کد خبر: 71863 A

علی شیرازی | قیمت آثار علی شیرازی | نقاشی خط علی شیرازی

علی شیرازی ؛ وقتی فرم محض محتوا می آفریند

علی شیرازی ؛ وقتی فرم محض محتوا می آفریند

علی شیرازی نقاشی خط هایی دارد که فرم در آنها اولویت نخست و آخر است و این برای هنرمندی که خوشنویس کلاسیک تمام عیار بوده و بر اساس مضمون ، خط می نوشت یک تحول بزرگ است؛ مانند این اثر که در این مطلب آن را تحلیل کرده ایم.

ایران آرت : خوشنویسی سنتی، پیام محور است و در سراسر تاریخ ، هنرمند خوشنویس بر اساس معنای شعر یا آیات قرآن کریم، نوع چیدمان حروف و کلمات در اثرش را می چیند ؛ از این رو خلق اثر فرم محور توسط یک خوشنویس سنتی نوعی ساختار شکنی آشکار است که علی شیرازی نمونه بارز آن است.

این اثر از سری "سرخ آبی" با اندازه  182 در 182 با تکنیک اکریلیک روی بوم در سال 1392 خلق شده است.

علی شیرازی

یک:

علی شیرازی ( متولد 1339 ) از 15 سالگی خوشنویسی سنتی را فرا گرفت و به جهت استعداد ذاتی ، خیلی زود به ترازهای استادی دست یافت.

شیرازی پس از دو دهه آفرینش خوشنویسی های سنتی ماندگار که در مهم ترین موزه ها و گنجینه های منطقه نگاهداری می شود، نقاشی خط را به موازات پیشه می کند و اکنون به موقعیت تثبیت شده در این گونه هنری هم رسیده است.

شاخصه بارز نقاشی خط های علی شیرازی را سه مولفه می دانند:  درست نویسی حروف، نوآوری در ترکیب بندی و ابعاد بزرگ خیره کننده ؛  اما این همه ویژگی های کارهای او نیست، مانند همین اثر چشمگیر و رقصنده که در آن فرم محض ارائه شده است.

دو:

رنگ سیاه، زمینه مورد علاقه علی شیرازی در این اثر هم حضور دارد، اما اندام بزرگ حروف آبی خوش رنگ و شاد این سیاهی را پوشانده اند، هنرمند ماهرانه از بخش کشیده 11 حرف یا کلمه بهره برده که به هیچ وجه معلوم نیست چه حروفی هستند؛ اوج زیبایی این اثر سه قطعه قرمز رنگ آتش گونه است که به سیاق سیاه مشق به ترکیب بندی اثر عمق بخشیده اند.

سه:

بخش مهمی از چشمگیری اثر که انرژی بزرگ رنگ های درخشان از آن ساطع می شود در کمال نویسی اندام بزرگ این حروف است؛ تکنیک خاص علی شیرازی در نحوه نگارش، بدون تردید در این احساس مخاطب نقش نخست دارد. توازن این کشیدگی ها، ضخامت هر یک و توالی آنها و البته جانمایی درست سیاه مشق های قرمز این جذابیت بصری را شکل داده است.

چهار :

فرم گرایی محض این اثر علی شیرازی نشان می دهد خوشنویسی کلاسیک و نستعلیق ایرانی چه کارکردهای معاصر حیرت انگیزی دارد و این حروف در ذات خود و به صورت مجرد چقدر زیبا هستند و برای جلوه گری نیازی به متن و معنا ندارند. کما اینکه همین فرم محض علی شیرازی را می توان تحلیل معنایی کرد و فرم بر اساس تجربه زیسته بیننده معنا آفرین می شود.

علی شیرازی

پنج :

اثار متعددی از استاد علی شیرازی در گنجینه های فاخر خاورمیانه و آسیا نگهداری می شود از جمله: موزه هنرهای اسلامی مالزی ،  کلکسیون محمد المر در امارات، مرکز فرهنگی سلطان علی بن العویس دبی، مجموعه حسن بن علی آل ثانی قطر، موزه هنر شارجه ، موزه دوحه، مجموعه انور قرقاش دبی، کلکسیون جمعه الماجد دبی ... گنجینه موزه بانک پاسارگاد، موزه قرآن،موزه امام علی و ...

نقاشی خط های علی شیرازی مانند خوشنویسی های کلاسیک او در بازار هنر خاورمیانه با اقبال شایان توجه روبروست و غیر از رکورد 60 هزاری دلاری در کریستیز 2012 و همین فروش اخیر در نوزدهمین حراج تهران به قیمت یک میلیارد و 870 میلیون تومان (33400 دلار)، فروش های موفق جالب توجهی در بونامز لندن و دیگر حراجی ها داشت که در سایت های معتبری مانند Art Price می توان نمونه هایی از أن را دید:

https://images.app.goo.gl/KfPodCaRJG7eBnGg9

علی شیرازی قیمت آثار علی شیرازی علی شیرازی Ali Shirazi
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین