کد خبر: 61243 A

وزیر ارشاد و یک تصمیم تعیین کننده/ یک گام به جلو یا چند گام به عقب

وزیر ارشاد و یک تصمیم تعیین کننده/ یک گام به جلو یا چند گام به عقب

دست‌اندرکاران سینما که عموما در تولید سریال‌های شبکه نمایش خانگی فعال هستند، تمایل دارند که وظیفه واگذاری مجوزهای شبکه نمایش خانگی، به وزارت ارشاد سپرده شود و صداوسیما دخالتی در این موضوع نداشته باشد.

ایران آرت: یاور یگانه در همشهری نوشت: موضوع نظارت بر آثار عرضه ‌شده در شبکه نمایش خانگی مدت هاست که محل مناقشه است و نهادها و سازمان‌های مختلفی خواهان به‌دست گرفتن زمام امور در این عرصه هستند. در چند سال اخیر که تولید و پخش سریال‌های مخصوص شبکه نمایش خانگی در پلتفرم‌های مختلف رونق گرفته و مخاطب خود را پیدا کرده، همواره این سؤال مطرح بوده که وظیفه نظارت بر محصولات شبکه نمایش خانگی با کیست؟ مشخص نبودن مرجعی که این وظیفه را بر عهده دارد باعث نارضایتی و سردرگمی دست‌اندرکاران شبکه نمایش خانگی شده و به این نگرانی آنها دامن زده که هر نهاد و سازمانی می‌تواند انتشار محصول آنها را مطابق با معیارهای خود دچار اختلال کند. هم‌اکنون، «ساترا» (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) که زیرنظر سازمان صداوسیما فعالیت می‌کند و وزارت ارشاد دو مدعی اصلی برای نظارت و اعطای مجوز به سامانه‌های ویدئوی درخواستی (VOD) هستند.

دست‌اندرکاران سینما که عموما در تولید سریال‌های شبکه نمایش خانگی فعال هستند، تمایل دارند که وظیفه واگذاری مجوزهای شبکه نمایش خانگی، به وزارت ارشاد سپرده شود و صداوسیما دخالتی در این موضوع نداشته باشد. فعالان سینمایی معتقدند شبکه نمایش خانگی باعث ایجاد 3تا 5هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم برای سینماگران شده که خصوصا در دوره کرونا در تامین معاش این قشر نقش پررنگی داشته است. اما سپردن وظیفه اعطای مجوز به سازمان صداوسیما ـ که قوانینی سختگیرانه داردـ باعث کاهش سرمایه‌گذاری در این صنعت نوپا می‌شود و سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهد. از سوی دیگر، این دغدغه نیز وجود دارد که صداوسیما خود به نوعی رقیب شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود و منطقی و منصفانه نیست که اختیار یک رقیب در دست رقیب دیگر باشد.

در طول 2 سال گذشته که بحث بر سر تعیین مسئولیت اعطای مجوز به وی‌اودی‌ها داغ بوده، نتیجه مشخصی حاصل نشده و این بحث همچنان ادامه دارد. یکی از درخواست‌های سینماگران و دست‌اندرکاران وی‌اودی‌ها از وزیر جدید ارشاد این بوده که هر چه زودتر تکلیف این موضوع را مشخص کند و سر و سامانی به این وضع دهد. روز یکشنبه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اظهارنظر در این‌باره پرداخت و از تعیین تکلیف این موضوع ظرف مدت کوتاهی خبر داد. محمدمهدی اسماعیلی در گفت‌وگو با فارس درباره اینکه اعطای مجوز به وی‌اودی‌ها توسط ساترا است یا وزارت ارشاد و یا صداوسیما گفت: در سال‌های اخیر اختلافاتی در این‌باره به‌وجود آمده است و ما به دنبال حل کردن آن هستیم. به همین دلیل ان شاء‌الله به‌زودی در سازمان صداوسیما و ارگان‌های دیگر جلساتی داریم برای اینکه این مسئله را تعیین تکلیف کنیم و از این موضع اختلافی خارجش کنیم.

همچنین اسماعیلی درباره اینکه هنوز سازمانی که می‌خواهد مجوز وی‌اودی‌ها را اعطا کند مشخص نیست، تصریح کرد: چرا مشخص است و الان سازمان سینمایی این مسئولیت را به‌عهده دارد و برخی دیگر از دوستان برخی از این مجوزها را در دست دارند که باید از این حال دربیاید. بحث‌ها روشن است و تقریبا نهادهایی که این موضوع را در اختیار دارند بررسی کردند و گزارش‌های کاملا کارشناسی ارائه دادند و کار کاملا آماده است و در اختیار شورای‌عالی فضای مجازی قرار گرفته است و به‌زودی و ظرف مدت کوتاهی تعیین تکلیف خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا نقش صداوسیما در این‌باره بیشتر خواهد شد، گفت: این بحث را بنا داریم در گفت‌وگوهای سازنده‌ای مطرح کنیم. نمی‌خواهیم در فضای رسانه‌ای نکته‌ای در این‌باره بگوییم. آنچه مشخص است این است که یکی از اولویت‌های وزیر ارشاد دولت سیزدهم تعیین سازمانی است که بدون نگرانی از موازی‌کاری و دخالت نهادهای دیگر، وظیفه اعطای مجوز به وی‌اودی‌ها را بر عهده بگیرد. باید دید در نهایت سازمانی که برای انجام این وظیفه تعیین می‌شود، با رضایت و استقبال سینماگران مواجه می‌شود یا از همین نخستین گام فاصله‌ای جدی میان وزارت ارشاد و بدنه سینما می‌افتد. چنانچه سازمانی که عهده‌دار این وظیفه می‌شود مطلوب سینماگران باشد، محمدمهدی اسماعیلی گامی بلند برای نزدیکی به سینماگران بر خواهد داشت. در غیراین صورت، رابطه سرد او و وزارت ارشاد با گروهی از سینماگران دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شبکه نمایش خانگی محمد مهدی اسماعیلی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین