری از پارک‌های ایران از جمله پارک ساعی تهران بوده است. این پیشکسوت هنر معاصر ایران که آثارش شهرت  جهانی دارد، بیشتر از ۷۰ سال است که دنیاهای سرسبز و خیال‌انگیزش را به تصویر کشیده و ارائه کرده است و این ذوق نقاشانه همچنان در جریان هنر معاصر ایران ادامه دارد.

 

حسین محجوبی علی کاویان هلدینگ فاطر محمد مهدی اسماعیلی خانه موزه حسین محجوبی قیمت آثار حسین محجوبی نقاشی ایران ویچ حسین محجوبی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین