کد خبر: 69121 A

عباد رضا اسلامی| موزه هنرهای معاصر تهران | شرکت ضیا اکو ZiaEco

جنجال فضای سبز موزه هنرهای معاصر تهران چه بود؟/ عباد رضا اسلامی و ایده های تازه برای ۶ باغچه موزه/ ۹ کتاب در ۱۲ ماه/ دیدار ۲۵ هزار نفر در ۴۰ روز گذشته از موزه

جنجال فضای سبز موزه هنرهای معاصر تهران چه بود؟/ عباد رضا اسلامی و ایده های تازه برای ۶ باغچه موزه/ ۹ کتاب در ۱۲ ماه/ دیدار ۲۵ هزار نفر در ۴۰ روز گذشته از موزه

رئیس موزه هنرهای تهران با اشاره به حاشیه‌های ایجاد شده درباره فضای سبز این موزه در رسانه‌ها گفت: تمام واقعیت فضای سبز موزه در رسانه‌ها منعکس و منتشر نشد... در ۴۰ روز گذشته بیش از ۲۵ هزار نفر از دو نمایشگاه‌ ردپا و هایپررئالیسم دیدن کردند.

ایران آرتعباد رضا اسلامی روز دوشنبه (۲۲خرداد) در نشست خبری که در جریان بازدید اصحاب رسانه از نمایشگاه‌های «رد پا» و «هایپررئالیسم» برگزار شد، در پاسخ درباره حاشیه‌های ایجاد شده برای فضای سبز موزه هنرهای معاصر تهران به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از خبرها و حاشیه‌هایی که در این رابطه ایجاد شد، قدردانی می‌کنم، با این موضوع شاید بستر و فرصت ایجاد شد تا دقت بیشتری به فضای پیرامونی و به خصوص سبز موزه داشته باشیم.

وی گفت: موزه هنرهای معاصر تهران بر اساس نمادهایی که در آن کار شده است همچون خانه ایرانی، باغ ایرانی و معماری از اندرونی و بیرونی‌های متعددی برخوردار است به ویژه ۶ باغچه‌ای که در فضای مرکزی آن تعبیه شده است، از بدو تاسیس این موزه با پوشش‌ گیاهی که داشته، پابرجاست.

اسلامی افزود: باغچه‌هایی که در موزه هنرهای معاصر تهران است، بخشی از آنها عمیق هستند، درختچه‌ها و گل‌هایی که ضرورت دارد در مکان‌های عمیق‌تر کاشته شود، کاشته شده است و بخشی از آنکه عمق ندارد، در طول سالیان اخیر با بوته های گیاهی که چندان ریشه ندارند بهره‌مند بوده است.

نمایشگاه ردپا و هایپررئالیسم در موزه هنرهای معاصر تهران

رئیس موزه هنرهای تهران بیان کرد: آنچه که درباره فضای سبز موزه هنرهای معاصر تهران و کاشت گیاهانی خاص در فضای مجازی منعکس شد، بخشی از واقعیت بود، سپاسگزار هستیم که به این موضوع حساس شدید، و برای من که مسئول این نهاد و پاسخگو هستم خیلی رضایت بخش است که انقدر جامعه به موضوع موزه حساس است و این حساسیت برای ما سرمایه‌ای است که بتوانیم از آن بهره‌مند شویم، البته این سرمایه می‌تواند، مشاوره‌هایی را به موزه هنرهای معاصر تهران ارایه دهد.

وی اظهارداشت: برنامه‌ریزی‌هایی در حوزه فضای سبز موزه هنرهای معاصر تهران انجام شده است، قرار است برای نخستین بار به مناسبت‌های مختلف آثار فضای باغ مجسمه موزه به دلیل ارتباط حجم، کارهای دست و محیط زیستی، به صورت آلبومی منعکس شود و همزمان با نوروز امسال بخشی از آنکه با این رویداد مطابقت داشت به صورت آلبوم درآمد و ۲۵ خرداد به مناسبت روز جهانی گل و گیاه، برنامه‌هایی در این حوزه خواهیم داشت.

اسلامی خاطرنشان کرد: آنچه که در فضای مجازی درباره فضای سبز موزه هنرهای معاصر تهران منتشر شد، بخشی از آن واقعیت داشت، گیاهانی که کاشته شد، از مشاورانی در این حوزه بهره بردیم، دیوارهای سبز موزه نیز در راستای حفظ محیط زیست توسط مشاورانی احیاد و ایجاد شده است. اگر اخبار فضای سبز موزه واقعی‌تر منعکس می‌شد، شاید این حساسیت وجود نداشت شاید تشابه گیاهی باعث ایجاد مسایلی در این حوزه شده است.

رئیس موزه هنرهای تهران در بخش دیگری از سخنان خود درباره رویکرد فعالیت‌های این موزه گفت: موزه هنرهای معاصر تهران رویکرد جدیدش را براساس سیاست‌های معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل مرکز هنرهای تجسمی، بیشتر بر اساس تعمیق و مطالعاتی ترسیم کرده است. علاقه‌مند هستیم که فضای موزه براساس تعریفی که دارد، موضوع‌ها و ماموریت‌هایش را به پیش ببرد.

وی افزود: امروزه طراحی و ارتباط موزه با بازدیدکننده، کاملا براساس حواس پنج‌گانه ترسیم شده است، بازدیدکننده در فضای موزه قرار می‌گیرد و به نوعی روانشناسی محیط را برای ما ترسیم می‌کند و موزه باید روایت‌های بازدیدکنندگان را مورد توجه قرار دهد و براساس این روایت‌ها، مستندسازی کند و به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

اسلامی بیان کرد: موزه برگرفته از محیط‌های شهری و تعریفی است که برای خود دارد، موزه هنرهای معاصر، بنایی فاخر و ارزشمند است که ثبت ملی شده است و با نشانه‌های معتبر، سنتی و مدرنیته، نشانه‌هایی از بافت‌های عمیق کشور دارد، ما سعی کردیم با این ویژگی‌ها موزه را با نگاه بازدیدکننده تلفیق کنیم و برنامه‌ها و رویدادها با این محورها پیش برود.

_۹ کتاب در یک سال

رئیس موزه هنرهای تهران با اشاره به توجه به حوزه انتشار کتاب در حوزه هنرهای تجسمی اظهارداشت: در این حوزه همکاری‌هایی را با ناشران، گالری‌داران و دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه سوره داشتیم و ۹ اثر رونمایی خواهد شد.

وی افزود: کتاب «شاهکارهای نگارگری» توسط انتشارات یساولی در حال انتشار است، شاید این کتاب سومین نسخه از شاهکارهای نگارگری باشد که منتشر می‌شود، تغییرات بسیار عمده‌ای و علمی‌تر در این اثر لحاظ شده است و ۷۰ درصد تغییرات داشته است.

اسلامی با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های «رد پا» و «هایپررئالیسم» در موزه هنرهای معاصر تهران گفت: با برپایی این نمایشگاه‌ها، در بخش گالری‌های پایین موزه هنرهای معاصر به نوعی دائما از آثار گنجینه ارایه خواهد شد.

_موزه ها زنده اند و آرامستان آثار هنری نیستند

رئیس موزه هنرهای تهران بیان کرد: در یک سال گذشته، فضای درونی موزه به ویژه رمپ‌ها، آثاری از هنرهندان به‌نام دنیا همچون جاکومتی و هیلتونن دوباره جانمایی و بازگردانده شده است و امیدواریم تعداد دیگری از آثار هنرمندان نیز در فضای موزه به نمایش گذاشته شود.

وی افزود: امروزه موزه‌ها را دیگر فضای مرده و مکانی برای نگهداری اشیا نمی‌دانیم، تفسیرهای زنده بودن، شاد بودن از آنها استخراج می‌کنیم، یک ضلع موزه هنرهای معاصر معماری فاخر، ضلع دیگر آثار ارزشمند داخلی و خارجی در گنجبنه موزه است و یک ضلع سومش بازیدکنندگان هستند که از این آثار دیدن می‌کنند، مناسب‌سازی فضای موزه برای بازدید افراد کم‌توان از برنامه‌های دیگر این نهاد است و همچنین برنامه‌هایی برای بازدید کودکان و نوجوانان و آشنایی آنان با موزه تدوین می‌شود.

نمایشگاه ردپا و هایپررئالیسم در موزه هنرهای معاصر تهران

امیر راد مشاور هنری نمایشگاه‌های «رد پا» در این نشست اظهار داشت: نمایشگاه «رد پا» (درنگی بر مراوده هنرمند و جهان پیرامون)، از گالری اول تا ششم توسط گروه پژوهش موزه هنرهای معاصر برپا شده و نمایشگاه «هایپررئالیسم» (مروری بر آثار پست‌مدرن گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران) از گالری هفتم موزه با نمایشگاه‌گردانی جمال عرب‌زاده برپا شده است.

راد گفت: در نمایشگاه «رد پا»، آثار فاخری از هنرمندان داخلی و خارجی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شده است و تعدادی از آثار این نمایشگاه نیز خارج از آثار گنجینه موزه است، ۲۳ اثر برای نخستین بار در این رویداد به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: در نمایشگاه «ردپا» ۲۹ اثر از هنرمندان خارجی و ۵۴ اثر از هنرمندان ایرانی و در نمایشگاه هایپررئالیسم، ۳۲ اثر از هنرمندان خارجی به نمایش گذاشته شده است که ۱۰ اثر برای نخستین بار به نمایش درآمده است. در دو نمایشگاه ۳۳ اثر برای نخستین بار به نمایش گذاشته است. در نمایشگاه «هایپررئالیسم»، سه اثر در گنیجینه موزه هستند که در دوره‌های بعدی نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهند شد.

راد خاطرنشان کرد: امروز موزه‌ها به عنوان آرامستانی برای آثار نیستند و در جریان تعامل مخاطب با این مکان فعال خواهد بود، مخاطب جزیی از آثار و جزیی از موزه تلقی می‌شود و صرفا بیننده نیست و مخاطب فعال خواهد بود، براساس این رویکرد نیز نمایشگاه‌های «رد پا» و «هایپررئالیسم» برپا شده و فعالیت ذهنی مخاطب مدنظر است و بخشی از آن تعاملی است که مخاطب با آثار هنری پیدا می‌کند.

مشاور هنری نمایشگاه‌های «رد پا» درباره طراحی و چیدمان این نمایشگاه نیز توضیحاتی ارایه کرد و افزود: نشست‌های تخصصی در رابطه با این نمایشگاه‌ها نیز برگزار خواهد شد.

نمایشگاه ردپا و هایپررئالیسم در موزه هنرهای معاصر تهران

_ مجید ضیائی، مدیر عامل شرکت ضیا اکو ZiaEco و دیوارهای سبز زنده در موزه هنرهای معاصر تهران

مجید ضیائی، مدیر عامل شرکت ضیا اکو Zia Eco که در سال های گذشته دو دیوار سبز زنده در محیط اداری موزه هنرهای معاصر تهران طراحی و اجرا کرده است نیز در این نشست توضیحاتی در خصوص بازیابی فضای سبز موزه ارائه داد.

مهندس مجید ضیائی گفت: تعدادی از موزه‌های جهان در زمان بازسازی اقدام به ایجاد دیوار‌های سبز کردند که به صورت آثاری زنده هستند و نقش زمان را نمایش می‌دهند و توجه به طبیعت در آن‌ها پررنگ است. ما هم در زمان بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران طرحی را به دفتر فنی موزه ارائه کردیم و دو دیوار سبز برای موزه طراحی و ایجاد شد. هم اکنون نیز اقدامات مطالعاتی برای طراحی فضای سبز و باغچه‌های موزه در حال انجام است تا به زودی بتوانیم یک فضای سبز در خور شأن موزه طراحی کنیم.

نمایشگاه ردپا و هایپررئالیسم در موزه هنرهای معاصر تهران

_۲۵ هزار دیدار کننده در ۴۰ روز

حسن نوفرستی روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران نیز در این نشست اظهارداشت: در این مدتی که نمایشگاه‌های «رد پا» و «هایپررئالیسم» برپا شده است بیش از ۲۵ هزار نفر، از این نمایشگاه‌ها دیدن کردند، میانگین بازدید روزانه شنبه تا چهارشنبه، بیش از ۵۰۰ نفر و پنجشنبه و جمعه بیش از ۹۰۰ نفر بوده است.

در پایان نشست نیز اصحاب رسانه از آثار نمایشگاه‌های «ردپا» و «هایپر رئالیسم» دیدن کردند.

نمایشگاه ردپا و هایپررئالیسم در موزه هنرهای معاصر تهران

نمایشگاه‌های «هایپر رئالیسم: از تصویر تا واقعیت» مروری بر آثار پست مدرن گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نمایش ۳۳ اثر و «ردپا: درنگی بر مراوده هنرمند و جهان پیرامون» نمایش گزیده‌ای از آثار ایرانی و خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران؛ ۲۹ اثر خارجی و ۵۴ اثر ایرانی، ۱۱ اردیبهشت تا چهارم تیر در موزه هنرهای معاصر تهران به نشانی خیابان کارگر شمالی، جنب بوستان لاله دایر است.

موزه هنرهای معاصر تهران امیر راد عباد رضا اسلامی حسن نوفرستی مجید ضیائی شرکت ضیا اکو شرکت ضیااکو ZiaEco
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین