کد خبر: 57233 A

فاطمه معتمدآریا و تنها حسرتی که به دلش ماند/ خاطره جالب خانم بازیگر از شب عروسی‌اش

فاطمه معتمدآریا و تنها حسرتی که به دلش ماند/ خاطره جالب خانم بازیگر از شب عروسی‌اش

فاطمه معتمدآریا به بیان خاطراتی مختلف و خواندنی از دوران کاری و زندگی شخصی خود پرداخت.

ایران آرت: فاطمه معتمدآریا با آرزوی سلامتی و صلح و آرامش و پرفروغ شدن سینما در سال ۱۴۰۰، رد کردن بازی در فیلم "مادر" علی حاتمی را تنها افسوس خود در سینما می‌داند.

این بازیگر در گفت‌وگویی که برای بخش تاریخ شفاهی موزه سینما انجام شده و بخش‌هایی از آن برای اولین‌بار منتشر می‌شود، با تبریک سال ۱۴۰۰ می‌گوید: امیدوارم سال جدید برای همه اتفاق‌های خوبی بیافتد، همراه با سلامتی، آرامش و صلح برای همه مردم و به دور از بیماری‌ها باشد و سینمای ایران مانند سال‌های گذشته سینمای پرفروغی شود.

او در این مصاحبه به شروع کار خود اشاره و بیان می‌کند: کودکی درخشانی با پدر و مادری استثنایی داشتم. از ۱۳ سالگی به سمت تئاتر رفتم، اما از ۹ سالگی از صبح تا ظهر به شویق مادرم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودم و آموزش می دیدم. یام می‌آید تیرماه سال ۱۳۵۴ تصمیم گرفتم بازیگر شوم و به همان اندازه برایم مهم بود که امروز حرفه‌ام برایم مهم و جدی است..

معتمدآریا با بیان این‌که در سال ۱۳۶۰ ازدواج کرده است، می‌گوید: یادم می‌آید شب عروسی‌ام سر تمرین "یک جفت کفش برای زهرا" بودم و خجالت می‌کشیدم به کارگردان بگویم می‌خواهم عروسی کنم. سر تمرین به آقای شاه محمدلو گفتم می شود امروز زودتر بروم، از من سوال کردچرا و من گفتم می‌خواهم ازدواج کنم و ایشان گفت همین الان تعطیل می‌کنیم و همه با هم می‌آییم عروسی که جمعه تعطیل بود و من از شنبه دوباره برگشتم سرکار. در این سال‌ها تنها وقفه کاری‌ام دوران کرونا بود و حتی زمانی که بچه‌ام به دنیا آمد شب قبلش سر کار بودم که ۱۰ روز استراحت کردم و دوباره برگشتم.

او با بیان این‌که با فیلم "شهر موش‌ها" وارد سینما شده ولی اولین بازی‌اش در فیلم "جدال " بوده است، به این اشاره می‌کند که در "شهر موش‌ها" صداپیشه نارنجی و خواهر عینکی بوده و بازخورد خوب فیلم به‌خاطر حضور آدم‌های باتجربه‌ بوده است.

او درباره ایفای نقش "دختر لر" نیز می‌گوید: "دختر لر" فیلم محبوب پدرم بود و این فیلم را در سینما دیده بود و دیالوگ‌هایش را می‌دانست و درباره این فیلم با ما خیلی صحبت کرده بود به همین دلیل وقتی به من گفتند می‌خواهیم این نقش را بازسازی کنی برای من مانند یک هدیه الهی بود. فیلم "مسافران" را تازه تمام کرده بودم که بلافاصله "دختر لر" را بازی کردم. هر دو فیلم در جشنواره فیلم فجر شرکت کرده بود. یادم می آید به من گفته بودند برای فیلم "مسافران" جایزه گرفته‌ام درحالی‌که انتظار داشتم برای فیلم "ناصرالدین شاه" جایزه بگیرم.

آرزوها و افسوس‌های معتمدآریا در سینما


به گزارش ایسنا معتمدآریا همچنین با اشاره به علاقه کودکان به "کلاه قرمزی" می‌گوید: "کلاه قرمزی" نسل به نسل می‌چرخد و ریتم و آوازهای عروسک‌ها در جذاب شدن "کلاه قرمزی" بسیار تاثیر داشت تا آن‌جا که حتی کودکان امروز هم این فیلم را دوست دارند.

او در پاسخ به این سوال که آیا فیلمی بوده که ایفای نقش کرده باشد و بعد از حضورش پشیمان شده باشد؟ گفت: خیر، اما از یک کار که انجام ندادم، پشیمان هستم. در فیلم "مادر" زنده‌یاد علی حاتمی نقشی را که اکرم محمدی بازی می‌کرد به من پیشنهاد داده بود که نقش لطیف و قشنگی بود. برای این فیلم یک بچگی و غدی بدی کردم. زمانی‌که به دفتر زنده‌یاد علی حاتمی رفتم ایشان برایم درمورد نقش توضیح دادند و من گفتم حتما کار می‌کنم اما زمانی‌که داشتم بلند می‌شدم گفتم می‌شود فیلمنامه را به من بدهید آقای حاتمی در ابتدا سکوت کرد و گفتند می‌گویم فیلمنامه را بهت بدهند. آمدم بیرون و ایشان داشتند نماز می‌خواندند. به آقای یکتاپناه گفتم می‌شود فیلمنامه را به من بدهید در همان موقع زنده‌یاد حاتمی پرده را کنار زد و گفت برایتان می‌فرستیم. شب که به خانه برگشتم محمود کلاری، حمید جبلی، اکبر عبدی، عزیز ساعتی  و ... به من زنگ زدند و گفتند آخه این چه حرفی بود که زدی؟ علی حاتمی فیلمنامه ندارد، می‌نویسد و صحنه به صحنه سناریو را درست می‌کند و من هم گفتم تا فیلمنامه نباشد کار نمی‌کنم و این تنها افسوسی است که در سینما دارم. البته قرار بود در فیلم "جهان‌پهلوان تختی" زنده‌یاد علی حاتمی نیز بازی کنم.

معتمدآریا با اشاره به تجربه همکاری‌اش یا زنده‌یاد عباس کیارستمی در فیلم "شیرین" می‌افزاید: با ایشان یک بحث طولانی از زمان کانون داشتیم. همیشه به او می‌گفتم باید با بازیگران حرفه‌ای کار کنید و او می‌گفت به دلیل تصنعی که وجود دارد این کار را انجام نمی‌دهد.

او درباره همکاری‌اش با سایر بازیگران در فیلم‌ها گفت: با همه بازیگران راحت بودم آن‌قدر که نمی‌توانم بگویم کدام یک از دیگری بهتر است. با زنده‌یاد خسرو شکیبایی در بازی‌ها بده بستان خوبی داشتیم . پرویز پرستویی بازیگر بی‌نظیری است زیرا برای هر نقشی که برعهده دارد انرژی زیادی می‌گذارد. آقایان جبلی، طهماسب و زنده‌یاد انتظامی همه عالی هستند.

فاطمه معتمدآریا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین