کد خبر: 70829 A

حراجی کریستیز| قرآن به سرقت رفته از شیراز

کریستیز حراج قرآن به سرقت رفته از شیراز را متوقف کرد

کریستیز حراج قرآن به سرقت رفته از شیراز را متوقف کرد

مصحف سرقتیِ شیراز که قرار بود در حراجی کریستیز به فروش برسد به حالت تعلیق درآمد.

ایران آرت: حراجی کریستیز در لندن درباره «فروش برگ‌هایی از قرآن به‌سرقت رفته از موزه شیراز» گفته است که این حراجی فروش شئ مورد اشاره را متوقف کرده است.

یک سخنگوی این حراجی در پاسخ به بی‌بی‌سی گفته کمی قبل از به حراج گذاشتن این شی گزارش‌هایی به کریستیز رسید و این حراجی به‌سرعت تصمیم گرفت حراج این شئ را به تعلیق درآورد تا تحقیقات بیشتری درباره آن انجام دهد.

این در حالی است که رسانه‌ها در هفته‌های گذشته اعلام کرده بودند که دو برگ از  مصحف شریف که از موزه شیراز سرقت شده، قرار است روز ۲۶ اکتبر (۴ آبان) در حراج کریستیز لندن به فروش برسد.

شیراز

عصر روز چهارشنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۸۲، در آخرین ساعت کاری موزه، ۴ نفر با تهیه بلیت، وارد موزه خلوت پارس شیراز شدند، سپس نقاب به سر کشیدند، با اسحله نگهبانان را به سکوت واداشتند، یک ویترین را شکستند و یک کتاب خطی را ربودند. روز بعد، فرماندار شیراز، به عنوان رئیس شورای تامین شهر، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «در این سرقت، یک جلد قرآن خطی به سرقت رفته است.» (روزنامه همبستگی، شماره ۷۰۲، صفحه ۱۱، پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۲) او با اعلام خبر به دست‌آمدن اطلاعات اولیه از سارقان و آغاز عملیات جست‌وجو و پیگیری، ابراز امیدواری کرده بود که دزدها به زودی دستگیر شوند. آرزویی که هیچ‌گاه محقق نشد.

قرآن سرقتی، یک نسخه منحصر به فرد از کتابت مصحف شریف بود متعلق به قرن دوم یا سوم هجری. نسخه‌ای که توسط کاتبان ایرانی به نگارش درآمده بود و به لحاظ نوع نوشتار و تذهیب، بی‌همتا بود. این کتاب کهن کوفی با شماره ۵۴۸ در موزه پارس شهر شیراز نگه‌داری می‌شد.

 

حراج کریستیز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین