کد خبر: 71323 A

بیتلز| جان لنون| نقاشی گروه بیتلز| حراجی کریستیز

حراج تنها نقاشی گروه بیتلز/ تابلوی جان لنون و دوستان چگونه سر از ژاپن درآورد؟ +عکس

حراج تنها نقاشی گروه بیتلز/ تابلوی جان لنون و دوستان چگونه سر از ژاپن درآورد؟ +عکس

پس از کشف یک نقاشی مشخص شد که اعضای گروه موسیقی بیتلز آن را خلق کرده‌اند. حال این اثر قرار است در حراج کریستیز نیویورک در معرض فروش گذاشته شود.

ایران آرت: تنها نقاشی به جا مانده از گروه «بیتلز» به زودی در حراج کریستیز به بالاترین پیشنهاد دهنده فروخته می‌شود. جان لنون، رینگو استار، جرج هریسون و جیمز پُل مک‌کارتنی اعضای «بیتلز» این اثر را مشترکا خلق کرده‌اند.

پس از کشف یک نقاشی مشخص شد که اعضای گروه موسیقی «بیتلز» آن را خلق کرده‌اند. حال این اثر قرار است در حراج کریستیز نیویورک در معرض فروش گذاشته شود.

ماجرا از این قرار است که گروه «بیتلز» شامل جان لنون، مک کارتنی، جرج هریسون و رینگو استار، در اوج شهرت، در میانه توری بودند و قرار بود طی آن، پنج برنامه را در عرض سه روز در میدان مشهور «نیپون»، شهر بودوکان واقع در کشور ژاپن اجرا کنند؛ که این اتفاق با موافقت‌ها و مخالفت‌های همراه بوده است.

کلیت ماجرا این است که اعضای «بیتلز» زمانی که در ژاپن اجرا نداشتند، در مجموعه ریاست جمهوری «هیلتون» واقع در توکیو ساکن شدند و پس از این ماجراست که آنها به خلق اثری هنری در قالب نقاشی پرداختند. آنها به دلیل داشتن مخالفان ژاپنی مورد محافظت قرار گرفتند که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

گروه بیتلز، (از چپ به راست) پل مک کارتنی، جان لنون، رینگو استار و جورج هریسون در یک کنفرانس مطبوعاتی در توکیو/ عکس در ۲۹ ژوئن ۱۹۶۶ گرفته شده است.

به اعتقاد برخی کارشناسان این نقاشی کشف شده تنها اثر هنری است که به طور مشترک توسط هر چهار عضو «بیتلز» خلق شده؛ یا حداقل اینکه هر چهار نفر آن را امضا کرده‌اند. این اثر قرار است اوائل فوریه در خانه حراج کریستیز در نیویورک در معرض فروش گذاشته شود.

کیسی راجرز (کارشناس کریستی) در این‌باره گفت: قیمت تخمین زده برای نقاشی گروه «بیتلز» چیزی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار است و این اثر لحظه‌ای جادویی برای بیتلزها رقم خواهد زد.

کارشناس کریستی درباره این نقاشی با ابعاد ۲۱.۵ در ۳۱ اینچ گفت: کشف اثری با امضا و تایید اعضای «بیتلز» اتفاق بسیار نادری است که رخ داده و تا امروز چنین داشته‌ای متعلق به این گروه کشف نشده است. باید بگویم این اثر برای مجموعه‌داران آثار هنری و اهالی موسیقی یک داشته جذاب خواهد بود.

کشف تنها نقاشیِ گروه بیتلز / اثری که بین چهارصد تا ششصدهزار دلار فروخته می‌شود

گروه بیتلز، (از چپ به راست) پل مک کارتنی، جان لنون، ​​رینگو استار و جورج هریسون در یک کنفرانس مطبوعاتی در توکیو/ عکس در ۲۹ ژوئن ۱۹۶۶ گرفته شده است.

نقاشی بیتل‌ها چگونه خلق شد؟

به گزارش ایلنا، اینکه این نقاشی چگونه توسط جان لنون و رفقایش خلق شده؛ ماجرایی دارد. موضوع این است که گروه «بیتلز» سال ۱۹۶۶ حدود ۱۰۰ ساعت در ژاپن حضور داشته‌اند. در زمان خارج از اجرا جیمز پل مک‌کارتنی و جان لنون برای دیدن مناظر و مناطق دیدنی توکیو بیرون می‌روند. دو نفر دیگر هم برای امنیت بیشتر به دستور مقامات محلی در هتل می‌مانند.

این اتفاق زمانی افتاده گه اعضای «بیتلز» موافقان و منتقدانی داشتند. ژاپنی‌ها با شعارها و حرف‌های ملی‌گرایانه اعضای گروه را تهدید می‌کنند. در همین مقطع است که برخی ژاپنی‌ها از یک گروه راک غربی که در خانه معنوی هنرهای رزمی اجرا داشته، عصبانی بودند.

چنین فضایی در آن زمان به نفع اعضای «بیتلز» نبوده،‌ چراکه آنها نیز در زمینه موسیقی راک فعالیت‌ داشته‌اند و اتفاقا در این زمینه یکی از گروه‌های مطرح بوده‌اند.

تابلوی بیتلز محصول سال ۱۹۶۶ که به زودی در خانه حراج کریستی به فروش می‌رسد

طبق بیانیه مطبوعاتی کریستی، در آن دوران که جان لنون و دیگر اعضای «بیتلز» در ژاپن اجرا داشته‌اند، یکی از هواداران به اعضای گروه چند وسیله هنری هدیه می‌دهد. در نهایت اعضای گروه دور یک میز می‌نشینند. این در حالی است که یک صفحه خالی از کاغذ ژاپنی روی میز است و در مرکز میز هم یک لامپ روشن است و قطعه‌ای از یکی از آلبوم‌های بیتلز در حال پخش شدن است.

رابرت ویتاکر عکاسی که توسط برایان اپستاین (مدیر گروه بیتلز) انتخاب شده بود، برای عکاسی نزد گروه می‌رود. بر اساس انتشار کریستی او مشاهده می‌کند که آن چهار نفر فارغ از موسیقی، آرام و راضی نشسته‌اند. نقاشی مطرح آنها در همین مقطع خلق شده است.

از قرار معلوم بیتلزها با هنرهای تجسمی غریبه نبودند. جان لنون در مدرسه هنر تحصیل کرده و مک کارتنی در زمینه هنرهای تجسمی و نقاشی مطالعاتی داشته است.

در بیانیه مطبوعاتی کریستیز افزوده شد که جرج هریسون و رینگو استار هم استعداد زیادی در نقاشی داشته‌اند.

نقاشیِ گروه بیتلز

کشف تنها نقاشیِ گروه بیتلز / اثری که بین چهارصد تا ششصدهزار دلار فروخته می‌شود

تجزیه و تحلیل اثر کشف شده بیتل‌ها

اگر به اثر خلق شده توسط چهار نفر عضو گروه «بیتلز» توجه کنیم، درخواهیم یافت هر گوشه از آن توسط قلم یک فرد ترسیم شده و این اتفاق تنوع در اشکال و رنگها را در پی داشته است. مثلا آن قسمتی که توسط هریسون خلق شده، ضربات قلم‌مو محکم‌تر بوده‌اند؛ در حالی که بخش‌هایی که توسط رینگو استار خلق شده‌ کارتونی‌تر هستند.

کریستی خاطرنشان کرد بنا به تحقیقات انجام شده، جان لنون و مک کارتنی عمدتاً با تکنیک اکریلیک کار می‌کرده‌اند، در حالی که هریسون و استار بیشتر به آبرنگ متکی بوده‌اند. امضاها هم در مرکز یعنی جایی که لامپ قرار داشته،‌ قید شده‌اند.

اما اینکه چرا تنها نقاشی اعضای گروه بیتل‌ تا امروز ناشناخته مانده این است که آنها به کار خود عنوانی رسمی نداده‌اند. در اواخر دهه ۱۹۸۰ زمانی که یک روزنامه‌نگار ژاپنی این نقاشی را اثری متفاوت قلمداد کرد.

در پایان ماه آگوست سال ۱۹۶۶، کمتر از دو ماه پس از ترک ژاپن، گروه بیتلز آخرین کنسرت خود را در پارک «کندل استیک» واقع در سانفرانسیسکو اجرا کردند. طی این اتفاق آن‌ها به تورهای سخت پایان دادند و روی تولید آثار استودیویی تمرکز کردند.

طی این سال‌ها اثر مشترک «بیتلز» تفسیرهای متفاوتی داشته‌ و این تحلیل و تفسیرها ادامه خواهند داشت،؛ اما موضوع مسلم این است که هدف آنها از خلق اثر بیان آزاد مواردی درباره خودشان بوده است.

در نهایت این اثر پس از تکمیل، توسط تتسوسابورو شیمویاما (مدیر صنعت سرگرمی) که در آن زمان (رئیس کلوپ طرفداران بیتلز توکیو) بود، خریداری شد. شاید اگر این معامله صورت نمی‌گرفت، حال اثری از نقاشی به جامانده، در کار نبود.

رسانه «آتلانتیک: در سال ۲۰۱۲ گزارش داده که این اثر در سال ۱۹۸۹ توسط مالک فروشگاه موسیقی تاکائو نیشینو خریداری شده و سال‌ها در زیر تخت خریدار پنهان شده است. تا اینکه در نهایت در معرض حراج گذاشته می‌شود.

یک بلیت از اولین کنسرت بیتلز در ایالات متحده/ اشیاء مشابه این بلیت از «بیتلز» همواره وجود داشته و در حراج‌ها فروخته شده است اما کشف نقاشی از آنها اتفاقی بعید بوده که بر ارزش اثر افزوده است.

آیا نقاشی «بیتلز» بخشی از میراث فرهنگی ژاپن است؟

پس از آنکه نیشینو تصمیم گرفت اثر را بفروشد به «آتلانتیک» گفته بود؛ در ابتدا فکر می‌کردم که بهتر است آن را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی ژاپن نگهداری کنیم؛ به این دلیل که طی ۴۶ سال گذشته هرگز از خاک ژاپن خارج نشده است.

کیسی راجرز (کارشناس کریستی) در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: گروه «بیتلز» آنقدر محبوب بوده که حتی پس از فروپاشی هم در صدر اخبار بوده است. آن چهار نفر هرگز از صدر اخبار جهان پایین نیامدند. علاقه تعداد زیادی از مردم به گروه و زندگی اعضا و آثار آنها جذابیتی همیشگی است که همچنان وجود دارد و همه این موارد بر ارزش و جایگاه تنها نقاشی بیتل‌ها می‌افزاید.

او تاکید کرد که «بیتلز» طی چند ماه گذشته، باز هم بر سر زبان‌ها افتاده است؛ به این دلیل که آهنگ آنها با عنوان «حال و آنگاه» که یک اثر طولانی اما ناتمام است، توسط هوش مصنوعی بازسازی شده است.

کارشناس کریستی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد که نقاشی گروه «بیتلز» در سطح آثار هنری شاهکار قرار می‌گیرد؛‌ چراکه آنچه تا به امروز از این گروه کشف شده مصنوعات مرتبط با ورزش و موارد دیگر بوده است.

With the Beatles" جلد آلبوم «برای بیتلز» که توسط جان لنون و رینگو استار امضا شده است/ حتی طرفداران »بیتلز» روی موارد غیرمعمول‌تری نیز سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از جمله یکی از دندان‌های جان لنون که در سال ۲۰۱۱ توسط یک دندانپزشک کانادایی به ۳۱۲۰۰ دلار خریداری شد.

کیسی راجرز، متخصص کریستی می‌گوید نقاشی متفاوت اعضای بیتلز واقعا بازتاب همان ۱۰۰ ساعتی است که آنها با هم در ژاپن گذرانده‌اند و احتمالا این آخرین بار بوده که آنها بدون دغدغه و برنامه‌های کاری دورهم جمع شده‌ و کاری غیر از موسیقی انجام داده‌اند.

در پایان باید گفت: نقاشی گروه «بیتلز»در آینده نزدیک بخشی از فروش حراج کریستیز خواهد بود.

بیتلز جان لنون حراج کریستیز گروه بیتلز نقاشی گروه بیتلز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین