کد خبر: 71896 A

علی شیرازی | قیمت آثار علی شیرازی

علی شیرازی و جادوی سیاه مشق در نقاشی خط

علی شیرازی و جادوی سیاه مشق در نقاشی خط

تابلوی سرخ رنگ مملو از سیاه مشق علی شیرازی ، لحظات تماشایی جالبی از خوشنویسی حروف و کلمات دارد که به نقاشی سورئال تنه می زند.

ایران آرت : اثری از علی شیرازی هنرمند شناخته شده خط و نقاشی خط خاورمیانه را بررسی و تحلیل می کنیم که تابلوی سرخ رنگ مملو از سیاه مشق است و لحظات تماشایی جالبی از خوشنویسی حروف و کلمات دارد که به نقاشی سورئال تنه می زند.

اتفاقن در کنار خوشنویسی کلاسیک ، یکی دیگر از سری کارهای پرطرفدار علی شیرازی در بازار هنر خاورمیانه این سبک آثار اوست که همین اثر آپریل تا می 2013 در دبی در RiRA ری را گالری در DIFC به نمایش درآمد و فروخته شد.

یک:

وقتی با این اثر بسیار بزرگ 250×180 با آن رنگ برانگیزنده روبرو می شوید ابتدا ۱۲ چشم در حرف "هـ" می بینید که گویی زل زده اند به شما.

علی شیرازی

علاوه بر این شش "هـ" زیبا و کشیده، دو تنه کشیده شده حرف "س" سیاه جلوه گری می کند که به کمپوزسیون اثر قدرت می بخشد.

اما بی درنگ نگاه تان به بارانی از حروف و کلمات خوش فرم و رقصان دوخته می شود که درهم تنیده و زیبا گویی از سیاهی و تاریکی به درآمده و روی صحنه به پایکوبی مشغول اند؛ اینها سیاه مشق هستند.

دو:

سیاه مشق یکی از جذاب ترین جلوه های خط نستعلیق فارسی ست که کسی نمی داند پدید آورنده آن کیست، چه بسا اتفاقی شکل گرفته باشد ؛ سیاه مشق آزادانه ترین شکل نستعلیق است که مشق و تمرین همه خوشنویسان برای گرم کردن دست و آغاز نوشتن خط به شمار می آید.

سیاه مشق ها چند مولفه مهم دارند:

بدیهی ست شاید هر کلمه را در نستعلیق بشود ده جور مختلف نوشت، اینکه خطاط کدام شکل حرف و کلمه را انتخاب کند، زیباترین وجه تصویری آن را برگزیند، تطبیق این انتخاب با کلمات قبلی و بعدی و البته سیمای ترکیب بندی پایانی همان نکات ظریف تر از موی است که وجه تمایز خوشنویسان می شود. خوشنویسان برجسته از آزادی عمل سیاه مشق بهره ها برده اند و خطوطی آفریده اند گویی با حروف و کلمات معاشقه کرده اند ...

از همین منظر سیاه مشق های استاد علی شیرازی شهرتی بین المللی دارد و این سری از آثار او اتفاقن با استقبال حراج های بین المللی و مجموعه داران خاورمیانه روبرو است.

علی شیرازی چندین سال پیش در گفتگوی در این باره گفته بود: " سال های سال با سیاه مشق سنتی زیسته ام و صدها و صدها سیاه مشق نوشته ام که در نمایشگاه‌ها و کتاب ها ارائه شده اند و همیشه از این بی وقفه نوشتن لذت سرشار برده ام. در عین حال با ورود به عرصه نقاشی خط دلم می خواست مواجه نوتری با سیاه مشق ارائه کنم که هم حرف نویی زند ، هم فرم متفاوت تری پیش چشم مخاطب بگذارد و هم اصول بنیادین خوشنویسی سنتی را رعایت کند؛ برای خودم هم تطبیق دادن این دو امر مدرن و کلاسیک یک چالش جدی بود. "

سه:

می گویند در نقاشی خط اولویت بر کنش نقاشانه است و خط و تمام ابعاد خوشنویسی باید به خدمت تصویر درآید گویی یک المان تصویری ست. در این اثر علی شیرازی همه این مقتضیات کاملا هویداست.

چهار:

رنگ و تعادل خیره کننده قرمز و سیاه یکی از مهم ترین شاخصه های این اثر علی شیرازی ست؛ او فقط با این دو رنگ این اثر را خلق کرده و مخاطب بنا به احساس لحظه ای یا تجربه زیسته خویش می تواند تعبیر کند در این اثر سیاهی پیش رونده است یا جشن و شادی قرمز؟

رویکرد خلاقانه هنرمند در سیاه کردن درون چشم های پنج  "هـ"  خیلی ظریف به تعادل رنگی اثر کمک شایان توجهی کرده است...

اما سیاه، یکی از رنگ های ثابت علی شیرازی ست و او از این رنگ مینمال و همیشه مد به مثابه " Black is beautiful " در جهت برجسته سازی دنیای تصویری خود بهره های جالبی برده است.

پنج:

کسانی که به عربی یا فارسی تسلط دارند ممکن است بتوانند برخی کلمات و حروف این سیاه مشق ها را بخوانند اما به یقین از جمله و دریافت معنی خبری نیست چون در سایه نقش حروف با اثری انتزاعی یا سورئال روبرو هستند.

علی شیرازی

شش:

اثار متعددی از استاد علی شیرازی در گنجینه های فاخر خاورمیانه و آسیا نگهداری می شود از جمله: موزه هنرهای اسلامی مالزی ،  کلکسیون محمد المر در امارات، مرکز فرهنگی سلطان العویس دبی، مجموعه حسن بن علی آل ثانی قطر، موزه هنر شارجه ، موزه دوحه، مجموعه انور قرقاش دبی، کلکسیون جمعه الماجد دبی ... گنجینه موزه بانک پاسارگاد، موزه قرآن،موزه امام علی و ...

نقاشی خط های علی شیرازی مانند خوشنویسی های کلاسیک او در بازار هنر خاورمیانه با اقبال شایان توجه روبروست و غیر از رکورد 60 هزاری دلاری در کریستیز 2012 و همین فروش اخیر در نوزدهمین حراج تهران به قیمت یک میلیارد و 870 میلیون تومان (33400 دلار)، فروش های موفق جالب توجهی در بونامز لندن و دیگر حراجی ها داشت که در سایت های معتبری مانند Art Price می توان نمونه هایی از أن را دید:

https://images.app.goo.gl/KfPodCaRJG7eBnGg9

علی شیرازی قیمت آثار علی شیرازی علی شیرازی Ali Shirazi
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین