کد خبر: 71098 A

روشنک امین الهی | ایام گالری دبی| السرکال اونیو دبی

روشنک امین الهی و چهره‌های ایستادگی / عکس ها

روشنک امین الهی و چهره‌های ایستادگی / عکس ها

آنچه آثار روشنک امین الهی را تاویل پذیرتر و برجسته می کند حذف صورت این زنان است.

ایران آرت: این روزها گالری ایام دبی، یکی از پیشروترین گالری های خاورمیانه میزبان آثار روشنک امین الهی،  هنرمند ایرانی ست؛ نمایشگاهی که با استقبال جالب توجهی نیز روبرو شده است و نوعی گرامی داشت زنان است.

چهره های ایستادگی "Faces of Resilience" عنوان این نمایشگاه است که داستان‌های زنانی از سراسر دنیا را برجسته می‌کند که در جوامع مردانه‌ راه نو گشودند، در مقابل سختی‌ها مقاومت کردند و امضای خویش را به ثبت رساندند.

زنانی که به عنوان محور توسعه‌ نقش‌آفرینی کردند و الهام بخش شدند.

زنان روشنک امین الهی از زمینه‌های گوناگون می‌آیند، از اجداد مختلف، قاره‌ها و مسیرهای زندگی متفاوت.

هر زن داستان منحصر به فرد خود را دارد، اما به طور جمعی، آن‌ها داستان جهانی از شجاعت ، باورمندی و ایستادگی را نمایان می‌سازند.

نقاش ، پرتره‌های زنانی که شهروندان عادی هستند را در کنار پرتره چهره های جهانی قرار داده تا نشان دهد موضوع اش موقعیت خانوادگی یا شغلی شان نیست؛ انگشت اشاره نقاش به فصل مشترک همه آنها، جسارت قدم بزرگ تر برداشتن برای یافتن راه های تازه در دنیای مردسالار است.

روشنک امین الهی،  رویکرد ها و اقدامات متعددی از شجاعت را برجسته می‌کند، از جمله مخالفت با تبعیض نژادی، اعمال فعالیت‌های فرهنگی و زیست محیطی و صد البته نرمال‌سازی رهبری زنانه که این روزها مبحثی جهانی ست.

 

روشنک امین الهی Roshanak Aminelahi | ایام گالری Ayyam

آنچه آثار روشنک امین الهی را تاویل پذیرتر و برجسته می کند حذف صورت این زنان است.

در طول تاریخ هنر، زنان به طور مداوم از منظر زیبایی ظاهری و فرم جسمانی خود سوژه بوده اند و روشنک، آگاهانه چهره‌های آن‌ها را مخفی می‌کند تا تمام توجه بر زیبایی دستاوردها و شخصیت آن‌ها تمرکز کند.

روشنک با حذف چهره ، از تبعیض بر اساس الگوهای ذهنی جلوگیری می‌کند و در عوض در محیط‌ پیرامونی و یا تزئینات لباس این شخصیت ها کنش نقاشانه خود را بروز می دهد.

هنرمند برای این مهم از تکنیک‌های نقطه‌زنی و بلوک‌سازی رنگ بهره می برد.

روشنک امین الهی Roshanak Aminelahi | ایام گالری Ayyam

اتفاقن همین شیوه نقاشانه آن‌ها را بیانگرایانه تر می کند و در عین تصاویر بی‌چهرگی، زنان را آشنا جلوه می دهد.

از همین رهگذر پرتره‌ها نماد انرژی زنانه هستند و شاهکاری از پیشرفت جوامع عصر معاصرند که از طریق سال‌ها ایستادگی و مبارزه برای برابری در جهان مردسالار، به دیدار کنندگان این آثار نهیب می زنند.

در این نمایشگاه یک سری نقاشی با تکنیک نقاشی نقطه‌ای نمایش داده شده است. هنرمند از این تکنیک برای آفرینش شاخه‌هایی که دنبال عشق یک پرنده است، استفاده می‌کند.

طراحی هایی گزنده ، منتقدانه و بسیار توجه برانگیز نیز در این نمایشگاه ارائه شده است؛ که هر چند در بافتار نقاشانه ربط زیباشناسانه با بخش اصلی نمایش ندارند اما در گفتمان محوری نمایش مهم هستند و از دل گفته های هنرمند و نقد او به وضعیت زنان در جهان پرده برمی‌دارد.

این بخشی از یکی از طراحی هاست:

روشنک امین الهی Roshanak Aminelahi | ایام گالری Ayyam

در استیتمنت ی که گالری ایام منتشر کرده آمده است این کنش ، الهام گرفته شده از شعر احمد شاملو به نام "سلاخی میگریست به قناری کوچکی‌دلباخته بود".

این شعر با عنصر داستان‌سرایی مکرر  این آثار همخوانی دارد. داستان‌هایی که در سیمای بی‌چهره این زنان تاریخ ساز کشف می‌شوند.

روشنک امین الهی Roshanak Aminelahi | ایام گالری Ayyam

 

این هم برشی دیگر از یکی از این طراحی هاست

نمایشگاه "چهره های ایستادگی " روشنک امین الهی تا 11 دی ماه در گالری ایام دبی در خیابان السرکال واحد 11 ادامه خواهد داشت.

احمد شاملو گالری ایام دبی السرکال اونیو دبی روشنک امین الهی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین